Infrastruktura dla zaawansowanych

Ocena: 0
2956
Większość Polaków zdaje sobie sprawę, jak duże jest w naszym kraju zapotrzebowanie na infrastrukturę drogową. Budowa jezdni, autostrad czy obwodnic od wielu lat jest tematem numer jeden podczas sejmowych obrad. Temat spędza też sen z powiek niejednemu z nas – o ile tylko mamy środek transportu, którym chcielibyśmy bezpiecznie  podróżować.

Wykres 1. Procentowe rozłożenie ilości opublikowanych ogłoszeń o przydzielonych dotacjach w okresie od styczna do września 2013 roku – w Polsce (branża drogowo-mostowa)


Wraz z pierwszymi unijnymi dotacjami, temat budowy dróg wyraźnie się ożywił. Widać też pierwsze efekty, jeszcze przed rokiem 2010 oddano do użytku nowe odcinki ważniejszych dróg – m.in. A1, A2, A4, S7 czy S8. W bieżącym roku otwarto kilka odcinków drogi S3 (na terenie województwa lubuskiego i łódzkiego).

Projekty dotyczące infrastruktury drogowej
W połowie sierpnia bieżącego roku Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości ogłosiła nabór projektów rezerwowych na listę projektów indywidualnych Programu Operacyjnego Rozwoju Polski Wschodniej w ramach Działania „Infrastruktura drogowa”. Na liście projektów znajdą się te, którym uda się uzyskać najwyższą liczbę punktów spośród wszystkich zgłoszeń. Wszystkie z nich zostaną zweryfikowane na podstawie m.in. kompletności dokumentacji czy zgodności z kryteriami strategicznymi określonymi w wytycznych Ministerstwa Rozwoju Regionalnego w zakresie systemu zarządzania i monitorowania projektów.

Poniżej przedstawiamy dane dotyczące rozstrzygniętych przetargów drogowo – mostowych, zgromadzone przez serwis pressinfo.pl w 2013 roku (okres III kwartałów):


Dotacje
Według danych zgromadzonych w serwisie Pressinfo, w okresie od stycznia do końca września 2013 r. ogłoszono już ponad 800 dotacji na budowę oraz przebudowę dróg i mostów. Beneficjentami większości z nich są przedstawiciele samorządu lokalnego – Urzędy Gminne oraz Miejskie.

Przykładem jednych z najwyższych jak dotąd przyznanych dotacji mogą być np.
  1. „Komisja Europejska wydała zgodę na dofinansowanie w wysokości 1,055 mld zł dla budowy tzw. Południowej Obwodnicy Gdańska. Cała inwestycja, obejmująca prawie 18 km drogi ekspresowej, warta jest 1,43 mld zł. ”
  2. Projekt związany z rozbudową drogi wojewódzkiej nr 747 Iłża – Konopnica na odcinku Konopnica – Kamień, realizowany na terenie województwa lubelskiego otrzyma blisko 363 mln zł z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
  3. Miejskie Przedsiębiorstwo Komu-nikacyjne podpisało we wtorek umowę, w wyniku której na jej budowę uzyska dotację z Unii Europejskiej do około 152 milionów złotych, czyli 59 procent kosztów.

Najwięcej informacji o przyznanych dotacjach ukazało się z początkiem roku – styczeń (237) oraz luty (146) informacji.  W województwie śląskim (130) zrealizowanych zostanie najwięcej projektów dofinansowanych ze środków UE. Niewiele mniej, bo aż 123 projekty związane z drogownictwem, dzięki dotacjom zostanie zrealizowanych w województwie małopolskim. Najmniej inwestycji drogowych z pomocą dotacji zrealizują województwa warmińsko-mazurskie (11) oraz pomorskie (10).


Wykres: Ilości otrzymanych dotacji w poszczególnych województwach realizacji projektu w okresie od styczna do września 2013 roku w Polsce (branża: drogowo-mostowa)

* Jedna z inwestycji będzie realizowana na terenie całego kraju: „W 15 województwach powstanie 20 nowych miasteczek ruchu drogowego. Uczą one zasad bezpiecznego poruszania się po drogach i kształtują prawidłowe nawyki wśród uczestników ruchu. Na terenie ośrodków będą przeprowadzane egzaminy na kartę rowerową i motorowerową dla dzieci i młodzieży. Inwestycje realizowane będą w ramach Programu operacyjnego infrastruktura i środowisko. Wartość projektu to 10 mln zł, z czego 8,5 mln zł pochodzi Unii Europejskiej. Zakończenie realizacji projektu planowane jest w roku 2014 rok.” Projekt został przygotowany przez MSW i Centrum Unijnych Projektów Transportowych.


Nowe inwestycje drogowe
Rada Ministrów przyjęła listę inwestycji drogowych, które mają zostać zrealizowane w nadchodzących latach. Dzięki temu zostaną ogłoszone przetargi na budowę ponad 700 km nowych dróg ekspresowych. Kwota, jaką Rada Ministrów zdecydowała się przyznać na realizację zadań drogowych to trzydzieści miliardów złotych. Dzięki wspomnianym środkom, możliwa będzie dalsza realizacja tras – S3, S5, S7, S8 i S 17.  Na liście zaakceptowanych przez rząd inwestycji znalazły się drogi: S3 Sulechów–Legnica i Legnica–Lubawka, S5 Poznań–Wronczyn, Radomicko–Kaczkowo, Korzeńsko–Wrocław, Gniezno–Mielno, S7 Olsztynek–Miłomłyn, S8 Radziejowice–Paszków czy S17 Zakręt–Kurów.

Ogółem na liście inwestycji zaakceptowanych przez Komitet Stały Rady Ministrów znalazło się blisko 50 projektów przetargów dla dróg ekspresowych, jednak przed opracowaniem kompleksowego programu drogowego na nadchodzące lata niezbędna jest nowelizacja programu budowy.

Liczba inwestycji zaplanowanych w bieżącym roku w branży dróg i mostów, o których już wiemy z ogłoszeń to 2 396. Wśród inwestorów przeważają podmioty wymienione wcześniej przy okazji dotacji, czyli Urzędy Miast czy Gmin.

Wśród organizatorów przetargów na kwoty równe lub przekraczające 100 mln zł. znajdziemy instytucje państwowe – jak np. Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu, Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego, czy PKP Polskie Linie Kolejowe Oddział w Szczecinie.

Najwięcej inwestycji według planów – zostanie zrealizowanych na terenach województwa mazowieckiego. 

Przykłady planowanych inwestycji:
  • PKP PLK wybrało wstępną listę ponad 40 projektów, których realizacja może kosztować ponad 30 mld zł. Chodzi m.in. o linie z Warszawy do: Lublina, Białegostoku czy Radomia. Na liście jest dokończenie linii Wrocław – Poznań i modernizacje kluczowych linii z punktu widzenia przewozu towarów: C-E65 oraz C-E59 łączących południe Polski z portami morskimi.
  • Jeszcze w 2013 r. może ruszyć dalsza budowa wschodniej obwodnicy Krakowa, od węzła Rybitwy do ulicy Igołomskiej, będąca fragmentem drogi ekspresowej S7. W roku 2014 ma zostać wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla dalszego, 54-kilometrowego odcinka drogi, od węzła Igołomska do granicy województwa małopolskiego i świętokrzyskiego. Odcinek ten ma być realizowany w systemie „Zaprojektuj i wybuduj”. Szacunkowy koszt tego etapu inwestycji to około 2,9 mld zł.

Źródło: Budownictwo monolityczne, nr 6 (16) 2013
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: