Nowelizacja specustawy drogowej

Ocena: 0
9664
Usprawnienie realizacji inwestycji drogowych, szczególnie w kontekście wykorzystania funduszy Unii Europejskiej w perspektywie finansowej 2014-2020, to główny cel przygotowanej w MIiR nowelizacji tzw. specustawy drogowej, którą 9 czerwca 2015 r. przyjął rząd.

Nowe przepisy zawarte w projekcie ustawy o zmianie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych oraz niektórych innych ustaw (tzw. specustawie drogowej) pozwolą wyeliminować zagrożenia dotyczące terminowej i sprawnej budowy dróg. Umożliwią również racjonalne wydatkowanie środków publicznych dzięki wydłużeniu ważności decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

W projekcie ustawy zaproponowane zostało wydłużenie terminu obowiązywania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach do 6 lat, licząc od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna. W przypadku inwestycji, których realizacja przebiegała etapowo, a warunki jej wykonania nie uległy zmianie, okres 6 lat może zostać wydłużony o kolejne 4 lata. Oznacza to, że termin ten może wynieść nawet 10 lat. Obecnie obowiązujący czteroletni termin jest zbyt krótki, szczególnie w przypadku skomplikowanych projektów inwestycyjnych. Proponowane przepisy przejściowe wydłużają również termin dotyczący decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wydanych na podstawie obecnych przepisów.   

Decyzja ZRID (Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej) będzie mogła być zmieniona  bez konieczności zmiany decyzji środowiskowej, o ile zmiany ZRID nie spowodują zmian uwarunkowań określonych w wydanej decyzji środowiskowej. Obecnie nie ma takiej możliwości.

Projektowane przepisy wyeliminują również najczęściej sygnalizowane wątpliwości interpretacyjne. Wśród zaproponowanych zmian znajdują się m.in.:
  • wprowadzenie możliwości zrzeczenia się odszkodowań przez Skarb Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego za grunty przejęte pod drogi,
  • rozszerzenie elementów decyzji ZRID m.in. o budowę dróg innych kategorii, sieci uzbrojenia terenu wynikających z budowy drogi, budowę lub przebudowę urządzeń wodnych lub urządzeń melioracji wodnych szczegółowych,
  • doprecyzowanie zasady zawiadamiania o wszczęciu i wydaniu decyzji w postępowaniach nadzwyczajnych dotyczących decyzji ZRID (przyjęcie uproszczonych zasad zawiadamiania stron),
  • doprecyzowanie, że organy wydające decyzję ZRID wydają ją dla całej inwestycji, w tym dla wszystkich elementów i robót budowlanych wynikających z inwestycji głównej (np. w przypadku budowy drogi krajowej wojewoda może wydać ZRID również na związaną z tą inwestycją budowę dróg gminnych),
  • doprecyzowanie przepisów dotyczących organów właściwych do wydawania decyzji ZRID, w przypadku inwestycji wychodzących poza granice powiatu,
  • wprowadzenie przepisu wskazującego bezpośrednio, że wniosek o wydanie decyzji ZRID powinien zawierać określenie nieruchomości lub ich części, wobec których ma nastąpić przejście na własność Skarbu Państwa lub właściwej jednostki samorządu terytorialnego oraz określenie nieruchomości, wobec których ma nastąpić ograniczenie w korzystaniu z nieruchomości.
Źródło: www.mir.gov.pl
Grafika: www.sxc.hu
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: