Kwota niespełna 106 mld Euro, które Polska ma otrzymać na lata 2014-2020 w ramach polityki spójności i polityki rolnej jest niewątpliwym sukcesem. To jednocześnie o ok. 4 mld więcej, niż to miało miejsce w budżecie na lata 2007–2013.
Suma 106 mld Euro podzielona jest na dwie części – 78 mld Euro ma zostać wykorzystane na politykę spójności, polityka rolna natomiast zostanie dofinansowana kwotą 28 mld Euro. Do celów polityki spójności należy przede wszystkim realizacja trzech celów:
- Konwergencja – spójność, wsparcie najbiedniejszych rejonów w zakresie infrastruktury oraz potencjału ludzkiego i gospodarczego;
- Podniesienie konkurencyjności regionów i zatrudnienia – wsparcie innowacji i badań przez Unię Europejską, szkolenia i rozwój zawodowy w regionach słabiej rozwiniętych;
- Trzecim celem jest tzw. europejska współpraca terytorialna (m.in. wspieranie wzrostu gospodarczego i przestrzennego – w tym poprawa komunikacji).
Wśród dotacji unijnych ważne miejsce zajmują fundusze przeznaczone na branżę drogową. W ostatnich latach dzięki tym właśnie dotacjom możliwe było rozpoczęcie budowy nowych odcinków autostrad oraz infrastruktury umożliwiającej swobodną komunikację z lotniskami (Pyrzowice, Świdnik). Przypomnijmy, że w latach 2007–2013 na transport, czyli m.in. drogi, kolej oraz transport miejski zostało przeznaczone 15 mld Euro. To ponad trzykrotnie więcej, niż na ochronę środowiska, która uplasowała się na drugiej pozycji pod względem ilości środków przyznanych na infrastrukturę i środowisko.
W roku 2012 przyznano blisko 500 dotacji dofinansowujących sektor drogownictwa. Przedmiotem dotowanych inwestycji były najczęściej: budowa, remont lub modernizacja dróg, tworzenie ścieżek przyrodniczych i rowerowych, przebudowa linii kolejowych, remont lub przebudowa mostów czy też usuwanie skutków powodzi (dot. dróg i mostów).
Z danych opublikowanych i przeanalizowanych przez serwis www.pressinfo.pl wynika, że w całym roku 2012, najwięcej dotacji przyznano na inwestycje zaplanowane w województwach: małopolskim (ponad 20% wszystkich), śląskim i mazowieckim. Najmniej natomiast otrzymały te w województwie warmińsko-mazurskim (1% wszystkich).
Miesiące, w których opublikowano najwięcej informacji o przyznanych dotacjach z Unii Europejskiej na branżę drogową to marzec – ok. 28% oraz listopad – ok. 15% wszystkich.
Wśród podmiotów realizujących największą część dotowanych inwestycji (gdzie dotacja przekraczała 1 mln zł), przeważają instytucje takie jak Urzędy Miasta czy Starostwa Powiatowe. W dalszej kolejności są to także Polskie Linie Kolejowe, Mazowiecki Port Lotniczy oraz inwestorzy prywatni. Warto wspomnieć, że to właśnie Polskie Linie Kolejowe otrzymały w ubiegłym roku największą sumę z dotacji. Wartość inwestycji realizowanej przez PKP PLK przekracza 792 mln zł. W dalszej kolejności najwięcej środków przyznano Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Pomorskiej Kolei Metropolitarnej (w obu przypadkach kwota dotacji to 500 mln zł).
Nowe środki UE uruchomione zostaną po roku 2014. Priorytetem na lata 2014-2020 będzie wtedy dokończenie autostrad A1 i A2 oraz drogi ekspresowej S7. Według prognoz, na budowę dróg ma zostać przeznaczone ponad 10 mld Euro. Pierwsze przetargi finansowane z funduszy unijnych mają ukazać się już w 2013 r. Zdaniem Dyrektora Generalnego GDDKiA, do tego by planowane przedsięwzięcia zakończyły się sukcesem potrzebna jest rzetelność wykonawców oraz dopracowanie istotnych szczegółów w prawie zamówień publicznych m.in. zdefiniowanie używanego w postępowaniach przetargowych, pojęcia: „rażąco niskiej ceny”.
www.tai.pl
Budownictwo Monolityczne, nr 2-3 2013