Drogi betonowe

Ocena: 5
7610

Fot. GDDKiA

W budownictwie drogowym stosowane są trzy rozwiązania konstrukcyjne nawierzchni: podatne – asfaltowe, półsztywne – warstwy podbudowy wykonane są z chudego betonu lub stabilizowane cementem i nawierzchnie sztywne, czyli betonowe. Najczęściej stosowane są dwa rozwiązania: nawierzchnie podatne i sztywne.

Podatne

Półsztywne

Sztywne

Na świecie od 3 do 6% sieci drogowych posiada już nawierzchnie betonowe. Przekładając tą statystykę na nasz kraj to jest około 10.000 km dróg w Polsce powinno otrzymać takie nawierzchnie. W szczególności tyczy się to autostrad oraz dróg ekspresowych, których wysoka trwałość nawierzchni ma bardzo duże znaczenie. Zrozumienie problematyki budowy trwałych nawierzchni autostradowych widać wyraźnie u naszych sąsiadów na zachodzie i południu.

W Niemczech doskonale widać jak systematycznie zmienia się stosunek dróg o nawierzchni betonowej do asfaltowej.

Lata Asfalt Beton
70 70% 30%
80 60% 40%
Druga połowa 90 38% 62%

Podobnie wygląda sytuacja w Czechach, gdzie około 65% nowych autostrad posiada już nawierzchnie betonowe. Jako kolejne przykłady państw europejskich gdzie systematycznie wzrasta udział dróg betonowych można podać np.: Austrię i Wielką Brytanię (50%). W Belgii autostrady betonowe stanowią 40% natomiast drogi lokalne wybudowane w technologii betonowej to ok. 60%.

Udział autostrad i lokalnych dróg betonowych w sieci drogowej

Kraj Autostrady Drogi lokalne
Austria >50% dróg o nawierzchni betonowej  
Belgia ok. 40% 60%
Niemcy ok. 60% 20%
Wielka Brytania >50% dróg o nawierzchni betonowej  

 

Źródło: SPC

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: