Budownictwo drogowe: Skanska wie, jak walczyć z hałasem

Ocena: 0
6857

Remedium na hałas komunikacyjny

Czynnikami, które powodują wzrost hałasu, są przede wszystkim urbanizacja, rozwój gospodarczy i transport samochodowy. Ten ostatni jest przyczyną powstawania hałasu komunikacyjnego, który jest najbardziej powszechny w Europie. Według badań WHO - co trzeci mieszkaniec naszego kontynentu narażony jest na szkodliwe działanie tego rodzaju hałasu. Sama infrastruktura drogowa ani nowinki technologiczne udoskonalające nasze samochody nie wystarczą, aby w pełni zredukować hałas i chronić osoby, które mieszkają i pracują w pobliżu szlaków komunikacyjnych. Wyzwaniem staje się znalezienie skutecznego sposobu ochrony ludzi i środowiska naturalnego przed hałasem. Jednym z nich są ekrany akustyczne.

Made by Skanska

Skanska posiada w Rzeszowie własną wytwórnię paneli akustycznych. "To tu produkujemy panele typu "zielona ściana", które przeszły pozytywną ocenę techniczną potwierdzającą ich skuteczność" - zaznacza Bartosz Zimek, Kierownik Projektów, Skanska. "Nasze panele zdały także testy w niezależnych ośrodkach badawczych Politechniki Śląskiej w Gliwicach oraz Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. W ramach serii badań naukowcy testowali: odporność na uderzenie kamieniem, zużycie, pożar zarośli, a także przeprowadzili obliczenia statyczno-wytrzymałościowe. Skanska realizuje inwestycje ekranowe na terenie całego kraju. "W sumie zamontowaliśmy już ponad 110 tys. m² paneli akustycznych w całej Polsce, z czego ponad 60 tys. m² zostało wyprodukowanych w naszej wytwórni" - informuje Bartosz Polański, Kierownik Robót, Skanska.

Zielona ściana

Ekrany nieprzezierne, czyli tzw. zielona ściana (Green S Wall) są jednym z najczęściej stosowanych rozwiązań w walce z hałasem komunikacyjnym. Są wykonane głównie z wełny mineralnej oraz tkanin chroniących materiał izolacyjny. Panele te montowane są przede wszystkim na terenach, gdzie zabudowania mieszkalne znajdują się w pewnej odległości od drogi. Ekrany pochłaniają dźwięki z powietrza i "zatrzymują" je w środku poprzez zastosowanie wełny. Dzięki zielonemu kolorowi panele idealnie komponują się z otoczeniem, a aby stały się jego niezauważalnym elementem dodatkowo obsadza się je roślinnością pnącą. Wspinanie się pnączy umożliwia stalowa krata, która umieszczona jest na zewnątrz paneli. Rośliny wzmacniają efekt zielonej ściany, co poprawia estetykę otoczenia oraz stanowi dodatkową izolację dźwiękochłonną.

Plexiglas SoundStop

Ekrany przezierne (przezroczyste) są wykonane głównie ze szkła akrylowego bądź poliwęglanu i są osadzone w ramach aluminiowych. Przepuszczają światło, dlatego stosuje się je głównie w miastach przy zabudowaniach. Zalicza się je do ekranów odbijających, ponieważ nie pochłaniają one dźwięku, a jedynie stanowią zaporę dla fali akustycznej. Takie rozwiązanie zapewnia naturalne oświetlenie dla posesji oraz odpowiednią widoczność dla pojazdów włączających się do ruchu z wjazdów podporządkowanych. Przez to podnosi się bezpieczeństwo kierowców i pieszych. Zaletą przezroczystych paneli z plexiglasu jest także wysoki stopień samoczyszczenia płyt podczas opadów atmosferycznych, wysoka trwałość i lekkość. Ponadto, zintegrowane ze szkłem akrylowym włókna poliamidowe zapobiegają powstaniu wolnych odłamków np.: w czasie uderzenia pojazdu w ścianę akustyczną.

