Z nadejściem cieplejszych dni ruszają prace na lotnisku w Pyrzowicach. Dzięki technologii z zastosowaniem recyklingu starej nawierzchni betonowej stara droga startowa otrzyma nowe życie. Zyskają nie tylko przewoźnicy i pasażerowie, ale i środowisko. Kontrakt, o wartości niemal 40 mln zł brutto, na zlecenie Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego realizuje Skanska.
Przekształcenie starej drogi startowej w drogę kołowania oraz dostosowanie infrastruktury portu do II kategorii operacji lotniczych to zadania, które Skanska realizuje na lotnisku w Pyrzowicach od października 2015 roku.
Eko-technologia
"Przebudowa starej drogi startowej w drogę kołowania została wykonana z zastosowaniem recyklingu" - mówi Piotr Mazur, kierownik budowy, Skanska. "Do wykonania podbudowy pod nową drogę kołowania użyliśmy nawierzchni betonowej ze starej drogi startowej. Technologia ta fachowo nazywana jest odprężeniem nawierzchni betonowej. W jej ramach nawierzchnia betonowa zostaje rozdrobniona przy użyciu specjalistycznego sprzętu, a powstałe w ten sposób kruszywo betonowe jest profilowane, zagęszczane i tworzy podbudowę pod warstwy bitumiczne. Dzięki technologii z zastosowaniem recyklingu nawierzchni betonowej dajemy nowe życie starej drodze startowej" - mówi Piotr Mazur.
Metoda odprężenia nawierzchni betonu ma wiele zalet. Pozwala na wzmocnienie konstrukcji jezdni, a przede wszystkim jest przyjazna dla środowiska. Poprzez wykorzystanie starej nawierzchni betonowej do podbudowy nowej drogi kołowania unikamy zanieczyszczenia środowiska odpadem pochodzącym z rozbiórki.
Nowe oświetlenie nawigacyjne
W drugim etapie inwestycji przeprowadzona zostanie modernizacja wybranych dróg kołowania wraz z ich dostosowaniem do wymogów II kategorii operacji lotniczych poprzez montaż dodatkowego oświetlenia nawigacyjnego. W ramach przedsięwzięcia w dodatkowe oświetlenie nawigacyjne zostanie wyposażona także część stanowisk postojowych.
"Betonowa nawierzchnia lotniska wykonana jest z płyt o wymiarach 5x5 metrów i grubości 35 cm. W miejscach, gdzie powstanie nowe oświetlenie nawigacyjne, należy uzbroić teren i doprowadzić przewody elektryczne. Wiąże się to z rozbiórką i wylaniem na nowo 250 płyt betonowych. Na całym zadaniu mamy do wykonania 6250 m2 płyt betonowych o grubości 35 cm. Musimy więc dostarczyć 2190 m3 betonu, czyli około 6500 T. Basen olimpijski można by tym betonem zalać warstwą o grubości 1,75 m".
To już za nami
"Jeszcze w zeszłym roku ukończyliśmy trzy z czterech fragmentów starej drogi startowej" - mówi Michał Łukaszkiewicz, menadżer projektu, Skanska. "Wykonaliśmy oznakowanie pionowe i poziome, powstały studnie ściekowe i nowe odcinki kanalizacji deszczowej oraz nowe oświetlenie nawigacyjne drogi kołowania.
Aby móc realizować prace na czwartym" - ostatnim fragmencie starej drogi startowej, ruch samolotów został skierowany na nowo wykonaną nawierzchnię, a samoloty mogą korzystać z dróg kołowania: Alfa, Delta, Foxtrot, Hotel i Sierra.
Bezpieczeństwo to podstawa!
Skanska wyróżnia się duża troską o bezpieczną realizację swoich budów. Dzięki dobrej organizacji budowy oraz współpracy z inwestorem prace przebiegają bezpiecznie i zgodnie z harmonogramem.
"Cieszymy się, że dzięki współpracy ze wszystkimi służbami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo na lotnisku nasze prace przebiegają zgodnie z harmonogramem, nie powodując jakichkolwiek zakłóceń w codziennym funkcjonowaniu Katowice Airport" - podkreśla Michał Łukaszkiewicz.
Źródło i zdjęcia: Skanska