Naukowcy z Politechniki Łódzkiej wraz ze szwajcarskim partnerem - Swiss Federal Laboratories for Materials Science and Technology opracowali innowacyjną technologię, którą można wykorzystywać do wzmacniania dźwigarów głównych na obiektach mostowych.

Technologia opracowana przez łódzką uczelnię, zostanie wykorzystana do wzmocnienia dźwigarów głównych na moście znajdującym się w ciągu drogi wojewódzkiej nr 480 w Szczercowskiej Wsi.
Dzięki specjalnym taśmom kompozytowym z włókien polimerowych, które zostaną przytwierdzone właśnie do dźwigarów, zwiększy się nośność konstrukcji obiektu z klasy "D" (20 t) do co najmniej klasy "B" (40 t). Dodatkowo, belki mostu zostaną owinięte taśmą z włókien węglowych, dla zwiększenia ich odporności na ścinanie. Szerokość jezdni na obiekcie zostanie zwiększona z 6 do 7 metrów. Koszt zadania to 1,95 mln zł.
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Łodzi podpisał umowę z firmą DROBET z Częstochowy, która w ramach systemu "zaprojektuj i wybuduj" do końca maja 2014 r. wykona:
- rozbiórkę nawierzchni oraz izolacji jezdni i chodników,
- rozbiórkę skrzydeł przyczółków,
- wzmocnienie dźwigarów głównych,
- wzmocnienie posadowienia przyczółków,
- wykonanie poszerzenia przyczółków wraz ze skrzydłami,
- montaż belek skrajnych na poszerzonych częściach przyczółków,
- wykonanie nowej płyty pomostowej,
- wykonanie izolacji pomostu,
- wykonanie nawierzchni jezdni,
- montaż elementów wyposażenia,
- przebudowa dojazdów do mostu (2X100 m).
Źródło i zdjęcie: Zarząd Dróg Wojewódzkich w Łodzi