Konsorcjum firm Strabag Sp. z o. o. oraz Budimex S.A. ukończyło budowę dwóch z trzech odcinków autostrady A1 Stryków-Tuszyn. Łącznie całe zadanie obejmowało budowę 40 km autostrady i zostało podzielone za 3 kontrakty. Odcinki I i III realizowane przez konsorcjum Strabag-Budimex obejmują po 15 km. Odcinek I tzw. wschodniej obwodnicy Łodzi należał do konsorcjum, w którym liderem był Strabag Sp. z o.o., odcinkowi trzeciemu przewodził Budimex SA. Umowy podpisano w październiku 2014 r. i obejmowały kontynuację prac poprzedniego wykonawcy, konsorcjum Polimex-Mostostal.
Fot. Strabag
Teams Work
– Dziękuję za współpracę naszemu Konsorcjantowi, z którym już po raz kolejny połączyliśmy siły przy realizacji jednego z kluczowych projektów infrastrukturalnych. Bazując na naszych doświadczeniach, profesjonalnym sprzęcie oraz wykwalifikowanej i zaangażowanej kadrze inżynierskiej podołaliśmy zadaniu, jakie przed nami postawiono. Był to kontrakt wymagający od nas wszystkich dużej mobilizacji, wiedzy i kreatywności. W październiku 2014 r. rozpoczęliśmy projekt, gdzie oprócz prac budowlanych konieczne były liczne optymalizacje. Skutecznie wywiązaliśmy się z zadania. Tym samym autostrada A1 wraz z autostradą A2 stanowi dzisiaj bardzo duże udogodnienie dla użytkowników dróg szybkiego ruchu w kraju – mówi Alfred Watzl, członek zarządu Strabag Sp. z o.o.
Zakres kontraktu odcinek I
Budowa odcinka I od węzła Łódź-Północ (bez węzła) przebiega na terenie województwa łódzkiego, w powiatach zgierskim, łódzkim wschodnim, na terenach gmin: Stryków, Nowosolna, miasto Łódź, Andrespol, Brójce, Rzgów, Tuszyn.
Budowa tego odcinka autostrady o nawierzchni betonowej obejmowała: powstanie 12 obiektów mostowych – wiaduktów autostradowych, drogowych oraz przejść dla zwierząt:
- 8 wiaduktów drogowych przeprowadzających ruch lokalny nad autostradą A1 (w tym jeden węzłowy WD-254),
- 4 wiadukty autostradowe w ciągu autostrady A1 (w tym trzy zintegrowane z przejściami dla zwierząt dołem – WA-250,WA-252,WA-257) i korytarz ekologiczny pod obiektem WA-252 o szerokości 150 m.
Kontrakt zawierał także wymóg:
- wybudowania miejsc obsługi podróżnych („Skoszewy Zachód” i „Skoszewy Wschód”),
- przebudowę dróg publicznych w ciągu autostrady i w ciągu dróg krzyżujących się z autostradą (tj. drogi krajowej nr 72 Łódź – Rawa Mazowiecka),
- trzech dróg powiatowych i ośmiu gminnych.
W trosce o komfort i środowisko
Konsorcjum w ramach powierzonego mu zadania i zgodnie z projektem wykonawczym zbudowało system odwodnienia terenu (rowy drogowe, kanalizację deszczową, urządzenia oczyszczające wody opadowe z jezdni autostrady), urządzenia ochrony środowiska i przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniami ochronno-naprowadzającymi, zieleń ochronną, szczelny system odprowadzenia wód opadowych, zbiorniki retencyjne, retencyjno-infiltracyjne, przejścia dla zwierząt i zabezpieczenia akustyczne.
Przy budowie autostrady zastosowano ekrany typu „Zielona Ściana”. Łączna powierzchnia ekranów na tym odcinku wyniosła 31,5 tys. mkw. Wykonawca wraz z dostawcami zaprojektowali i wykonali je wg specjalnie opracowanej technologii budowy paneli o wysokiej odporności na zapalenie się oraz odporne na rozprzestrzenianie się pożaru. Zapewniono także rządzenia poprawiające bezpieczeństwo użytkowników autostrady tj. urządzenia bezpieczeństwa ruchu – drogowego, bariery ochronne, osłony przeciwolśnieniowe i ogrodzenie autostrady.
Fot. Strabag
Innowacje i optymalizacje
Kontynuacja budowy odcinka I A1 wymagała od konsorcjum zamiany metody i zakresu wzmocnienia podłoża gruntowego i zastąpienia przewidzianej w projekcie wymiany gruntu na materac geosyntetyczny, posadowiony na palach żelbetowych. Wynikało to z odmiennych warunków gruntowo-wodnych w stosunku do pierwotnej dokumentacji projektowej, czego efektem były zaobserwowane uszkodzenia przepustów po poprzednim wykonawcy spowodowane nierównomiernym osiadaniem podłoża gruntowego. Jednym z czynników wpływających na warunki gruntowo-wodne była bliskość rzeki „Miazga” i prawdopodobny przebieg budowanej trasy przecinający jej pradawne koryto. Wykonawca musiał przeprowadzić uzupełniające badania geologiczne oraz opracować projekt wykonawczy i projekt technologiczny wzmocnienia podłoża, co umożliwiło uzyskanie właściwych warunków posadowienia dróg i obiektów inżynierskich.
Nawierzchnia betonowa
Podczas realizacji odcinka I Autostrady A1 Stryków – Tuszyn:
- ułożono 348 tys. mkw. podbudowy z chudego betonu i 321,5 tys. mkw. nawierzchni z betonu cementowego
- zużyto około 260 tys. ton kruszyw, 160 tys. ton piasku i 45 tys. ton cementu.
Po wykonaniu docelowej warstwy betonu o grubości 29 cm, na jej powierzchni wykonano teksturowanie. W formie zbrojenia dylatacji poprzecznych zostało wbudowanych prawie 200 tys. dybli, a w dylatacjach podłużnych zastosowano 60 tys. kotew. Jako warstwę poślizgową pomiędzy podbudową a nawierzchnią użyto geowłókniny w ilości 340 tys. mkw. geowłókniny. W nawierzchni betonowej wykonano ponad 60 km dylatacji poprzecznych oraz tyleż samo dylatacji podłużnych.
Wyzwaniem dla wykonawcy było wybudowanie nawierzchni betonowej na MOPach Skoszewy. Wykonanie siatki dróg manewrowych wraz z zaprojektowanym systemem odwodnienia powierzchniowego było czasochłonne i wymagające technicznie, m.in. ze względu na zmienne szerokości jezdni i połączenia łukowe.
Autostrada A1 stanowi jedną z ważniejszych części układu komunikacyjnego w Polsce. Przebiega przez Gdańsk – Toruń – Łódź – Częstochowę – Gliwice – do południowej granicy państwa z Czechami w Gorzyczkach. Wraz z autostradą A2 stanowić będzie podstawowy układ drogowy wpływający na możliwość rozwoju województw, przez które przebiega. Wpłynie pozytywnie na środowisko poprzez przejęcie znacznej części ruchu, który w obecnej chwili porusza się po drogach krajowych.
Świat Betonu 3-4/2016