Więcej bezpieczeństwa wokół placów budowy? Nowe kabiny gruszek do betonu

Ocena: 0
5735
Branża budowlana stopniowo zaczyna zdawać sobie sprawę z tego, że odpowiedzialność za bezpieczeństwo nie kończy się za ogrodzeniem placu budowy. Musi zrozumieć, że odpowiada także za nieproporcjonalnie dużą liczbę śmiertelnych wypadków i urazów zadawanych przez pojazdy budowlane (ciężarówki, koparki itp.) narażonym na nie uczestnikom ruchu, zwłaszcza rowerzystom i pieszym.

Ciężkie pojazdy muszą poruszać się po wąskich i zatłoczonych ulicach miast, by dotrzeć na plac budowy, a ich kierowcy nie zawsze znają okolicę. Ponadto specyfika tej branży jest taka, że kierowcy zawsze się spieszą. Także rowerzyści nie zawsze przestrzegają przepisów ruchu drogowego. Jest to więc zabójcze połączenie, lecz producenci ciężarówek i samochodów dostawczych zaczynają wprowadzać zmiany, które mogą zmniejszyć ryzyko.

Np. Mercedes-Benz zapoczątkował nową generację ciężarówek Econic o większej ładowności i lepszej widoczności, dzięki czemu kierowca łatwiej dostrzeże najbardziej zagrożonych użytkowników dróg - rowerzystów i pieszych. Pojazdy te są dostępne w następujących wersjach zabudowy: wywrotka, gruszka do betonu, hakowiec lub skrzynia z plandeką.

Econic zapewnia kierowcy widoczność dzięki panoramicznej szybie. Ma on całkowicie przeszklone drzwi i niskowejściową kabinę, w której nisko umieszczone siedzisko od poziomu jezdni dzielą zaledwie dwa stopnie. Oznacza to bezpośredni kontakt wzrokowy pomiędzy kierowcą a innymi uczestnikami ruchu, w tym rowerzystami i pieszymi.

Drzwi sięgające od podłogi do sufitu, które otwierają się do wewnątrz kabiny podobnie jak w autobusach, umożliwiają kierowcy dostrzeżenie każdego rowerzysty, który wjechałby w niebezpieczną strefę z boku pojazdu.

Rowerzyści wszędzie są narażeni na wypadki z udziałem pojazdów budowlanych, lecz w Londynie ta sprawa nabrała politycznej rangi. W 2013 r. na drogach Londynu zginęło 14 rowerzystów, w 2014 r. - 13, a w pierwszej połowie 2015 r. - 8. Winę za to ponoszą głównie pojazdy budowlane. Sytuacja wymagała podjęcia działań, więc Mercedes-Benz Econic zjawił się w samą porę.


W Londynie wywrotki Econic testuje producent cementu Cemex. Wywrotka jest wyposażona w izolowaną zabudowę Wilcox Wilcolite, a jej ładowność wynosi 20 ton, tak jak w standardowej wywrotce. Poprzednie wersje ciężarówek o dużej widoczności miały ładowność ok. 16 ton.

Wiceprezes Cemexu Matthew Wild twierdzi, że Econic ma o 90% lepszą widoczność, niż inne ciężarówki. Powiedział: "Cemex i cała branża budowlana jest odpowiedzialna za wybór odpowiednich pojazdów, gdyż są one w użyciu dzień w dzień i stanowią integralną część przedsiębiorstwa. Nowy projekt całkowicie zrewolucjonizuje budowę pojazdów budowlanych w przyszłości".


Inny producent materiałów budowlanych, Tarmac, testuje gruszkę do betonu Econic (patrz zdjęcie powyżej). "Cieszymy się, że możemy pracować z takimi producentami samochodów jak Mercedes-Benz i wypróbować ten najnowszy i bezpieczny projekt" - powiedział kierownik ds. transportu krajowego Tarmac, Sean McGrae. "To ważne, że stale szukamy nowych okazji do zmian na lepsze w tej sferze".

Inni producenci ciężarówek, w tym Scania, Volvo i Man, wraz z wytwórcami zabudów także pracują nad niskimi kabinami o lepszej widoczności. Na przykład takimi, jak w hakowcu Volvo FL818 na zdjęciu poniżej.


Również DAF Trucks może się pochwalić dwoma ciężarówkami budowlanymi zaprojektowanymi z myślą o maksymalnej ochronie narażonych na wypadki użytkowników dróg. Pierwsza to hakowiec DAF FA LF220 z obniżonym siedzeniem kierowcy. Druga to 32-tonowa wywrotka DAF FAD CF440 o napędzie 8x4 i izolowanej zabudowie Wilcox. Podwozie tej ciężarówki jest bardziej "transportowe" niż "budowlane", a kabina jest o 147 mm niższa. Ma ona także przednie zabezpieczenie przed wjechaniem pod pojazd.


Ciężarówki DAF robią także użytek z czujników zbliżeniowych, alarmów i kamer. DAF współpracuje z producentem systemów kamer bezpieczeństwa Intelligent Telematics, który zbadał korzyści z umieszczania kamer w ciężarówkach.

"Nasze ostatnie badanie wykazało, że technologia kamer 3G pozwala ograniczyć częstotliwość wypadków o 45%, podczas gdy 65% zarejestrowanych wypadków można było uniknąć" - mówi Daren Terry, krajowy kierownik działu sprzedaży Intelligent Telematics. "Ukazuje to jasno rolę, jaką może odgrywać technika w doskonaleniu poziomu bezpieczeństwa ciężarówek; jesteśmy więc zaangażowani we współpracę z ich czołowym producentem DAF Trucks, by podkreślić, jak wielkie korzyści można osiągnąć".

Zatem więcej szkła i nowych technologii najwyraźniej przyczynia się do podniesienia bezpieczeństwa ruchu drogowego i zapewnienia lepszych warunków rowerzystom i pieszym.

Źródło: Redakcja
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: