Wysokojakościowy beton wykorzystany przy budowie autostrady D1 w Czechach

Ocena: 0
4530
Metrostav - czeska spółka budowlana specjalizująca się w realizacji projektów budowlanych i infrastrukturalnych - kończy przebudowę blisko 10 kilometrowego odcinka autostrady D1 w kraju południowomorawskim w Czechach, pomiędzy Vyškovem a Brnem. Do konstrukcji jezdni użyto wysokojakościowego betonu, który cieszy się niezwykłą popularnością przy budowie dróg u naszych południowych sąsiadów. Jest to fragment najdłuższej i najważniejszej autostrady w Czechach - łączy Pragę, Brno i Ostrawę z polską autostradą A1. Docelowo trasa w południowych Morawach ma mieć 376,5 km, a ukończenie jej realizacji planowane jest w 2018 r.

W zakres prac budowlanych - wykonywanych przez firmę Metrostav - wchodziła rozbiórka oraz odbudowa wiaduktów drogowych, wymiana nawierzchni na nowoczesną i trwałą warstwę betonu, a także poszerzenie istniejących jezdni oraz dostosowanie ich do wyższych parametrów technologicznych.

"Modernizacja sieci autostrad w Czechach jest skomplikowanym i długotrwałym procesem ze względu na jej skalę oraz natężenie ruchu samochodowego. Metrostav posiada wieloletnią praktykę w budowie czeskiej infrastruktury drogowej, dlatego realizacja blisko 10 kilometrowego fragmentu trasy D1 łączącej Pragę, Brno i Ostrawę z polską granicą przebiegała sprawnie. Co więcej, możliwe było zakończenie prac przed zakładanym w harmonogramie terminem. Bogate doświadczenie w zakresie budowy dróg wykorzystujemy również w Polsce, gdzie obecni jesteśmy od 2009 roku. Aktualnie Metrostav prowadzi prace na trasie S7: Koszwały - Nowy Dwór Gdański oraz w Warszawie, na Węźle Marsa. Ponadto firma rozpoczyna realizację mostu zwodzonego łączącego Wyspę Sobieszewską i Gdańsk" - mówi Radim Cap, dyrektor Metrostav Polska.

Budowa autostrady D1 - łączącej Pragę i Brno - została zainaugurowana na początku 1939 r., natomiast prace, przerwane z powodu wojny, z rozmachem ruszyły dopiero we wrześniu 1967 r. Poszczególne odcinki drogi oddawane były do użytku już od 1971 roku. W związku ze zwiększającym się natężeniem ruchu czeska sieć autostrad podlega nieustannej modernizacji. Jednym z jej elementów jest przebudowa infrastruktury drogowej w rejonie Vyskova, realizowana przez firmę Metrostav.

Metrostav w Polsce jako konsorcjum firm z Vistal Gdynia S.A. oraz Vistal Infrastructure sp. z o.o. 2 września 2016 r. podpisało z Miastem Gdańsk umowę o wartości 57,1 mln zł na budowę mostu, który połączy Wyspę Sobieszewską z Gdańskiem. Czesko-polskie konsorcjum złożyło najkorzystniejszą ofertę na realizację mostu zwodzonego, jak również zapewniło najdłuższy okres gwarancji - 60 miesięcy. Obiekt, którego budowa jest jednym z priorytetów inwestycyjnych Gdańska na lata 2014-2020 będzie miał 173 m długości (ze skrzydłami - 181,5 m), przewidywany czas otwierania przęseł to 2 minuty. Ponadto konsorcjum firm Metrostav oraz Vistal umocni brzegi Martwej Wisły.

We wrześniu 2015 roku - miesiąc przed zaplanowanym terminem - firma Metrostav oddała do użytkowania przebudowany 4,8 kilometrowy odcinek drogi S8: węzeł Powązkowska - węzeł Modlińska wraz z Mostem Gen. S. Grota-Roweckiego w Warszawie. Prace trwały od 2013 roku i obejmowały remont 63 obiektów. W skład projektu o wartości 796,30 mln zł wchodziły działania modernizacyjne, takie jak: poszerzenie jezdni głównych, połączenie istniejących i zaprojektowanych węzłów na Trasie AK w zespoły węzłów: Powązkowska - Broniewskiego - Marymoncka oraz Wisłostrada - Modlińska. W rezultacie remontu cały fragment trasy zyskał status drogi szybkiego ruchu.

W Polsce Metrostav obecnie prowadzi prace budowlane:
  • na ponad 20-kilometrowym odcinku trasy ekspresowej S7: Koszwały - Nowy Dwór Gdański na Pomorzu o wartości ponad 1, 642 mld zł. Inwestycja ma być gotowa w październiku 2018 r.
  • związane z modernizacją - na prawie 5-kilometrowym odcinku - ulic Marsa i Żołnierskiej w Warszawie. Wartość kontraktu to ok. 155 mln zł. Harmonogram zakłada realizację inwestycji w ciągu 26 miesięcy - ma być ona gotowa na początku 2018 roku
Do tej pory polski oddział firmy Metrostav odpowiedzialny był również za realizację m.in.:
  • przebudowy drogi S8 na odcinku Powązkowska - Marki (ul. Piłsudskiego). Etap II: odcinek węzeł Powązkowska - węzeł Modlińska w Warszawie wraz z przebudową mostu Grota-Roweckiego
  • budowy nowej przeprawy mostowej na Przemszy na trasie Kraków - Chełmek (woj. Małopolskie, droga wojewódzka nr 780) - inwestycja została zakończona w listopadzie 2013 roku
  • projektu modernizacji budowli i urządzeń zbiornikowych wraz z budową innych obiektów w ramach projektu: "Modernizacja zbiornika wodnego Nysa w zakresie bezpieczeństwa przeciwpowodziowego - etap I"
Metrostav z powodzeniem realizuje skomplikowane inwestycje na terenie Europy - spółka odpowiada m.in. za wykonanie dwóch tuneli technologicznych obwodnicy autostradowej w szwedzkim Sztokholmie, które powstają we współpracy joint venture pomiędzy Subterra - spółką zależną Metrostav SA - i słowacką firmą STI. Ponadto Metrostav jest wykonawcą tunelu drogowego w Norwegii oraz dwóch tuneli drogowych na Islandii. W ramach trzeciej inwestycji w Finlandii, Metrostav - w konsorcjum z lokalną firmą Destia Oy - wybuduje dwa tunele metra w Helsinkach - każdy o długości 1,4 km. Wartość tego kontraktu wynosi ok. 18 milionów euro. Zakończenie robót planowane jest na pierwszy kwartał 2018 roku.

Skuteczne działania na rynkach międzynarodowych mają solidne fundamenty wypracowane na czeskim rynku budowlanym. Metrostav odpowiada m.in. za przebudowę portu lotniczego im. Vaclava Havla, przedłużenie linii A praskiego metra (wartość kontraktu 873 mln euro) i realizację największej inwestycji mieszkaniowej w historii Czech - Residence Garden Towers (wartość kontraktu 72 mln euro). Ponadto w grudniu 2014 roku spółka oddała do użytku pierwszą część projektu Blanka w czeskiej Pradze. Inwestycja Blanka jest obecnie największym tunelowym miejskim projektem w Europie.

Źródło i zdjęcie: Metrostav
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: