Budownictwo infrastrukturalne stawia przed przedsiębiorstwami realizującymi tego typu kontrakty nie lada wyzwanie dotyczące konieczności zastosowania różnorodnego sprzętu budowlanego. Szeroki zakres prac budowlanych wymaga dysponowania maszynami o uniwersalnym zastosowaniu. Pompowanie betonu na infrastrukturalnych obiektach inżynierskich wymaga skonsolidowania wszystkich wymagań i specyfikacji pompy do betonu w jedną zoptymalizowaną jednostkę.
Fot. Polmix
Samemu procesowi pompowania betonu, jakkolwiek skomplikowany by on nie był, najwyżej stawia się zasadniczą kwestię – musi przebiegać stabilnie i bez wątpliwości, co do aspektu, czy pompa „da radę” przepompować konkretną klasę betonu, czy też nie. Podkreślić należy, iż znaczący jest fakt, aby zaplanowana do wykorzystania w danym procesie budowlanym pompa do betonu potrafiła wypełnić różnorodne funkcje na wszystkich etapach budowy. Istotne jest uwzględnienie tego, że częstokroć maszyna jest „wydelegowana” do pracy w terenie i nie ma fizycznej możliwości codziennej zamiany jej na inną.
Koreański koncern Everdigm, będąc w gronie światowych liderów w dziedzinie innowacji technologicznych w sektorze pomp do betonu dokonał w ostatnich kilku latach znaczącego poszerzenia oferty w dziedzinie pomp wysięgnikowych. Stworzono wiele nowych, zoptymalizowanych konfiguracji wysięgników, dając użytkownikom pełen wachlarz możliwości. Pośród szerokiej gamy maszyn produkowanych przez Everdigm Corp, obejmującej wysięgnikowe pompy do betonu od wielkości M21 do M62, interesująco prezentuje się pompa do betonu M47CX5.
Maszyna ta z wielkim sukcesem wypełniła kilka lat temu lukę jaka powstała między modelami 43CX-5 a 50CX-5. Uniwersalny, pięcioramienny wysięgnik o mieszanym systemie rozkładania typu R-Z pozwala na bezproblemowe realizowanie zadań pompowania w poziomie na odległość prawie 43 m. Z uwagi na fakt, iż ramiona V–IV–III mają kinematykę typu „Z” – pompowanie od najbardziej odległego punktu w kierunku pompy nie nastręcza żadnych problemów. Z drugiej strony wysięgnik 45CX-5 daje możliwość pompowania na obiektach inżynieryjnych przekraczających wysokość 25 metrów. Dzięki przeprowadzonej wnikliwej analizie wytrzymałościowej metodą elementów skończonych wysięgnik jest zoptymalizowany pod względem ciężaru całkowitego, jak również całkowitego momentu obrotowego. Pozwoliło to, przy zapewnieniu w pełni stabilnego podparcia, zmniejszyć rozstaw podpór pompy, który zbliżony jest do rozstawu charakterystycznego dla pomp mniejszych i wynosi on 8,9 m przy podporach przednich oraz 9,5 m przy podporach tylnych. Zabudowa wysięgnikowej pompy 47CX-5, realizowana przez Przedsiębiorstwo POLMIX-AST z Gdańska, obejmuje kompleksową usługę udostępnienia pompy wraz z montażem na podwoziu – w standardowym rozwiązaniu jest to 8 x 4 o rozstawie osi 1–3: 6000 mm.
Maszyna zabudowana może być dwoma alternatywnymi jednostkami pompującymi, pracującymi w zamkniętym układzie hydraulicznym. W standardowym wykonaniu jest to jednostka o wydajności 160 m3 na godzinę przy maksymalnym ciśnieniu 85 bar. Ze względu na odpowiednią konfigurację układu hydraulicznego jednostki pompującej zapewniona jest spokojna, bezpulsacyjna praca, eliminująca efekt kołysania wysięgnika.
Pompa 47CX-5 jest bez wątpienia maszyną do dużych realizacji, doskonale wypełniającą gamę maszyn z wysięgnikami 40-metrowymi i spełniającą jednocześnie wymagania wszechstronności, tak bardzo koniecznej dla projektów inżynierii mostowo-drogowej.
Więcej informacji o pompach na stronie www.polmix.pl
Źródło: Budownictwo monolityczne, nr 2 (9) 2012