O zagadnieniach technicznych związanych z budową dworca Łódź Fabryczna oraz wynikających z tego powodu utrudnieniach dla łodzian opowiedzieli wiceprezydent Radosław Stępień, dyrektor projektu z PKP Polskich Linii Kolejowych Katarzyna Ciarkowska oraz dyrektor kontraktu konsorcjum Torpol -Astaldi-PBDiM-Intercor Marcin Zaręba - poinformował 17 grudnia 2012 r. Urząd Miasta Łodzi.
Od lewej: Marcin Zaręba (dyrektor kontraktu konsorcjum Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor), Katarzyna Ziarkowska (PKP Polskie Linie Kolejowe S. A.) oraz wiceprezydent Łodzi Radosław Stępień"Projekt modernizacji linii kolejowej Warszawa-Łódź podzielono na dwa zadania realizacyjne LOT B1 i LOT B2. Jego całkowita wartość wynosi 1.435,3 mln zł netto. Celem projektu jest m.in. skrócenie czasu podróży, poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego, integracja systemu transportu zbiorowego aglomeracji łódzkiej oraz poprawa stanu ochrony środowiska" - powiedziała Katarzyna Ciarkowska z PKP Polskie Linie Kolejowe.
Kontrakt B2 obejmuje: budowę tunelu z linią 4-torową dla prowadzenia ruchu dalekobieżnego, regionalnego, aglomeracyjnego i kolei dużych prędkości (po 2020 r.), budowę konstrukcji nowego dworca Łódź Fabryczna (na poziomie „-1" z płytą przykrywającą na poziomie „0"), budowę podziemnej stacji Łódź Fabryczna (cztery perony wyspowe, osiem torów) na poziomie -16,5 m, budowę multimodalnego węzła komunikacyjnego w rejonie stacji Łódź Fabryczna.
Do tej pory wykonano m.in. demontaż torów, roboty rozbiórkowe budynków, peronów oraz sieci trakcyjnej, wycięto drzewa, zdemontowano rozjazdy, rozebrano budynek dworca Łódź Fabryczna oraz zatwierdzono projekt budowlany komory startowej. Obecnie trwa proces uzgadniania dokumentacji projektowej oraz usuwanie kolizji infrastrukturalnych, kontynuowane są roboty ziemne (powiększanie wykopu), przygotowane zostały dwa węzły bentonitowe, prowadzone są roboty związane z budową murków prowadzących oraz rozpoczęto wykonywanie ścian szczelinowych.
"Zależało nam, by realizowany projekt powstawał w sposób najmniej inwazyjny oraz, by konstrukcja była bezpiecznie zaprojektowana. Dlatego zdecydowaliśmy się na ściany szczelinowe, technologię stosowaną w Polsce i na świecie" - powiedział Marcin Zaręba.
Pierwszym etapem robót związanych z budową szczelinową jest budowa murów prowadzących o wysokości 1,5 m. Następnie specjalne głębiarki rozpoczną drążenie ścian szczelinowych na głębokości ok. 20 m i szerokości 1,5 m. W celu zabezpieczenia rowu przed zapadnięciem wykop zostanie wypełniony bentonitem, czyli odmianą iłu zmieszanego z wodą. Maszyny wydrążą sekcje ścian szczelinowych, w których powstaną tzw. barety, które będą pełniły funkcję podtrzymującą strop. Do każdego wykopu zostanie wprowadzony beton, który od dna wyprze bentonit. Szczeliny zostaną połączone i powstanie ściana otaczająca wykop.
"Jednocześnie w mieście będzie prowadzonych kilka dużych inwestycji: budowa dworca Łódź Fabryczna, trasa W-Z i remont ulicy Piotrkowskiej. Dlatego chcemy m.in. przyspieszyć prace remontowe ul. Kilińskiego i Narutowicza, P.O.W. i Uniwersyteckiej oraz Narutowicza i Zielonej. Zależy nam, by łodzianie w jak najmniejszym stopniu odczuli utrudnienia związane z prowadzonymi pracami. Wspólnie zbudujemy najładniejszy fragment miasta, z którego wszyscy będziemy dumni" - powiedział wiceprezydent Radosław Stępień.
Źródło i zdjęcie: Urząd Miasta Łodzi