Wzrost inwestycji infrastrukturalnych w ostatnich latach, a w szczególności ożywienie budownictwa drogowego to jeden z bezpośrednich czynników rozwoju oferty produktów i technologii budowlanych. Aktualne wymogi branży sprawiają, że na rynku pojawiają się nowoczesne produkty, takie jak hydrauliczne spoiwo Gruntar firmy Lafarge.
Spoiwo hydrauliczne Gruntar zastosowano do stabilizacji gruntu na obwodnicy Kielc
Fot. Lafarge
W Polsce grunty określa się symbolami od G1 do G4. Optymalne parametry dla budownictwa mają grunty G1, czyli tzw. niewysadzinowe, a najgorsze – grunty G4, czyli najbardziej wysadzinowe. Właściwa stabilizacja gruntów podłoża to podstawa trwałej konstrukcji drogi, szczególnie na dominujących w naszym kraju gruntach o nośności G2-G4. Tylko podłoże oznaczone G1 nie stwarza problemów w zaprojektowaniu i wykonaniu dobrej i trwałej inwestycji drogowej.
Trudne grunty G2-G4
Jeżeli mamy do czynienia z gruntami, które przed budową drogi należy doprowadzić do cech nośności G1, to wymagane są dodatkowe prace stabilizujące i wzmacniające. W zależności od zaprojektowanej kategorii drogi rozpoczęcie prac następuje po określeniu właściwości gruntów – ich klasy i stanu. Należy też wybrać metodę wzmocnienia gruntu. Najczęściej stosowanymi rozwiązaniami są:
- Wymiana gruntu, sięgająca głębokości od 25 do 75 cm. W tym przypadku należy pamiętać o dodatkowej warstwie odcinającej lub o geomacie. Rozwiązanie to należy do najbardziej kosztownych, ponieważ trzeba dodatkowo doliczyć koszt zakupu nowego podłoża, koszt transportu i prac ziemnych.
- Wzmocnienie podłoża warstwą łamanego kruszywa stabilizowanego mechanicznie. Tu przyjmuje się wymianę gruntu na głębokości 30–50 cm i tak, jak w poprzednim przypadku wymagane jest zastosowanie elastycznej geomaty lub warstwy odcinającej z piasku.
- Metody mieszane, czyli połączenie jednego z pierwszych rozwiązań z wykonaniem stabilizacji cementami lub specjalnymi spoiwami górnej warstwy podłoża. Wykonuje się je na głębokości 30 do 70 cm pod właściwą konstrukcją drogową w zależności od kategorii drogi i głębokości przemarzania gruntu.
Gruntar to nowoczesne spoiwo hydrauliczne – odpowiedź Lafarge na potrzeby rynku inwestycji infrastrukturalnych. Produkt, występuje w trzech odmianach. W typie HSD 12,5 (hydrauliczne spoiwo drogowe o wytrzymałości 12,5 MPa) oraz w typie HSD 5 produkt przeznaczony jest głównie do zwiększania nośności podłoża wszystkich rodzajów gruntów mineralnych, w tym również gruntów spoistych. Sprawdza się także przy uszczelnieniu gruntów na składowiskach odpadów, przy rewitalizacji terenów zdegradowanych czy osuszaniu terenów zawilgoconych. Trzeci typ to Gruntar HSD 22,5 przeznaczony do stabilizacji oraz umacniania podłoża i mieszanek kruszyw, które są stosowane w budownictwie drogowym, głównie na podbudowy i warstwy podjezdniowe. Skład oraz właściwości fizyko-chemiczne spoiwa sprawiają, że doskonale nadaje się ono do pracy na gruntach gruboziarnistych przy podwyższonych wymaganiach wytrzymałościowych.
Lafarge. Gruntar – innowacyjne spoiwo drogowe do stabilizacji gruntów – był wykorzystany przy stabilizacji drogi w Morawicy k. Kielc
Fot. Lafarge
Szerokie właściwości aplikacyjne
Gruntar ułatwia prowadzenie prac stabilizacyjnych na różnych gruntach ze względu na odpowiednio dobrane składniki i dodatki mineralne. Gwarantuje dobry przyrost wytrzymałości, jednocześnie osuszając grunt poprzez absorpcję wody. Mniejszy stopień pylenia w porównaniu z wapnem, szybki przyrost nośności to nie jedyne korzyści płynące z zastosowania Gruntara. Spoiwo, w porównaniu do wapna i popiołu skraca czas oczekiwania na poprawę parametrów gruntu. Zastosowanie tego produktu obniża koszt prac stabilizacyjnych, przede wszystkim ze względu na zminimalizowanie kosztów energii potrzebnej do zagęszczenia gruntu, a także kosztów związanych z poprawą jego odporności na wtórne rozmiękanie.
Stabilizacja drogi wykonana w Morawicy w woj. świętokrzyskim
Fot. Lafarge
Gruntar został już wykorzystany do stabilizacji gruntów w wielu inwestycjach drogowych, głównie w województwie świętokrzyskim. Firma Budar używała spoiwa Gruntar do wzmocnienia nasypów na obwodnicy Kielc oraz do budowy drogi powiatowej w miejscowości Szczucin. Ważnym projektem była także stabilizacja drogi dojazdowej i placu składowego dla wytwórni mas bitumicznych firmy Skanska w miejscowości Dębska Wola koło Kielc, gdzie wykonano warstwę odcinającą o grubości 30 cm na powierzchni 70 000 m2. Do tej inwestycji użyto około 700 ton spoiwa. Firma Por B-T wykorzystała ponad 100 ton Gruntara do stabilizacji drogi wewnętrznej na „Osiedlu Południowym” w gminie Morawica koło Kielc. Produkt ten posłużył też do prac stabilizacyjnych węzła Żelazna Grunwaldzka w Kielcach. Na bazie spoiwa Gruntar został wykonany szereg prac stabilizacyjnych przy inwestycjach prowadzonych przez firmę Żelbet-Montex. Wśród tych najciekawszych można wymienić wzmocnienie pod drogę betonową do odlewni i walcowni aluminium w Bogumiłowicach. Stabilizację gruntu o grubości 30 cm wykonano na powierzchni 30 000 m2. Inna firma – Mirbud użyła do stabilizacji drogi w Skierniewicach 100 ton Gruntara.
– Nasi partnerzy handlowi najczęściej podkreślają fakt, że Gruntar ułatwia im pracę i pozwala efektywnie obniżyć koszty inwestycji. To bardzo dobry sygnał z rynku, że nasze spoiwo spełnia oczekiwania fachowców branży drogownictwa – mówi Maciej Sypek, kierownik marketingu z Lafarge.
Źródło: Budownictwo monolityczne, nr 5 (11) 2012