Metrostav - czeska spółka budowlana specjalizująca się w realizacji projektów budowlanych i infrastrukturalnych - kończy przebudowę blisko 10 kilometrowego odcinka autostrady D1 w kraju południowomorawskim w Czechach, pomiędzy Vyškovem a Brnem. Do konstrukcji jezdni użyto wysokojakościowego betonu, który cieszy się niezwykłą popularnością przy budowie dróg u naszych południowych sąsiadów. Jest to fragment najdłuższej i najważniejszej autostrady w Czechach - łączy Pragę, Brno i Ostrawę z polską autostradą A1. Docelowo trasa w południowych Morawach ma mieć 376,5 km, a ukończenie jej realizacji planowane jest w 2018 r.
W zakres prac budowlanych - wykonywanych przez firmę Metrostav - wchodziła rozbiórka oraz odbudowa wiaduktów drogowych, wymiana nawierzchni na nowoczesną i trwałą warstwę betonu, a także poszerzenie istniejących jezdni oraz dostosowanie ich do wyższych parametrów technologicznych.
"Modernizacja sieci autostrad w Czechach jest skomplikowanym i długotrwałym procesem ze względu na jej skalę oraz natężenie ruchu samochodowego. Metrostav posiada wieloletnią praktykę w budowie czeskiej infrastruktury drogowej, dlatego realizacja blisko 10 kilometrowego fragmentu trasy D1 łączącej Pragę, Brno i Ostrawę z polską granicą przebiegała sprawnie. Co więcej, możliwe było zakończenie prac przed zakładanym w harmonogramie terminem. Bogate doświadczenie w zakresie budowy dróg wykorzystujemy również w Polsce, gdzie obecni jesteśmy od 2009 roku. Aktualnie Metrostav prowadzi prace na trasie S7: Koszwały - Nowy Dwór Gdański oraz w Warszawie, na Węźle Marsa. Ponadto firma rozpoczyna realizację mostu zwodzonego łączącego Wyspę Sobieszewską i Gdańsk" - mówi Radim Cap, dyrektor Metrostav Polska.
Budowa autostrady D1 - łączącej Pragę i Brno - została zainaugurowana na początku 1939 r., natomiast prace, przerwane z powodu wojny, z rozmachem ruszyły dopiero we wrześniu 1967 r. Poszczególne odcinki drogi oddawane były do użytku już od 1971 roku. W związku ze zwiększającym się natężeniem ruchu czeska sieć autostrad podlega nieustannej modernizacji. Jednym z jej elementów jest przebudowa infrastruktury drogowej w rejonie Vyskova, realizowana przez firmę Metrostav.
Metrostav w Polsce jako konsorcjum firm z Vistal Gdynia S.A. oraz Vistal Infrastructure sp. z o.o. 2 września 2016 r. podpisało z Miastem Gdańsk umowę o wartości 57,1 mln zł na budowę mostu, który połączy Wyspę Sobieszewską z Gdańskiem. Czesko-polskie konsorcjum złożyło najkorzystniejszą ofertę na realizację mostu zwodzonego, jak również zapewniło najdłuższy okres gwarancji - 60 miesięcy. Obiekt, którego budowa jest jednym z priorytetów inwestycyjnych Gdańska na lata 2014-2020 będzie miał 173 m długości (ze skrzydłami - 181,5 m), przewidywany czas otwierania przęseł to 2 minuty. Ponadto konsorcjum firm Metrostav oraz Vistal umocni brzegi Martwej Wisły.
We wrześniu 2015 roku - miesiąc przed zaplanowanym terminem - firma Metrostav oddała do użytkowania przebudowany 4,8 kilometrowy odcinek drogi S8: węzeł Powązkowska - węzeł Modlińska wraz z Mostem Gen. S. Grota-Roweckiego w Warszawie. Prace trwały od 2013 roku i obejmowały remont 63 obiektów. W skład projektu o wartości 796,30 mln zł wchodziły działania modernizacyjne, takie jak: poszerzenie jezdni głównych, połączenie istniejących i zaprojektowanych węzłów na Trasie AK w zespoły węzłów: Powązkowska - Broniewskiego - Marymoncka oraz Wisłostrada - Modlińska. W rezultacie remontu cały fragment trasy zyskał status drogi szybkiego ruchu.
W Polsce Metrostav obecnie prowadzi prace budowlane:
- na ponad 20-kilometrowym odcinku trasy ekspresowej S7: Koszwały - Nowy Dwór Gdański na Pomorzu o wartości ponad 1, 642 mld zł. Inwestycja ma być gotowa w październiku 2018 r.
- związane z modernizacją - na prawie 5-kilometrowym odcinku - ulic Marsa i Żołnierskiej w Warszawie. Wartość kontraktu to ok. 155 mln zł. Harmonogram zakłada realizację inwestycji w ciągu 26 miesięcy - ma być ona gotowa na początku 2018 roku
- przebudowy drogi S8 na odcinku Powązkowska - Marki (ul. Piłsudskiego). Etap II: odcinek węzeł Powązkowska - węzeł Modlińska w Warszawie wraz z przebudową mostu Grota-Roweckiego
- budowy nowej przeprawy mostowej na Przemszy na trasie Kraków - Chełmek (woj. Małopolskie, droga wojewódzka nr 780) - inwestycja została zakończona w listopadzie 2013 roku
- projektu modernizacji budowli i urządzeń zbiornikowych wraz z budową innych obiektów w ramach projektu: "Modernizacja zbiornika wodnego Nysa w zakresie bezpieczeństwa przeciwpowodziowego - etap I"
Skuteczne działania na rynkach międzynarodowych mają solidne fundamenty wypracowane na czeskim rynku budowlanym. Metrostav odpowiada m.in. za przebudowę portu lotniczego im. Vaclava Havla, przedłużenie linii A praskiego metra (wartość kontraktu 873 mln euro) i realizację największej inwestycji mieszkaniowej w historii Czech - Residence Garden Towers (wartość kontraktu 72 mln euro). Ponadto w grudniu 2014 roku spółka oddała do użytku pierwszą część projektu Blanka w czeskiej Pradze. Inwestycja Blanka jest obecnie największym tunelowym miejskim projektem w Europie.
Źródło i zdjęcie: Metrostav