Metrostav otrzymał nagrodę "Dzieło Mostowe Roku" za remont Mostu im. Stefana Grota-Roweckiego w Warszawie. Modernizacja jednej z najczęściej uczęszczanych stołecznych przepraw przez Wisłę została wyróżniona przez Związek Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej za rehabilitację konstrukcji oraz wdrożenie nowych technologii i innowacyjnych rozwiązań techniczno-organizacyjnych.
Metrostav w ramach przebudowy Trasy S8 w Warszawie - która uwzględniała realizację 63 obiektów inżynierskich na ponad 4,5 kilometrowym odcinku - poszerzył most Grota-Roweckiego o 10 metrów. Obecnie ma on 10 pasów ruchu, po 5 w każdym kierunku. Skomplikowana inwestycja została ukończona ponad miesiąc przed terminem umownym.
Prace modernizacyjne prowadzone przez Metrostav na moście Grota trwały od października 2013 r. do września 2015 r. Obiekt - wzniesiony na przełomie lat 70. i 80. XX w. - poszerzono do 46 m. W celu przebudowy mostu wykorzystane zostały po 52 elementy - wsporniki ortotropowej płyty jezdnej ustroju niosącego oparte na ukośnych zastrzałach rurowych - z każdej strony obu nitek, a więc po 104 elementy na każdą z nich i 208 elementów na cały most. Poszczególne części ważyły od 9 do 15 ton, a łącznie zużyto ok. 3 450 ton stali. Wzmocnienie konstrukcji zrealizowano poprzez zastosowanie zewnętrznych kabli sprężających. Kierowcy mają teraz do dyspozycji po 5 pasów w każdą stronę - 2 pasy przeznaczone dla ruchu tranzytowego oraz 3 pasy dla ruch lokalnego. Dodatkowo, po północnej stronie mostu została wybudowana ścieżka rowerowa, natomiast po południowej chodnik dla pieszych.
"Nagroda Związku Mostowców RP - prestiżowe wyróżnienie ze strony polskiej branży budowlanej - jest dla spółki Metrostav powodem do dumy. Prace - prowadzone przez blisko 2 lata z wyjątkowym zaangażowaniem - przyniosły wymierne korzyści warszawiakom i użytkownikom ekspresowej trasy S8 - poszerzenie mostu znacznie zwiększyło jego przepustowość. Co ważne, modernizacja tej niezwykle istotnej przeprawy przez Wisłę przebiegała z utrzymaniem ruchu - tak, aby nie ograniczać mieszkańcom Warszawy swobody komunikacji przez okres remontu. W Polsce Metrostav jest obecnie odpowiedzialny za następne kluczowe projekty infrastrukturalne - w tym m.in. przebudowę Węzła Marsa/Żołnierska w Warszawie oraz Trasy S7 na Pomorzu. Ze względu na duży zakres inwestycji planowanych w najbliższym czasie przez polskich inwestorów publicznych, firma aktywnie uczestniczy w przetargach na kolejne realizacje drogowe" - mówi Radim Čáp, dyrektor Metrostav Polska.
Konkurs Związku Mostowców RP "Dzieło Mostowe Roku" - organizowany od 1998 r. - ma na celu promowanie nowoczesnych rozwiązań w zakresie techniki mostowej, a w efekcie systematyczne podnoszenie poziomu polskiego mostownictwa. Kapituła przyznała spółce Metrostav nagrodę w kategorii "rehabilitacja konstrukcji mostowej, obiekt na którym wdrożono nowe technologie i innowacyjne rozwiązania konstrukcyjne oraz organizacyjne".
Kluczowe informacje o modernizacji Mostu Grota-Roweckiego i trasy S8 na odcinku węzeł Powązkowska - węzeł Modlińska:
- 10 metrów - o tyle został poszerzony Most Grota-Roweckiego
- 10 pasów ruchu - obecnie na moście jest po 5 pasów w każdym kierunku, 2 dla ruchu tranzytowego, a 3 pozostałe dla ruchu lokalnego
- Ok. 8 255 ton stali zbrojeniowej wykorzystano do całej przebudowy Trasy AK i mostu Grota, w tym na sam most ok. 3 450 ton
- Ok. 1 200 ton stali zostało zużytych do wykonania półtunelowych ekranów akustycznych
- 63 obiekty inżynierskie wchodziły w skład prac realizowanych w ramach kontraktu:
- 16 obiektów - wyburzonych, a następnie wybudowanych od nowa - w tym m.in.: 8 wiaduktów, 6 estakad, tunel pod Trasą AK oraz kładka dla pieszych
- 29 obiektów wyremontowano, m.in.: 11 wiaduktów, 9 estakad oraz 7 kładek i przejść dla pieszych
- 16 nowych obiektów powstało, m.in.: nowoczesne półtunelowe ekrany akustyczne przy osiedlu Potok, które stały się wizytówką inwestycji, a także wjazd na Trasę AK z ul. Marymonckiej w kierunku Poznania
- 6 dni w tygodniu - również w godzinach nocnych - trwały prace budowlane
- Po 2 pasy ruchu w każdym kierunku - były utrzymywane przez firmę Metrostav przez cały czas trwania przebudowy
- Najważniejsze prace to poszerzenie jezdni głównych, połączenie istniejących i zaprojektowanych węzłów na Trasie AK w zespoły węzłów: Powązkowska - Broniewskiego - Marymoncka oraz Wisłostrada - Modlińska
- 796,30 mln zł - wartość kontraktu realizowanego w trybie "zoptymalizuj-buduj" - wykonawca, oprócz wykonania robót budowlanych, musiał również przygotować odpowiednią dokumentację projektową
- Celem modernizacji było dostosowanie drogi krajowej nr 8 do parametrów trasy ekspresowej
- Zamówienie zostało współfinansowane przy udziale środków pochodzących z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz ze środków krajowych, które są w dyspozycji Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad
Źródło i zdjęcie: Metrostav