W trosce o środowisko

Często na ekranach z plexi można zaobserwować sylwetki ptaków, co ma zwiększyć widoczność paneli dla ptaków i uchronić je przed zderzeniem. Obecnie odchodzi się od naklejania sylwetek ptaków drapieżnych. W zamian stosuje się czarne pasy drukowane w technice sitodruku na powierzchni paneli. Badania inspekcji środowiska wykazują, iż jest to skuteczniejszy sposób zabezpieczenia ptaków przed kolizją z ekranem.


Wyzwania

Budowa ekranów to przedsięwzięcie, w którym prace prowadzone są w bardzo dużym tempie, na styku branży ekranowej i drogowej. Dlatego ogromną wagę przywiązuje się do zapewnienia jak najbezpieczniejszych warunków pracy, gdyż ekrany powstają przy jezdniach, po których odbywa się normalny ruch samochodowy. "Dzięki naszemu doświadczeniu w prowadzeniu takich projektów jesteśmy precyzyjni zarówno w planowaniu, jak i samej realizacji inwestycji. To daje klientowi pewność, że prowadzone przez nas prace nie spowodują utrudnień w ruchu (korki, objazdy, wahadła), a co więcej - zagwarantują bezpieczeństwo na drodze zarówno kierowcom, pieszym, jak i pracownikom wykonującym prace montażowe. Ponadto, zapewnią okolicznym mieszkańcom wyjazd z posesji i bezproblemowy powrót do domu" - podkreśla Bartosz Zimek.

Ciche nawierzchnie

W wytwórniach mas bitumicznych Skanska powstają również tzw. ciche nawierzchnie. To kolejne rozwiązanie, które w istotny sposób zmniejsza hałas komunikacyjny. "Wykonujemy mieszanki mineralno-asfaltowe do układania cichych nawierzchni, by poruszające się po nich pojazdy generowały niższy poziom hałasu wytwarzany przez koła" - podkreśla Piotr Sołyga, Kierownik Laboratorium, Skanska. "Stosujemy je szczególnie w miastach, na terenach zabudowanych. Ale nie tylko. Ciche nawierzchnie doskonale wspomagają działanie ekranów akustycznych, wszędzie tam, gdzie wymagane jest obniżenie poziomu hałasu".

Doświadczenie Skanska

Spółka zrealizowała kilkadziesiąt projektów ekranowych w Polsce. Pierwszym kontraktem, na którym zastosowano panel akustyczny produkcji Skanska była budowa mostu na rzece Odrze w Brzegu Dolnym. Panele zastosowano również wzdłuż drogi ekspresowej S1 w Cieszynie i w Mysłowicach, w ramach budowy m.in. Drogowej Trasy Średnicowej w Rudzie Śląskiej i Gliwicach, obwodnicy Grodźca Śląskiego, drogi obwodowej Mielca w ciągu drogi wojewódzkiej nr 985 Nagnajów - Dębica, obwodnicy Głogowa Małopolskiego w ciągu drogi krajowej nr 9 Radom - Barwinek, węzła komunikacyjnego obwodnicy północnej (drogi krajowej) z drogą wojewódzką nr 454 w Opolu oraz rozbudowy drogi krajowej nr 4 na odcinku Pilzno-Ropczyce.

Budowa zabezpieczeń przeciwhałasowych pozwoliła ograniczyć emisję dźwięku i zwiększyła komfort życia mieszkańców zamieszkujących tereny sąsiadujące z powyższymi inwestycjami. Kolejne ekrany powstaną w ramach aktualnie realizowanych przez Skanska inwestycji, m.in. w Lublinie, gdzie trwa przebudowa skrzyżowania al. Solidarności, al. Sikorskiego i ul. Gen. B. Ducha oraz budowa estakady i kładki dla pieszych, na Mazowszu gdzie spółka rozbudowuje drogę krajową nr 8 na odcinku Ia - Wyszków - węzeł "Poręba", w Balicach przy drodze ekspresowej S-7 oraz w ramach budowy obwodnicy Brodnicy w ciągu drogi krajowej nr 15.

Źródło i zdjęcie: Skanska
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: