Metrostav podpisał umowę z GDDKiA na budowę odcinka trasy S7

Ocena: 0
3178
Metrostav - czeska spółka budowlana specjalizująca się w realizacji projektów budowlanych i infrastrukturalnych - podpisała z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad umowę na budowę ponad 20 kilometrowego odcinka trasy ekspresowej S7: Koszwały - Nowy Dwór Gdański o wartości ponad 1, 642 mld zł. Inwestycja pomiędzy Południową Obwodnicą Gdańska a Elblągiem - o długości 40 km - została podzielona na dwa odrębne zadania: od Koszwał do Nowego Dworu Gdańskiego i od Nowego Dworu Gdańskiego do Kazimierzowa koło Elbląga.

Wykonawcy obu odcinków drogi S7 zostali wybrani w drodze przetargu 28 sierpnia 2015 roku. Inwestycja ma być gotowa w październiku 2018 r. "Realizacja odcinka trasy S7, na który została podpisana umowa, jest - jak dotychczas - największym przedsięwzięciem infrastrukturalnym gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Budowa całego 40 kilometrowego odcinka to koszt ponad 3,2 mld złotych. Należy podkreślić, że jest to inwestycja niezwykle ważna zarówno dla ruchu lokalnego Pomorza, jak i dla mieszkańców całej Polski oraz dla ruchu tranzytowego. Jest to jedna z głównych dróg dojazdowych nad Morze Bałtyckie. Udostępnienie mieszkańcom i podróżującym dwujezdniowej drogi ekspresowej wysokiej klasy nie tylko poprawi komfort jazdy, ale także znacząco zwiększy bezpieczeństwo. Oferta firmy Metrostav, która została wybrana do realizacji 20 kilometrowego odcinka pomiędzy Koszwałami a Nowym Dworem Gdańskim była najkorzystniejsza. Metrostav to doświadczona firma i mam nadzieję, że poradzi sobie z tą budową. Realizacja będzie przebiegać według harmonogramu, który zakłada zakończenie robót zasadniczych i udostepnienie do ruchu w październiku 2018 roku" - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy GDDKiA Oddziału w Gdańsku.

Do II etapu przetargu na budowę drogi ekspresowej S7 GDDKiA zaprosiła kilkanaście firm i konsorcjów z kraju i zagranicy, które w pierwszym etapie przetargu złożyły swoje oferty. W przetargu o wyborze wykonawcy w 90% decydowała cena oraz po 5% - czas realizacji (27 - 30 miesięcy) oraz długość gwarancji na wybrane elementy infrastruktury (5 - 10 lat). Obecnie droga krajowa nr 7 jest jednym z ważniejszych elementów infrastruktury drogowej w Polsce, ale także ma duże znaczenie międzynarodowe (E77). Projektowany odcinek drogi S7 od Gdańska do Elbląga leży w europejskim korytarzu transportowym IA Ryga - Kaliningrad - Elbląg - Gdańsk (Via Hanseatica) oraz w korytarzu z Gdańska przez Warszawę do Odessy (Via Intermare).
 
"Budowa 20 kilometrowego odcinka trasy ekspresowej pomiędzy Koszwałami a Nowym Dworem Gdańskim - możliwa dzięki podpisaniu umowy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad - to kolejna ważna realizacja firmy Metrostav w Polsce. Rozpoczęcie prac planowane jest jeszcze w 2015 roku, natomiast czas przewidziany na realizację to 3 lata. Jako firma z dużym doświadczeniem w infrastrukturze drogowej jesteśmy przekonani, że prace będą przebiegały sprawnie i zgodnie z harmonogramem. Głównym celem tej inwestycji jest poprawienie płynności ruchu dzięki budowie dwujezdniowej drogi, dwupoziomowych węzłów oraz wyeliminowaniu jednopoziomowych skrzyżowań i zjazdów, co przyczyni się do poprawy komfortu jazdy oraz zwiększenia bezpieczeństwa kierowców. W najbliższej przyszłości w naszych planach jest również realizacja węzła Marsa w Warszawie - kolejne istotne zadanie w stolicy po przebudowie Mostu Grota-Roweckiego oraz Trasy AK, którą zakończyliśmy we wrześniu - przed czasem planowanym w harmonogramie" - mówi Radim Čáp, przedstawiciel Metrostav Polska.
 
