Metrostav - czeska spółka budowlana specjalizująca się w realizacji projektów budowlanych i infrastrukturalnych - podpisała z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad umowę na budowę ponad 20 kilometrowego odcinka trasy ekspresowej S7: Koszwały - Nowy Dwór Gdański o wartości ponad 1, 642 mld zł. Inwestycja pomiędzy Południową Obwodnicą Gdańska a Elblągiem - o długości 40 km - została podzielona na dwa odrębne zadania: od Koszwał do Nowego Dworu Gdańskiego i od Nowego Dworu Gdańskiego do Kazimierzowa koło Elbląga.
Wykonawcy obu odcinków drogi S7 zostali wybrani w drodze przetargu 28 sierpnia 2015 roku. Inwestycja ma być gotowa w październiku 2018 r. "Realizacja odcinka trasy S7, na który została podpisana umowa, jest - jak dotychczas - największym przedsięwzięciem infrastrukturalnym gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Budowa całego 40 kilometrowego odcinka to koszt ponad 3,2 mld złotych. Należy podkreślić, że jest to inwestycja niezwykle ważna zarówno dla ruchu lokalnego Pomorza, jak i dla mieszkańców całej Polski oraz dla ruchu tranzytowego. Jest to jedna z głównych dróg dojazdowych nad Morze Bałtyckie. Udostępnienie mieszkańcom i podróżującym dwujezdniowej drogi ekspresowej wysokiej klasy nie tylko poprawi komfort jazdy, ale także znacząco zwiększy bezpieczeństwo. Oferta firmy Metrostav, która została wybrana do realizacji 20 kilometrowego odcinka pomiędzy Koszwałami a Nowym Dworem Gdańskim była najkorzystniejsza. Metrostav to doświadczona firma i mam nadzieję, że poradzi sobie z tą budową. Realizacja będzie przebiegać według harmonogramu, który zakłada zakończenie robót zasadniczych i udostepnienie do ruchu w październiku 2018 roku" - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy GDDKiA Oddziału w Gdańsku.
Do II etapu przetargu na budowę drogi ekspresowej S7 GDDKiA zaprosiła kilkanaście firm i konsorcjów z kraju i zagranicy, które w pierwszym etapie przetargu złożyły swoje oferty. W przetargu o wyborze wykonawcy w 90% decydowała cena oraz po 5% - czas realizacji (27 - 30 miesięcy) oraz długość gwarancji na wybrane elementy infrastruktury (5 - 10 lat). Obecnie droga krajowa nr 7 jest jednym z ważniejszych elementów infrastruktury drogowej w Polsce, ale także ma duże znaczenie międzynarodowe (E77). Projektowany odcinek drogi S7 od Gdańska do Elbląga leży w europejskim korytarzu transportowym IA Ryga - Kaliningrad - Elbląg - Gdańsk (Via Hanseatica) oraz w korytarzu z Gdańska przez Warszawę do Odessy (Via Intermare).
"Budowa 20 kilometrowego odcinka trasy ekspresowej pomiędzy Koszwałami a Nowym Dworem Gdańskim - możliwa dzięki podpisaniu umowy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad - to kolejna ważna realizacja firmy Metrostav w Polsce. Rozpoczęcie prac planowane jest jeszcze w 2015 roku, natomiast czas przewidziany na realizację to 3 lata. Jako firma z dużym doświadczeniem w infrastrukturze drogowej jesteśmy przekonani, że prace będą przebiegały sprawnie i zgodnie z harmonogramem. Głównym celem tej inwestycji jest poprawienie płynności ruchu dzięki budowie dwujezdniowej drogi, dwupoziomowych węzłów oraz wyeliminowaniu jednopoziomowych skrzyżowań i zjazdów, co przyczyni się do poprawy komfortu jazdy oraz zwiększenia bezpieczeństwa kierowców. W najbliższej przyszłości w naszych planach jest również realizacja węzła Marsa w Warszawie - kolejne istotne zadanie w stolicy po przebudowie Mostu Grota-Roweckiego oraz Trasy AK, którą zakończyliśmy we wrześniu - przed czasem planowanym w harmonogramie" - mówi Radim Čáp, przedstawiciel Metrostav Polska.
Na ponad 20-km odcinku na trasie Koszwały - Nowy Dwór Gdański powstaną m.in.:
- dwa nowe węzły drogowe "Cedry Małe" i "Dworek"
- ok. 25 km dróg o znaczeniu lokalnym i wojewódzkim
- ponad 18 km dróg dojazdowych
- 18 obiektów mostowych, w tym dwa nowe mosty przez Wisłę w Kiezmarku.
Skuteczne działania na rynkach międzynarodowych mają solidne fundamenty wypracowane na czeskim rynku budowlanym. Metrostav odpowiada m.in. za przebudowę portu lotniczego im. Vaclava Havla, przedłużenie linii A praskiego metra (wartość kontraktu 873 mln euro), realizację największej inwestycji mieszkaniowej w historii Czech - Residence Garden Towers (wartość kontraktu 72 mln euro) oraz najdłuższych tuneli kolejowych znajdujących się w pobliżu miasteczka Kysice, o długości 4150 m. każdy (wartość kontraktu 90 mln euro). Ponadto w grudniu 2014 roku spółka oddała do użytku pierwszą część projektu Blanka w czeskiej Pradze. Inwestycja Blanka jest obecnie największym tunelowym miejskim projektem w Europie.
Grupa Metrostav osiągnęła w 2014 roku przychody w wysokości 4,6 mld zł, czyli 10,5% więcej porównaniu do 2013 roku. Zysk netto spółki wyniósł 80,8 mln zł, co oznacza wzrost o 50,3%. Ubiegły rok spółka poświęciła na działania w obszarze zamówień publicznych, realizując 119 kompleksowych projektów na terenie Europy, a ponadto wygrała 96 kontraktów w konsorcjach. Dzięki akwizycji spółki BeMo Tunnelling GmbH Grupa poszerzyła swoje kompetencje i zintensyfikowała działania w Austrii i Niemczech. Ponadto Metrostav zainwestował 8,8 mln zł w najnowocześniejsze technologie i sprzęt, m.in. do drążenia tuneli, konstrukcji metra, budowania mostów, a także dróg betonowych i asfaltowych oraz realizacji infrastruktury dla sektora energetycznego.
Polski oddział Metrostav odpowiada za m.in. za:
- kontynuację projektowania i przebudowy drogi S8 odcinek Powązkowska - Marki (ul. Piłsudskiego). Etap II: odcinek węzeł Powązkowska - węzeł Modlińska w Warszawie wraz z przebudową mostu Grota-Roweckiego;
- modernizację budowli i urządzeń zbiornikowych wraz z budową innych obiektów w ramach projektu: "Modernizacja zbiornika wodnego Nysa w zakresie bezpieczeństwa przeciwpowodziowego - etap I";
- budowę nowej przeprawy mostowej na Przemszy na trasie Kraków - Chełmek (woj. Małopolskie, droga wojewódzka nr 780) - inwestycja zakończona w listopadzie 2013 roku.
Źródło: Metrostav