Na świecie od 3 do 6% sieci drogowych posiada już nawierzchnie betonowe. Przekładając tę statystykę na Polskę – około 10 tys. km dróg powinno otrzymać takie nawierzchnie. W szczególności tyczy się to autostrad oraz dróg ekspresowych, których wysoka trwałość nawierzchni ma bardzo duże znaczenie.

Od wielu lat zarówno w Polsce jak i na całym świecie obserwuje się dynamiczny wzrost ruchu samochodowego. W przeciągu ostatniego dziesięciolecia na drogach międzynarodowych średni ruch dobowy wzrósł 2-krotnie. Szacuje się, że z 6 tys. do 12 tys. pojazdów na dobę. Są również takie odcinki

Dlaczego betonowe?
Wiele aspektów przemawia za tym właśnie wyborem rodzaju nawierzchni. Najważniejsze zalety nawierzchni betonowych to:
- większa trwałość,
- brak zjawiska koleinowania,
- większe bezpieczeństwo,
- niższy koszt eksploatacji,
- dostępność krajowych surowców,
- możliwość recyklingu,
- a nawet zapewnienie niższego poziomu hałasu.
Trwałość nawierzchni betonowych (wydłużony okres pomiędzy remontami) jest przeciętnie 2,5 do 3,5 razy większa niż asfaltowych. Przy zastosowaniu nowych technologii betonu wysokowytrzymałościowego można osiągnąć nawet ok. 7 razy większą trwałość. Z danych niemieckich wynika, że po 23 latach użytkowania tylko 5% nawierzchni betonowych wymaga napraw.Dla nawierzchni asfaltowych wskaźnik ten wynosi od 80 do 100%. Niezwykle istotną cechą jest brak

Koszty – co się opłaca?
W celu porównania kosztów budowy nawierzchni drogowych podatnych (asfaltowych) i sztywnych (betonowych) Stowarzyszenie Producentów Cementu dokonało analizy porównawczej wykonania nawierzchni drogowych dla kategorii ruchu od KR1 (ruch lekki) do KR6 (ruch ciężki) wraz z uwzględnieniem różnych rozwiązań konstrukcyjnych. Bazą kosztorysową dla cen materiałów, sprzętu i robocizny jest baza cenowa pochodząca z cennika Sekocenbud, która jest powszechnie wykorzystywana do kosztorysowania robót drogowych, m.in. przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. W kosztorysach wykorzystano aktualne ceny materiałów i sprzętu z III kwartału 2009 roku. Porównania kosztów budowy nowych nawierzchni drogowych w technologii asfaltowej i betonowej wskazują, że w przypadku kategorii ruchu KR1 ceny budowy nawierzchni betonowych są nieznacznie wyższe od nawierzchni asfaltowych. Dla kategorii ruchu KR2 koszty budowy są porównywalne, a począwszy od kategorii ruchu KR3 nawierzchnie betonowe są zdecydowanie najtańszym rozwiązaniem konstrukcyjnym. Potwierdzeniem powyższych wyliczeń kosztorysowych są rzeczywiste koszty budowy nawierzchni betonowej w gminie Ujazd z roku 2006. W przeliczeniu na powierzchnię 1 m2 nawierzchni betonowej cena wyniosła 95,45 PLN, dla porównania cena nawierzchni asfaltowej (również w gminie Ujazd), która eksploatowana jest w tych samych warunkach, wyniosła 91,83 PLN. W obu przypadkach koszty budowy są porównywalne, z tą różnicą, że wykonawca udzielił gwarancji 10 lat dla nawierzchni betonowej, natomiast dla nawierzchni asfaltowej okres gwarancyjny wynosi 5 lat.
Opracowano na podstawie materiałów Stowarzyszenia Producentów Cementu
Źródło: Budownictwo Monolityczne 1/2011