Samochodowa pompa do betonu Everdigm ECP 24 ZX

Ocena: 0
4114
Obecna trudna sytuacja na rynku budowlanym rewiduje nasze wyobrażenie dotyczące idealnego parku maszyn, jakie każda odpowiedzialna firma powinna posiadać. Minione lata dobrej koniunktury powodowały, że przedsiębiorcy zasilali szeregi swoich flot maszynami dalece specjalizowanymi, kupowanymi pod konkretny kontrakt. Dzisiejsza perspektywa sprawia, że im krótsza lista “rezerwowych” kontraktów tym mniej optymistycznie przedsiębiorcy patrzą na inwestycje w specjalistyczny i drogi sprzęt. Obawy związane z brakiem ciągłości pracy dla sprzętu powodują, że bardziej cenione są maszyny wszechstronne o wielorakich zastosowaniach.

Fot. Polmix

Rynek wysięgnikowych pomp do betonu nie jest wyjątkiem od opisywanych zjawisk. Jego specyfika opiera się na konieczności ciągłego dopasowywania się do zapotrzebowania rynku. Przykładowo doraźny brak zleceń na pompy o bardzo długich wysięgnikach nie oznacza przecież kompletnego zastoju w branży, bo być może lokalnie potrzeby rynkowe w danym okresie przesuwają się w kierunku mniejszych maszyn.

W zakresie wysięgnikowych samochodowych pomp do betonu jedną z ciekawszych propozycji koreańskiego koncernu Everdigm oferowaną przez wyłącznego przedstawiciela na Polskę – Polmix-Ast z Gdańska jest maszyna ECP 24 ZX. Jest to pompa z założenia przewidziana jako uzupełnienie gamy pomp jakie dane przedsiębiorstwo ma w ofercie. Obsługa mniejszych zleceń gdzie nie ma wygórowanych wymagań co do długości wysięgnika, maszynami klasy 40-metrowych jest dalece nieekonomiczne. Pompa Everdigm ECP 24 ZX jest prawie najmniejszą maszyną w całej ofercie sięgającej do maszyn 62-metrowych, jednakże pod względem możliwości realizowania zadań pompowania trudno pompowalnych klas betonu nie ustępuje ona maszynom większym. Standardowo wyposażona jest w jednostkę 90 m3/h opcjonalnie zaś w jednostkę 110 m3/h co przy cylindrach 230 mm pozwala na spokojne pompowanie ciężkich betonów na kruszywach łamanych. Maszyna dzięki takiemu rozwiązaniu jest wyjątkowo uniwersalna – można pompować standardowe klasy betonów na małych obiektach kilku-kondygnacyjnych, jak również trudno pompowalne betony posadzkowe ze zbrojeniem rozproszonym, czy też ciężkie betony „mostowe” w niższych etapach budowy obiektów inżynieryjnych. Wysięgnik 24 ZX jest konstrukcją czteroramienną o systemie rozkładania typu Z. Odpowiednia konfiguracja ramion pozwoliła konstruktorom Everdigm na stworzenie tzw. pompy halowej i uzyskanie wysokości rozkładania 5,5 m. Przednie podpory pompy rozkładają się w systemie X i ich rozstaw wynosi 5,3 m, zapewniając absolutną stabilność maszyny. Tylne zaś wysuwane są jedynie w dół w obrysie zabudowy pompy. Maszyna przeznaczona jest do zabudowy na podwoziu typu 4x2, przez co wykazuje dużą ekonomię podczas jazdy, ale jest też bardzo zwrotna i pozwala na wjazd w ciasne miejsca na placach budów.

Samochodowa wysięgnikowa pompa Everdigm ECP 24 ZX ze swoim 24-metrowym wysięgnikiem jest maszyną, o której wiele firm zapomniało, a przecież takie urządzenia też istnieją i mają swoje miejsce na rynku. Uniwersalne zastosowanie pompy przy stosunkowo niskim progu inwestycyjnym sprawia, że jest ona godna uwagi.

Źródło: Budownictwo monolityczne, nr 4 (11) 2012
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: