Rozwiązania transportowe dla budownictwa

Ocena: 0
7216
Środki transportu stanowią ważny element w transporcie materiałów, elementów, konstrukcji i maszyn budowlanych niezbędnych w procesie wznoszenia obiektów na placach budowy. Wybór odpowiedniego osprzętu decyduje o ciągłości i efektywności prac.

2-osiowa przyczepa niskopodwoziowa KH-Kipper prezentowana na Targach Infrastruktura w Warszawie
Fot. KH-kipper

Stopień efektywności wykorzystania maszyn budowlanych zależy w dużym stopniu od możliwości ich szybkiego przetransportowania pomiędzy placami budowy. W przypadku wyboru innego środka transportu niż napęd własny maszyny dobrym rozwiązaniem jest wybór odpowiedniej naczepy lub przyczepy niskopodwoziowej współpracującej z pojazdem mechanicznym i przystosowanej do przewozu maszyn budowlanych. Dobór odpowiedniej naczepy lub przyczepy uzależniony jest od gabarytów i wagi przewożonego ładunku. Zgodnie z przepisami o ruchu drogowym ładunek powinien być umieszczony na pojeździe w sposób niepowodujący przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi pojazdu na drogę i dopuszczalnej jego ładowności. Ładunek nie może także naruszać stateczności pojazdu ani utrudniać kierowania nim. Standardowa naczepa niskopodwoziowa w rozwiązaniu firmy KH-Kipper to 3-osiowa naczepa z osiami 3x9 ton, 3x11 ton lub 3x12 ton. Dla zmniejszenia zużycia ogumienia ostatnia oś proponowana jest w wersji samoskrętnej. Dodatkowo naczepa może być wyposażona w system sterowania skrętem Tridec, dzięki czemu naczepa jest zwrotniejsza i łatwiejsza w prowadzeniu. Naczepa wykonana może być również w wersji 4 i 5-osiowej.


3-osiowa naczepa niskopodwoziowa KH-Kipper
Fot. KH-kipper


W celu zwiększenia trwałości produktów do konstrukcji pojazdów używa się materiałów wysokiej jakości o niskiej masie własnej. Rama wykonana jest z dwuteownika ze stali wysokogatunkowej Domex zabezpieczonej antykorozyjnie. Blachy trudnościeralne Domex/Optim w konfrontacji ze zwykłą stalą konstrukcyjną przewyższają ją znacznie pod względem wytrzymałości na odkształcenia.


3-osiowa przyczepa niskopodwoziowa z załadunkiem na platformie
Fot. KH-kipper

Podłoga naczepy niskopodwoziowej wykonana z twardego drewna o grubości 40 lub 50 mm. Balkon obudowany jest aluminiowymi burtami i wyposażony w dodatkowe aluminiowe najazdy. Transport maszyn nie może stwarzać niebezpieczeństwa dla uczestników ruchu drogowego, dlatego naczepa
KH-Kipper posiada uchwyty do mocowania ładunku na całej długości oraz na życzenie gniazda do kłonic. Załadunek maszyn na środek transportu odbywa się dzięki hydraulicznie sterowanym najazdom z ręczną regulacją rozstawu.

Przyczepa niskopodwoziowa KH-Kipper z dwiema lub trzema centralnie umieszczonymi osiami o nośności 9 lub 11 ton każda (BPW, SAF lub inni producenci) posiada w standardzie hydraulicznie opuszczane tylne najazdy, punkty zaczepienia ładunku na całej długości oraz pojemne aluminiowe skrzynki narzędziowe. Długość użytkowa przyczepy wynosi 7–8 m. Rama i podłoga wykonana jest z tych samych materiałów co naczepa niskopodwoziowa. Opcjonalnie przyczepa może posiadać aluminiowe burty.

Transport materiałów w trudnym terenie
Przyczepa-wywrotka budowlana off–road według konstrukcji KH-Kipper przeznaczona jest do pracy w trudnym terenie, takim jak nieutwardzone drogi i pola. Oprócz zastosowań przy robotach ziemnych może być z powodzeniem wykorzystywana również do transportu w rolnictwie. Dzięki półokrągłemu kształtowi skrzyni przyczepa świetnie nadaje się do przewozu półpłynnych mas, piasku, gruzu budowlanego, wywozu ziemi z placu budowy. Przyczepa-wywrotka posiada 2 osie BPW o nośności 11 ton z mechanicznym resorowaniem, specjalną konstrukcję zawieszenia niezależnego sprawdza się w trudnym terenie. Skrzynia o objętości ok. 15 m3 i półokrągłym kształcie zapobiegającym przyleganiu przewożonego materiału przy wyładunku wykonana jest ze stali trudnościeralnych (podłoga Hardox/Raex, burty Hardox/Raex lub Domex/Optim). Opcjonalnie nadstawki (demontowalne lub zamocowane na stałe) zwiększają objętość przyczepy z 15 do 20 m3.


Przyczepa-wywrotka budowlana off-road świetnie sprawdza się w trudnym terenie
Fot. KH-kipper

Przewóz dłużycy

2-osiowa rozsuwana przyczepa z obrotnicą KH-Kipper, dedykowana firmom zajmującym się budową, modernizacją i remontami instalacji gazowych i wodociągowych, z powodzeniem może współpracować z maszynami budowlanymi lub ciągnikami rolniczymi. Dzięki mechanicznemu zawieszeniu z osiami 9 t przyczepa przystosowana jest do jazdy w trudnym terenie. Rama przyczepy wykonana została z wysokogatunkowej stali, wewnętrzne powierzchnie rozsuwanych na boki kłonic są wyłożone gumą. Pasy transportowe oraz zabezpieczenia przed przesuwaniem umiejscowione z przodu przyczepy zabezpieczają ładunek przed uszkodzeniem.


Przyczepa KH-Kipper przeznaczona do przewozu dłużycy
Fot. KH-kipper

Przyczepa stwarza szerokie możliwości transportowe: zmiana rozstawu osi od 6,5 do 11 m pozwala na transport ładunków o długości 8–14 m. Przyczepa posiada bębnowe hamulce pneumatyczne, a dodatkowy hamulec ręczny tylnej osi umożliwia zsuwanie i rozsuwanie.



Zmiana rozstawu osi przyczepy do przewozu dłużycy: w wersji zsuniętej i rozsuniętej

Rys. KH-kipper


Oprócz przyczep i naczep, głównym produktem KH-Kipper są zabudowy na samochody ciężarowe. Ofertę stanowią zabudowy wywrotki tylnozsypowe, trójstronne, zabudowy z lewą burtą hydrauliczną, aluminiowe skrzynie stałe oraz urządzenia hakowe.

www.kh-kipper.pl

Źródło: Budownictwo monolityczne, nr 4 (11) 2012
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: