Nietypowe zastosowania domieszki do betonów - Lubet-C

Ocena: 0
5130
Podczas realizacji robót betonowych spotykamy się często z potrzebą zastosowania nietypowych rozwiązań w zakresie własności mieszanki betonowej, a następnie stwardniałego betonu. Możliwości takiego postępowania daje nam w niektórych przypadkach zastosowanie domieszki o nazwie handlowej Lubet-C, produkowanej od wielu lat przez Przedsiębiorstwo Innowacyjno-Wdrożeniowe „Lubanta” S.A. z Lubonia k/Poznania.

Fot. Hydrobudowa-1

Lubet-C jest plastyfikatorem opóźniającym wiązanie mieszanki betonowej, a także poprawiającym takie własności betonu jak wodoszczelność, mrozoodporność, wytrzymałość na ściskanie i rozciąganie.

Lubet-C ma bardzo duży wpływ na wzrost wodoszczelności betonu. Wynika to z faktu, że domieszka ta powstała głównie z myślą o betonach hydrotechnicznych.

Zalecane dozowanie domieszki Lubet-C wynosi 0,5–1,0% masy cementu, ale w szczególnych przypadkach przy nietypowych zastosowaniach dozowanie może być wyższe.

Przykład nietypowego zastosowania domieszki Lubet-C – daleki transport mieszanki betonowej
Firma Hydrobudowa 1 wielokrotnie stosowała Lubet-C najczęściej w ilości 1,0% masy cementu w przypadku transportu mieszanki betonowej na odległość nawet do 120 km.

Tak długi wielogodzinny transport nie wpływa ujemnie na wytrzymałość betonu, a wręcz przeciwnie, uzyskiwane są wyższe wytrzymałości, że tak jest rzeczywiście świadczą wyniki badań podane w tabeli 1 i 2.


Badanie wykonano w celu opracowania recepty mieszanki betonowej umożliwiającej betonowanie małymi porcjami, co pewien czas, przez okres kilku godzin.

Mieszankę betonową przygotowano w betoniarce wolnospadowej o 30 obrotach/minutę.

Próbki do badań mieszanki betonowej i wytrzymałości na ściskanie pobrano po 3 minutach mieszania, a następnie po 45, 90, 150, 240 minutach.

Na 3 minuty przed pobraniem próbek uruchomiono betoniarkę. Podobna procedura była stosowana na budowie, gdzie na 3 min. przed podaniem do szalunku kolejnej porcji mieszanki uruchomiono mieszalnik betonowozu.


Fot. Hydrobudowa-1

Jak widać to z tabeli 2, po 4 godz. od zarobienia mieszanki betonowej konsystencja wyniosła jeszcze 9,0 cm opadu stożka, czyli bez problemu mogła być wbudowana w szalunki. Wytrzymałość betonu na ściskanie wzrosła z 45,6 MPa do 51,6 MPa. Czyli o przeszło 13%.

Beton pomimo umiarkowanej ilości cementu osiągnął klasę wytrzymałości C35/45, w przypadku pobrania próbek dopiero po 4 godz. od zarobienia mieszanki betonowej.

Innym przykładem świadczącym o szerokich możliwościach stosowania Lubetu-C są wyniki badań wykonane w celu wypełnienia betonem przestrzeni między starą konstrukcją przepustu a nową na jednej z modernizowanych dróg. Transport mieszanki betonowej odbywał się na odległość 80 km przy temperaturze powietrza ponad 25°C.

Przy wykonaniu zarobu próbnego temperatura mieszanki betonowej wyniosła aż 35°C.

Wydaje się, że podane w tabeli 3 i 4 wyniki pomiarów i badań nie potrzebują żadnego komentarza.


Przedstawione przykłady wykazują również, że dobierając odpowiednią, o kompleksowym działaniu, domieszkę taką jak np. Lubet-C, nie trzeba stosować zestawu dwóch czy też trzech domieszek.

mgr inż.Kazimierz Ładyżyński
Hydrobudowa-1
Betoniarnia-Laboratorium
Spółka z o.o.


Świat Betonu 1(1) 2014
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: