Firmy Strabag oraz Grupa Lotos podpisały umowę na budowę infrastruktury drogowej i sieciowej w ramach rozwoju programu EFRA. Zakres umowy obejmuje budowę nowych i przebudowę istniejących dróg, placów, chodników i żelbetowych kanałów kablowych oraz szereg prac branżowych elektrycznych i sanitarnych. Prace budowlane potrwają do kwietnia 2018 roku.
Kooperacja z tradycjami
STRABAG już kilka lat temu był zaangażowany w rozwój infrastruktury dedykowanej wdrożeniu programu 10+.Tym razem będzie budował infrastrukturę w wysokim reżimie czasowym, pozwalającym na jednoczesną budowę instalacji EFRA wykonywaną przez firmę Kinetics Technology. STRABAG wykona własnymi siłami pełen zakres prac drogowych, przy współpracy firm podwykonawczych zrealizuje prace branżowe, a LOTOS wystąpi nie tylko w roli zleceniodawcy, ale też producenta asfaltu, który zostanie wykorzystany do budowy infrastruktury na swoim terenie.
"Od wielu lat współpracujemy ze spółkami LOTOS zarówno w zakresie zakupu i wykorzystywania na naszych budowach asfaltu oraz oleju opałowego. Cenimy wysoką jakość dostarczanego materiału oraz terminowość usług spółek z Grupy Lotos. W zamian oferujemy, taka jak w przypadku tej umowy wysoką jakość usług budowlanych. Cieszę się, że możemy łączyć nasze siły i współpracować przy najważniejszych dla nas inwestycjach drogowych i wspierać naszego partnera przy jego kluczowych projektach takich jak 10+ oraz EFRA" - mówi Wojciech Trojanowski, członek zarządu STRABAG Sp. z o.o.
Prace budowlane w ramach podpisanej umowy będą prowadzone w samym sercu projektu, wokół budowanej instalacji stanowiącej element tzw. kompleksu koksowania. Budowa i przebudowa dróg, chodników i placów będzie prowadzona na obszarze 12 ha w południowo-zachodniej części zakładu.
"Wybór sprawdzonego partnera to dla nas przede wszystkim gwarancja realizacji nowej inwestycji z zachowaniem pełnego bezpieczeństwa dla pracującej obok rafinerii. Projekt EFRA jest strategicznie ważny dla przyszłości LOTOSU, dlatego cała nowa infrastruktura musi być wykonana przez profesjonalistów, mających doświadczenie w sektorze inwestycji rafineryjnych. Strabag gwarantuje nam zarówno terminową, jak i solidną realizację całego przedsięwzięcia" - podkreśla Piotr Przyborowski, prezes Zarządu LOTOS Asfalt.
Budowa w liczbach
Inwestycja przewiduje zastosowanie wszystkich typów nawierzchni: asfaltowych - będą pochodzić ze spółki LOTOS Asfalt, betonowych, z płyt prefabrykowanych żelbetowych oraz kostki. Łączna powierzchnia budowanych nawierzchni wyniesie 26 tys. metrów kwadratowych (ponad 3 boiska piłkarskie). W niej zawiera się: 12,4 tys. m kwadratowych nawierzchni asfaltowych, 2,6 tys. m kwadratowych nawierzchni betonowych, 8,2 tys. m kwadratowych płyt żelbetowych (70 proc. płyt będzie pochodziła z odzysku, czyli najpierw zostanie zdjęta z terenu prowadzonych prac, a następnie powtórnie wykorzystana), 1,5 tys. m kwadratowych kostki betonowej.
Zakres prac
Na terenie powstanie także 2,2 tys. m kwadratowych chodników z kostki i asfaltowych. Podczas budowy wykorzystanych zostanie ok. 270 ton asfaltu, a prace ziemne zamkną się w 47 tys. metrów sześciennych, co odpowiada 5 tys. wywrotek. Ułożonych zostanie 6 km krawężników i obrzeży betonowych. Umowa obejmuje także wykonanie kompletnych instalacji elektrycznych niezbędnych dla dróg (oświetlenie ze źródłami światła LED) oraz przepompowni, a także zabezpieczenie i przebudowę istniejących instalacji elektrycznych i telekomunikacyjnych. Do budowy sieci międzyobiektowych wodno-kanalizacyjnych wykorzystanych zostanie ponad 7 km rur stalowych i z tworzyw sztucznych. Wykorzystane zostaną one m.in. do budowy sieci wody ppoż. służącej do zabezpieczenia obrony przeciwpożarowej nowoprojektowanych instalacji.
Źródło i zdjęcie: Strabag