Wysoka jakość powierzchni betonu w infrastrukturze

Ocena: 0
4431

Coraz częściej budowy i jej inżynierowie, stojący przed zadaniem wykonania obiektów inżynieryjnych, muszą mierzyć się z założeniami projektowymi odnośnie wysokiej jakości powierzchni betonu. Projektanci zakładają bowiem, obok czysto technicznych, specjalne wymagania co do estetyki wiaduktów czy estakad.

Powstają coraz liczniejsze projekty zakładające beton architektoniczny np. na przyczółkach. Doradcy Techniczni Palisander, mający bogate doświadczenie z podobnymi realizacjami, podchodząc do każdego tematu indywidualnie, dobierają najlepsze do tego typu zadań systemy lub w razie potrzeby projektują całkiem nowe i innowacyjne rozwiązania.

Jedną z ostatnio realizowanych budów z zakresu infrastruktury, o podwyższonych wymaganiach co do jakości betonu, jest nowopowstająca obwodnica podwarszawskich Marek. Dosyć istotna trasa, która po wybudowaniu będzie fragmentem drogi ekspresowej nr 8 w ciągu europejskiego korytarza transportowego łączącego Wrocław, Warszawę, Białystok i dalej Rygę oraz Helsinki, powstaje z wykorzystaniem szeregu systemów z oferty Palisander. Jednym z nich jest (jedyny szalunek na rynku wytrzymujący parcie świeżej mieszanki betonowej do 100 kN/m²) system Mammut.

Powierzchnia betonu architektonicznego na przyczółkach obiektów obwodnicy Marek zakładała regularny obraz punktów spinania oraz brak linii łączeń poziomych wykorzystywanych szalunków. Biorąc pod uwagę te założenia oraz wysokość przyczółków wynoszącą około 6 m, niemożliwym stało się zastosowanie standardowych metod. Doradcy Techniczni Palisander zaproponowali dwa warianty rozwiązań. Pierwszym było wykorzystanie specjalnych mat, a drugim zastosowanie wielkopowierzchniowych blatów trójwarstwowych (wysokość jednego blatu to 6 m). Dla obu wariantów wykonano próbne betonowania. Drugie rozwiązanie, blaty w połączeniu z szalunkiem Mammut, który dzięki swojej sztywności zapewnił doskonałą bazę, okazało się lepsze i bardziej elastyczne w możliwości dopasowania do nieregularnych kształtów przyczółków. Dodatkowym efektem uzyskanym przez wykorzystanie tego wariantu był efekt delikatnego „rysunku” naturalnych desek na powierzchni betonu.

Kolejną inwestycją o specjalnych wymaganiach co do jakości betonu jest budowa obwodnicy Inowrocławia, stanowiąca ciąg dwóch pasów w obu kierunkach o długości prawie 19 km. Nowa trasa znacznie skróci czas przejazdu kierowców jadących na trasie Toruń – Poznań. Inwestycja realizowana w systemie „Zaprojektuj i buduj” zakłada budowę 3 węzłów drogowych („Latkowo”, „Jacewo” i „Tupadły”), kilkunastu obiektów inżynieryjnych, a także przebudowę istniejącej sieci drogowej oraz wiele obiektów związanych z ochroną środowiska.

Zadaniem wykonawcy na budowie obwodnicy Inowrocławia, wynikającym z założeń projektowych – oprócz spełniania wymogów konstrukcyjno-technicznych – było uzyskanie wysokiej jakości betonu architektonicznego. Stopień trudności realizacji tych wytycznych zwiększał założony symetryczny układ płyt i ściągów. Zastosowany szalunek Logo (70 kN/m2) umożliwił wykonanie betonu architektonicznego na przyczółkach obiektu o wysokości ponad 6 m bez konieczności stosowania dodatkowych powierzchni takich, jak maty czy specjalne blaty jak w przypadku w/w realizacji obwodnicy Marek. Doświadczenie doradców technicznych Palisander pozwoliło na takie operowanie bogatą gamą wymiarów szalunku Logo (około 50 rodzajów płyt), iż uzyskano zakładany efekt symetryczności na powierzchni betonu tylko przez odpowiednie rozmieszczanie konkretnych wymiarów płyt.


Stawiane coraz większe założenia co do jakości powierzchni betonu wymagają od dostawców szalunków elastyczności i szybkości w działaniu, a także nieszablonowego i przemyślanego podejścia. Palisander, posiadający wieloletnie doświadczenie w realizacji skomplikowanych inwestycji i zapewniający kompleksową obsługę każdej budowy w najwyższym standardzie, spełnia te wymagania.

Fot. Palisander

Świat Betonu 3-4/2016

 

 

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: