Wyspa Rosyjska - rekordowy projekt budowy mostu

Ocena: 0
6123
Najdłuższy na świecie most wantowy o rozpiętości głównego przęsła wynoszącej  1 104 m został zbudowany we Władywostoku w ciągu czterech lat poprzedzających szczyt APEC (Wspólnoty Gospodarczej Azji i Pacyfiku) w 2012 r. Pylony mostu, osiągające 324 m wysokości, są najwyższymi na świecie konstrukcjami monolitycznymi. Most łączy miasto Władywostok z przybrzeżną Wyspą Rosyjską.

Fot. Harsco

Ogromne rozmiary mostu są spowodowane warunkami lokalizacyjnymi i panującymi w tym miejscu ekstremalnymi warunkami klimatycznymi. Temperatury wahają się pomiędzy –37°C a +37°C, wiatry osiągają prędkość 195 km/h, a marznący deszcz może spowodować szybkie nagromadzenie warstwy lodu o grubości do 4 cm.

Budowa mostu była projektem zakrojonym na ogromną skalę. Inwestycja była realizowana równolegle przez dwie firmy. Firma Mostovik wykonała pracę na stałym lądzie, firma SK Most na wyspie. Jako dostawca wybrany przez SK MOST, spółka Harsco Infrastructure odegrała kluczową rolę w jego realizacji. Spółka przygotowała projekt szalunków oraz dostarczyła deskowania i pomosty do budowy pylonu po stronie Wyspy Rosyjskiej.

Szalunek SCF przenosi ogromne obciążenia
Ze względu na zdolność przenoszenia ogromnych obciążeń szalunki samowznoszące SCF stały się kluczowym elementem zaprojektowanego przez nas rozwiązania. Wyposażenie, narzędzia, wibratory do betonu, sprzęt spawalniczy, kontenery magazynowe, pojemniki na odpady, a nawet toalety musiały zostać dostarczone na ogromną wysokość. Konieczne były do tego wysokonośne platformy. W takich uwarunkowaniach sprawdził się system SCF.


Fot. Harsco

Przygotowanie prętów zbrojeniowych
Ze względu na ograniczoną przestrzeń, krótki czas realizacji poszczególnych taktów oraz ogromną wysokość wieży kluczową czynnością było szybkie dostarczenie na miejsce wbudowania i sprawne układanie prętów zbrojenia. Dlatego układanie zbrojenia musiało odbywać się wówczas, kiedy beton z poprzedniej warstwy wciąż wiązał. Zazwyczaj przy wykonywaniu obiektów żelbetowych przy użyciu szalunku samowznoszącego konieczna jest przerwa technologiczna na okres wiązania cementu. Dopiero po pewnym czasie od betonowania platforma może zostać podniesiona do góry w celu ułożenia zbrojenia na kolejnym poziomie. Zaprojektowane przez Harsco szalunki i pomosty SCF umożliwiają wcześniejsze układanie zbrojenia. Powyżej szalunku znajdują się dwa poziomy platform – do betonowania i układania zbrojenia, co pozwala na szybki, bezpieczny i ekonomiczny montaż prętów zbrojenia.

Szablon zbrojenia zapewnia precyzję
Kolejnym narzędziem ułatwiającym układanie zbrojenia był szablon zbrojenia służący do montażu wzdłużnych prętów zbrojeniowych. Przy pomocy tego szablonu możliwe było utrzymanie wzdłużnych zbrojeń o długości 4,5 metra w prawidłowym pionowym położeniu podczas mocowania prętów poziomych. Jednocześnie szablon ten, dzięki odpowiednim wycięciom zapewniał właściwe i precyzyjne umiejscowienie prętów w płaszczyźnie poziomej. Po zmontowaniu zbrojenia na danej sekcji, pręty pionowe zostały połączone elementami gwintowanymi ze zbrojeniem sekcji wcześniejszej. Szablon składał się z ramy stalowej dostosowanej do konkretnej konfiguracji zbrojenia dla każdego etapu. Stalowe rozpórki układane w szablonie pozostawały na miejscu i były zalewane betonem. Po wylaniu betonu układano na wierzchu kolejne stalowe rozpórki i mocowano zmodyfikowany szablon. Położenie stalowych rozpórek mierzono precyzyjnie przy pomocy systemu GPS podczas montażu i w ten sposób kontrolowano położenie szablonu zbrojenia. Dzięki temu położenie zbrojenia było dostatecznie precyzyjne, aby mogło służyć jako „prowadnica kierunkowa” dla całego pylonu.


Fot. Harsco

Rygorystyczne planowanie zapewnia sukces
Budowa największego na świecie mostu wantowego stanowiła wyzwanie dla wszystkich zaangażowanych stron. Pylony musiały zostać wzniesione w rekordowym czasie w wyjątkowo niesprzyjających warunkach atmosferycznych. Dzięki prawidłowej adaptacji platform do potrzeb związanych z projektem Harsco Infrastructure odniosło sukces, umożliwiając SK Most skuteczną organizację procesu budowy. Zaprojektowane przez inżynierów Harsco platformy SCF szczelnie oplatały pylon, dzięki specjalnym elementom kompensacyjnym podesty dopasowywały się do zmiennych wymiarów pylonu. Dzięki temu czas realizacji taktu betoniarskiego był krótszy niż jeden tydzień pomimo skomplikowanej konstrukcji oraz trudnych warunków.

Źródło: Budownictwo monolityczne, nr 6 (16) 2013
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: