Budowa Stadionu Narodowego

Ocena: 0
5980

Stadion Narodowy w Warszawie to jeden ze stadionów piłkarskich powstający na turniej Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012. Zakończenie budowy stadionu planowane jest na czerwiec 2011 roku. Stadion Narodowy w Warszawie powstaje w niecce byłego Stadionu Dziesięciolecia.

Za budowę areny i przygotowanie instrumentów do zarządzania tym kompleksem sportowo-biznesowym, odpowiada Narodowe Centrum Sportu, spółka Skarbu Państwa, powołana przez Ministra Sportu i Turystyki. W czasie trwania UEFA Euro 2012 na Stadionie Narodowym zostaną rozegrane trzy spotkania grupowe, mecz otwarcia wraz z ofi cjalną ceremonią, jeden ćwierćfi nał i jeden półfi nał, w sumie 6 spotkań. Na trybunach stadionu będzie 55 tys. miejsc dla kibiców. Stadion Narodowy został zaprojektowany przez Konsorcjum JSK Architekci Sp. z o.o., International GmbH oraz Schlaich Bergermann und Partner. Stadion Narodowy będzie najnowocześniejszą areną futbolu nie tylko w Polsce, ale i w naszej części Europy. Zaprojektowany jest zgodnie ze wszystkimi normami i wymogami UEFA, posiadać będzie 55 tys. miejsc. Stadion Narodowy powstaje w niecce Stadionu Dziesięciolecia.


Konstrukcja Stadionu

Stadion Narodowy będzie miał dwa pierścienie trybun – dolny i górny, pod którymi znajdą się liczne powierzchnie komercyjne (restauracje, sale wystawowe i konferencyjne, biura – w tym organizacji sportowych, kluby VIP i kibica, sklep dla fanów, fi tness club, ośrodek rehabilitacji itp.).

Murawa boiska zostanie położona na żelbetowej płycie umieszczonej ponad 8 m wyżej niż dotychczasowa płyta do gry. Pod płytą zostanie stworzony dwupoziomowy podziemny parking na około 1800 samochodów.

Widownia i powierzchnia pod trybunami będzie dostępna z dwóch otwartych galerii, z których podziwiać będzie można również panoramę lewobrzeżnej Warszawy. Na galeriach znajdować się będą 965 sanitariaty oraz kilkadziesiąt kiosków gastronomicznych.

Stadion Narodowy to osiem kondygnacji o zróżnicowanej wysokości. Najwyższy punkt, na poziomie trybun, osiągnie 41 m nad poziomem obecnie istniejącej murawy Stadionu Dziesięciolecia, natomiast najwyższy punkt konstrukcji stalowej dachu znajdzie się 70 m wyżej od dzisiejszej murawy, 112 m nad poziomem Wisły.

Dach będzie konstrukcją niezależną od żelbetu, z którego zbudowany zostanie stadion. Osłoni nie tylko trybuny, ale również boisko. Zaprojektowany został z membrany podtrzymywanej przez konstrukcję linową, rozpiętą pomiędzy szeregiem słupów zamykających stadion dookoła. Wewnętrzna część dachu została zaprojektowana jako dach rozsuwany.


Postęp prac budowlanych


Budowa Stadionu Narodowego rozpoczęła się w momencie otrzymania pozwolenia na budowę w lipcu 2008 r. 7 października 2008 roku rozpoczął się I etap budowy, który polegał przede wszystkim na przygotowaniu terenu pod nowy Stadion oraz wykonaniu głębokich fundamentów. Rozebrano pozostałości po Stadionie X-lecia, przeprowadzono szeroki zakres robót ziemnych – wywieziono 330 tys. m3 ziemi i 6,5 tys. m3 pokruszonego betonu. Umieszczono w ziemi ponad 14 tys. żelbetowych pali prefabrykowanych i wierconych oraz kolumn żwirowych. Pierwszy etap prac trwał od października 2008 roku do marca 2009 roku.

II etap budowy rozpoczął się w maju 2009 roku. Obejmuje on roboty budowlano- instalacyjne, potrzebne do całkowitego wykonania obiektu i przekazania go do użytku. Na tym etapie budowy wykonywane były roboty budowlane przy konstrukcji żelbetowej niecki Stadionu. W projekcie przewidziano użycie 198 tys. m3 betonu.

Dzięki zastosowaniu metody ślizgowej, w bardzo szybkim tempie – dwóch miesięcy – zostało wykonanych 10 klatek schodowych, mieszczących również szyby windowe. Wybór tej metody w istotny sposób przyspieszył roboty żelbetowe w niecce Stadionu. Pozostałe 9 klatek wykonano metodą tradycyjną.

Zakończenie konstrukcji żelbetowej Stadionu i głównej stalowej planowane jest na 4 czerwca 2010 r. Przełomowym momentem będzie uruchomienie instalacji grzewczej, które planowane jest na 4 listopada 2010 r. Od stycznia 2011 roku rozpoczną się odbiory techniczne i ogólny rozruch urządzeń. Drugi etap budowy Stadionu Narodowego w Warszawie potrwa do maja 2011 roku i zakończy się uporządkowaniem terenu i murawy.

Do końca budowy zostaną zrealizowane roboty przy instalacjach sanitarnych i mechanicznych, elektrycznych oraz instalacjach słaboprądowych. Obiekt zostanie wyposażony w windy i ruchome schody, a także wykonane zostaną roboty zewnętrzne czyli drogi, zieleń i ogrodzenie. Obecnie na budowie Stadionu Narodowego w Warszawie pracuje ok. 1500 osób na dwie zmiany.

Produkcja elementów konstrukcji stalowej w zakładach Cimolai we Włoszech przebiega bez zakłóceń, a dalsze transporty tych elementów są w drodze do Warszawy. Dotychczas na budowę dostarczono 15 słupów. Zamontowano dwie (z 72 ogółem) podstawy pod słupy stalowe, na których spoczywać będzie konstrukcja dachu Stadionu. Trwają przygotowania do rozpoczęcia montażu konstrukcji stalowej w drugiej połowie marca br.

Na terenie budowy Stadionu Narodowego w Warszawie niezależnie od przygotowań do montażu elementów konstrukcji stalowej, trwa montaż belek grzebieniowych, na których będą opierać się przyszłe trybuny. Montaż trybun rozpoczęto w marcu bieżącego roku. W zakładach prefabrykacji wykonano około 300 z 1900 elementów prefabrykowanych trybun. Montaż odbywa się bezpośrednio ze środków transportu bez międzyskładowania na budowie. Do realizowania w ten sposób dostawy materiałów, wymagana jest ogromna dyscyplina czasowo-przestrzenna. Wszystko musi być dokładnie koordynowane, aby zapewnić optymalny przebieg procesu logistycznego.

Przygotowania do EURO 2012 są w toku i idą pełną parą. Stanowią niejako koło zamachowe gospodarki i dodatkowo mobilizują do dalszej ciężkiej pracy nie tylko w zakresie budowy stadionów, ale również całej infrastruktury technicznej, dróg, mostów i hoteli. Możliwość wykorzystania na te cele środków z Unii Europejskiej dopinguje do tworzenia nowych projektów i rozwiązań, zgodnych z wymogami Unii Europejskiej. Polska będzie przecież gościć tysiące kibiców i turystów z całego świata i musi być gotowa na ich przyjęcie.


Źródło: Budownictwo Monolityczne 1/2010
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: