Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego a dyrektywa 2015/719

Ocena: 0
3269
Implementowanie do przepisów krajowych norm dyrektywy 2015/719 bez zmian przepisów o masie pojazdów (chodzi o podwyższenie dopuszczlnej masy całkowitej pojazdów) będzie miało znaczący wpływ na branżę producentów betonu towarowego.

Dyrektywa 2015/719 zwraca uwagę na przeciążenia pojazdów i proponuje rozwiązanie tego typu naruszeń poprzez przyjęcie szczególnych środków, które pozwolą na ustalenie, które z pojazdów przekraczają odpowiednie limity masy.

W jaki sposób to zrobić? Propozycja przewiduje umieszczenie w pojeździe czujników, które przekażą na odległość organom kontrolnym informację o masie pojazdu. Sprawdzenie masy pojazdów mogłoby być także prowadzone za pomocą mechanizmów ważących zamieszczonych w drogach. Te zebrane dane pozwolą na eliminację przeciążeń i zwiększą bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Poza tym dyrektywa 2015/719 zakłada ściągnięcie odpowiedzialności z przewoźnika w przypadku przeciążeń, a obciążenie nią nadawcy, który powinien zostać nowymi przepisami wykonawczymi zobowiązany do przekazania przewoźnikowi deklaracji, w której będzie dokładnie wskazywać masę ładunku przekazanego do transportu.

W świetle zmian, które wprowadza dyrektywa 2015/719, Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego w Polsce podjęło kroki zmierzające do zainicjowania działań legislacyjnych, które miałyby na celu zmianę obowiązujących przepisów dotyczących dopuszczalnej masy całkowitej pojazdów (czteroosiowych) oraz nacisków ich osi - na chwilę obecną polskie limity w tym zakresie są najsurowsze w całej UE.

Źródło: SPBT
Zdjęcie: www.sxc.hu
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: