Aby dowiedzieć się, jak przedsiębiorcy oceniają kondycję swoich firm w minionym roku oraz jakie widzą perspektywy w 2017 r., Business Centre Club przeprowadził w grudniu internetowy sondaż wśród menedżerów i właścicieli firm z całego kraju.
W sondażu, przeprowadzonym na reprezentatywnej grupie przedsiębiorców BCC, udział wzięło: 30,6% średnich przedsiębiorstw zatrudniających od 50 do 249 pracowników, 29,4% małych firm (od 10-49 pracowników), 22,3% dużych firm (od 250 do 1000 pracowników), 10,6% mikroprzedsiębiorstw (od 1 do 9 pracowników) oraz 7,1% korporacji (zatrudnienie powyżej 1000 pracowników).
Wśród ankietowanych przez BCC firm większość zajmuje się działalnością usługową (38,8%), przemysłowo-produkcyjną (22,4%), handlową (22,3%), budownictwem (7,1%), usługami finansowymi (4,7%) lub reprezentuje inne, niewymienione branże (4,7%).
Wynika z nich, że:
- 53% przedsiębiorców oceniło kondycję prowadzonych przez nich firm w 2016 roku jako dobrą, a ponad 30% jako umiarkowaną,
- ponad 48% uważa, że w nowym roku sytuacja finansowa firmy pozostanie zbliżona do tej w 2016 r., 35% przewiduje jej poprawę, zaś ok. 17% pogorszenie,
- ponad 75% firm zakłada wzrost kosztów działalności w 2017 r. w porównaniu do ub. roku, a 63% wzrost obciążeń podatkowych,
- tylko 21% planuje zwiększyć wydatki inwestycyjne na środki trwałe a, w przypadku 57% firm będą one na podobnym poziomie jak w 2016 r.,
- ponad 62% zamierza zwiększyć wysokość wynagrodzeń, a 38% planuje wzrost zatrudnienia,
- 94% ankietowanych przedsiębiorców uważa, że rząd nie poprawił, w ostatnim roku, warunków prowadzenia działalności gospodarczej,
- w ocenie 88% przedsiębiorców sytuacja ekonomiczna w 2017 r. nie będzie sprzyjać prowadzeniu biznesu.
Na pytanie jakie czynniki były problemem dla działalności firmy w 2016 roku, przedsiębiorcy wskazali:
- 62,4% - trudności z pozyskaniem pracowników o odpowiednich kwalifikacjach,
- 60% - wysoka presja konkurencyjna na ceny i w rezultacie niskie marże zysku,
- 49,4% - nadmierna biurokracja,
- 45,9% - wysokie obciążenia podatkowe i para-podatkowe,
- 42,4% - nieuczciwa konkurencja ze strony „szarej strefy”,
- 41,2% - niesprawność wymiaru sprawiedliwości w sprawach gospodarczych,
- 35,3% - niski popyt na rynku krajowym,
- 30,6% - kurs złotego do innych walut,
- 9,4% - wysoki koszt lub trudna dostępność kredytów udzielanych przez banki,
- 8,2% - wysokie ceny surowców oraz innych komponentów,
- 8,2% - niski popyt na rynkach zagranicznych,
- 7,1% - inne, m.in.: nieprzewidywalność prawna, niejasne przepisy podatkowe, brak pracowników spowodowany programem 500+, wstrzymywanie zwrotu VAT na czas działań sprawdzających z jednoczesnym wydłużeniem na czas nieokreślony okresu sprawdzania zasadności zwrotu VAT.
Co przyniesie nowy rok?
Z jednej strony, środowisko biznesu pozytywnie ocenia zmiany, na które w dużej mierze składają się propozycje Ministerstwa Rozwoju, kierowanego przez wicepremiera Mateusza Morawieckiego jak pakiet 100 ułatwień dla firm czy konstytucja biznesu. To także: możliwość odliczenia od przychodów niezapłaconej faktury po 120 dniach; sukcesję przedsiębiorstwa osoby fizycznej umożliwiająca funkcjonowanie jednoosobowej działalności gospodarczej po śmierci właściciela; wyższe limity ulg na innowacje (rozszerzenie katalogu kosztów kwalifikowanych jako działalność B+R) czy obniżenie podatku CIT do 15% dla małych firm.
Z drugiej, przedsiębiorcy z niepokojem spoglądają na inne rozwiązania, które rząd zapowiedział w 2017 roku. Lista negatywnie ocenianych przez biznes zmian jest długa:
- uchylenie z mocy prawa dotychczas obowiązujących indywidualnych interpretacji podatkowych potwierdzających prawo podatnika do działań skutkujących oszczędnościami podatkowymi
- obniżenie wieku emerytalnego ze względy na deficyt pracowników przechodzących na emeryturę i obawę finansowania deficytu budżetu zw. z emeryturami drogą restrykcyjnych kontroli firm i podatków
- podwyższenie płacy minimalnej zwiększające koszty funkcjonowania firm i uderzające
- rozszerzenie listy towarów objętych mechanizmem tzw. solidarnej odpowiedzialności podatkowej nabywcy za rozliczenia VAT zbywcy
- wyrejestrowanie z VAT z urzędu bez powiadomienia podatnika
- likwidacja rozliczeń kwartalnych podatku VAT na rzecz miesięcznych
- wprowadzenie nowej polityki weryfikacji stosowanych przez podatnika cen transferowych
- kary grzywny (od 200 do 40 000 zł) za składanie deklaracji VAT w formie papierowej a nie wymaganej, elektronicznej
- projektowana kara pozbawienia wolności nawet do 25 lat dla wystawiających i posługujących się nierzetelnymi fakturami (tzw. fałsz intelektualny) opiewającymi na łączną wartość przekraczającą ogółem 200 000 zł
- nowe sankcje podatkowe (30% i 100%) nakładane w związku z nierzetelnym rozliczaniem podatku VAT oraz za wystawianie tzw. pustych faktur
- niższy próg (z 15.000 euro na 15.000 zł), powyżej którego przedsiębiorca ma obowiązek dokonywać rozliczeń za pośrednictwem rachunku bankowego
- wprowadzenie dodatkowych warunków dla możliwości ubiegania się o przyspieszony (25-dniowy) zwrot VAT
- jednolity plik kontrolny (JPK) dla małych i średnich firm
- zmiana zasad opodatkowania aportów wnoszonych na agio (przychodem podatnika będzie cała rynkowa wartość wkładu niepieniężnego a nie wartość nominalna udziałów wydanych w zamian za aport, jak jest obecnie)
- reforma administracji skarbowej i powstanie Krajowej Administracji Skarbowej
- państwowy zarząd przymusowy nad majątkiem firmy
- domniemanie przestępczego pochodzenia majątku objętego we władanie w ciągu 5 lat przed popełnieniem przestępstwa
- zamówienia in-house w prawie zamówień publicznych
Źródło: BCC