Na ponad 20-km odcinku na trasie Koszwały - Nowy Dwór Gdański powstaną m.in.:
  • dwa nowe węzły drogowe "Cedry Małe" i "Dworek"
  • ok. 25 km dróg o znaczeniu lokalnym i wojewódzkim
  • ponad 18 km dróg dojazdowych
  • 18 obiektów mostowych, w tym dwa nowe mosty przez Wisłę w Kiezmarku.
Metrostav z powodzeniem realizuje skomplikowane inwestycje na terenie Europy - spółka odpowiada m.in. za wykonanie dwóch tuneli obwodnicy autostradowej w szwedzkim Sztokholmie, które powstają we współpracy joint venture pomiędzy Subterra - spółką zależną Metrostav SA - i słowacką firmą STI. Ponadto Metrostav jest wykonawcą pięciu tuneli metra w Helsinkach w Finlandii, tunelu drogowego w Norwegii oraz dwóch tuneli drogowych na Islandii.

Skuteczne działania na rynkach międzynarodowych mają solidne fundamenty wypracowane na czeskim rynku budowlanym. Metrostav odpowiada m.in. za przebudowę portu lotniczego im. Vaclava Havla, przedłużenie linii A praskiego metra (wartość kontraktu 873 mln euro), realizację największej inwestycji mieszkaniowej w historii Czech - Residence Garden Towers (wartość kontraktu 72 mln euro) oraz najdłuższych tuneli kolejowych znajdujących się w pobliżu miasteczka Kysice, o długości 4150 m. każdy (wartość kontraktu 90 mln euro). Ponadto w grudniu 2014 roku spółka oddała do użytku pierwszą część projektu Blanka w czeskiej Pradze. Inwestycja Blanka jest obecnie największym tunelowym miejskim projektem w Europie.
 
Grupa Metrostav osiągnęła w 2014 roku przychody w wysokości 4,6 mld zł, czyli 10,5% więcej porównaniu do 2013 roku. Zysk netto spółki wyniósł 80,8 mln zł, co oznacza wzrost o 50,3%. Ubiegły rok spółka poświęciła na działania w obszarze zamówień publicznych, realizując 119 kompleksowych projektów na terenie Europy, a ponadto wygrała 96 kontraktów w konsorcjach. Dzięki akwizycji spółki BeMo Tunnelling GmbH Grupa poszerzyła swoje kompetencje i zintensyfikowała działania w Austrii i Niemczech. Ponadto Metrostav zainwestował 8,8 mln zł w najnowocześniejsze technologie i sprzęt, m.in. do drążenia tuneli, konstrukcji metra, budowania mostów, a także dróg betonowych i asfaltowych oraz realizacji infrastruktury dla sektora energetycznego.

Polski oddział Metrostav odpowiada za m.in. za:
  • kontynuację projektowania i przebudowy drogi S8 odcinek Powązkowska - Marki (ul. Piłsudskiego). Etap II: odcinek węzeł Powązkowska - węzeł Modlińska w Warszawie wraz z przebudową mostu Grota-Roweckiego;
  • modernizację budowli i urządzeń zbiornikowych wraz z budową innych obiektów w ramach projektu: "Modernizacja zbiornika wodnego Nysa w zakresie bezpieczeństwa przeciwpowodziowego - etap I";
  • budowę nowej przeprawy mostowej na Przemszy na trasie Kraków - Chełmek (woj. Małopolskie, droga wojewódzka nr 780) - inwestycja zakończona w listopadzie 2013 roku.
Źródło: Metrostav
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: