Zmiany w "Programie budowy dróg krajowych na lata 2011-2015"

Ocena: 0
3516
Rada Ministrów podjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Program budowy dróg krajowych na lata 2011-2015", przedłożoną przez ministra infrastruktury i rozwoju.

Program został przyjęty przez rząd w styczniu 2011 r. Zawiera wykaz priorytetowych zadań drogowych. Kolejna zmiana programu dotyczy znowelizowania załącznika nr 5: lista inwestycji realizowanych w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej 2014-2020, dla których postępowania przetargowe na wybór wykonawców robót są uruchomiane od 2013 r.

Do tej listy dołączono kolejne inwestycje drogowe:
  • A1 odcinek Pyrzowice - koniec Obwodnicy Częstochowy (budowa 2014-2017, koszt 2 997 mln zł);
  • S3 Legnica - Bolków (budowa 2015-2018, koszt 1 127 mln zł);
  • S5 Wrocław - Bydgoszcz, odcinek Białe Błota - Mielno, Wronczyn - Radomicko (budowa 2014-2017, koszt 3 556 mln zł);
  • S5 Nowe Marzy - Bydgoszcz (budowa 2016-2018, koszt 2 939 mln zł);
  • S7 Warszawa - Gdańsk, odcinek koniec południowej obwodnicy Gdańska - początek obwodnicy Elbląga, Napierki - Płońsk (budowa 2014-2017, koszt 5 550 mln zł);
  • S8 Radziejowice - Białystok, koniec obwodnicy Wyszkowa - Zambrów (bez obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej) - (budowa 2014-2017, koszt 1 762 mln zł);
  • S19 Lublin - Rzeszów, odcinek koniec obwodnicy Lublina - Sokołów Małopolski Północ (budowa 2014-2017, koszt 5 423 mln zł);
  • S61 obwodnica Augustowa - granica państwa (budowa 2015-2020, koszt 1 700 mln zł).
Dodanie kolejnych inwestycji drogowych do listy w załącznika nr 5 oznacza uzupełnienie brakujących odcinków dróg ekspresowych i autostrad, tak aby powstały połączenia między największymi ośrodkami gospodarczymi w kraju. Włączone inwestycje to tylko część zadań planowanych do realizacji w perspektywie 2014-2020. Wszystkie zadania drogowe, których realizacja nastąpi w nowym okresie programowania UE, zostaną ujęte w nowym kompleksowym programie drogowym po przyjęciu "Dokumentu Implementacyjnego do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do  2030 roku)". Znowelizowanie załącznika nr 5 będzie stanowiło podstawę prawną do wszczęcia procedury przetargowej na wyłonienie wykonawców robót w 2014 r.

Na realizację wszystkich zadań inwestycyjnych ujętych w załączniku nr 5 konieczne będzie zabezpieczenie 62,80 mld zł, w tym 25 mld zł na dodane zadania. Środki pochodzić będą z Krajowego Funduszu Drogowego oraz refundacji z budżetu UE. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Źródło: KPRM
Zdjęcie: GDDKiA
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: