15 lutego br. oddano do użytku Wschodnią Obwodnicę Wrocławia. Najtrudniejszy, ponad 5,5-kilometrowy fragment tej trasy, biegnący przez niedostępne do tej pory tereny zalewowe, wykonała firma Skanska.
Otwarty odcinek drogi ma szczególne znaczenie ze względu na most przez rzekę Odrę i Oławę. Jest to najważniejszy element obwodnicy Wrocławia z punktu widzenia kierowców. Dzięki niemu zmotoryzowani nie będą musieli jechać przez most Grunwaldzki we Wrocławiu lub dojeżdżać przez oddaloną o prawie 30 km przeprawę w Oławie.
Firma Skanska wykonała najtrudniejszy inżynieryjnie i technicznie fragment obwodnicy Wrocławia. "Było to bardzo duże wyzwanie budowlane" - mówi Jacek Pysz, Dyrektor Zespołu Projektów, Skanska, i dodaje: "Zrealizowana przez nas trasa przebiegała w całości nad wodą, terenami zalewowymi, polderami i rozlewiskami Oławy i Odry. Zbudowaliśmy 3 mosty o długości od 102 do 268 m. Powstały też 2 estakady nad terenami zalewowymi, z których jedna ma 532 m, a druga 612 m długości. Prace rozpoczęliśmy na ul. Stawowej w Siechnicach, a zakończyliśmy na ul. Odrzańskiej w Łanach. Nad tą ulicą zbudowaliśmy 14-metrowy wiadukt drogowy. Na całym realizowanym odcinku drogi wykonaliśmy 15 przejść dla zwierząt".
Kontrakt na budowę Wschodniej Obwodnicy Wrocławia objął również modernizację starej i budowę nowej infrastruktury technicznej (wodociągu, gazociągu, kanalizacji deszczowej, sanitarnej, sieci elektroenergetycznej i teletechnicznej). Wzdłuż całej trasy Skanska zbudowała ciągi piesze i ścieżki rowerowe, zainstalowała oświetlenie, a na terenach zabudowanych ponad 3000 m kw. ekranów akustycznych.
"W trakcie realizacji wykonaliśmy ponad 851 tys. m sześc. nasypów pod jezdnię oraz położyliśmy 45 tys. m kw. nawierzchni asfaltowej" - dodaje Jacek Pysz.
W ramach kompensat przyrodniczych Skanska posadziła 32 ha lasów. "Odbudowaliśmy staw, o powierzchni 2500 m kw. i przenieśmy do niego całą faunę i florę" - wyjaśnia Jacek Pysz i dodaje: "W trakcie inwestycji naszym zadaniem było koszenie 120 ha łąk na terenie pomiędzy korytem rzeki Oławy, planowaną trasą drogi a południowym wałem polderu Oława".
Wartość projektu, zrealizowanego przez Skanska na zlecenie Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei, wyniosła ponad 185 mln zł netto.
Skanska realizuje obecnie dla samorządu województwa dolnośląskiego most graniczny pomiędzy polską Sieniawką a niemieckim Zittau. Będzie to fragment drogi transgranicznej od Zittau do Hradec, budowanej wspólnie przez Dolny Śląsk, Saksonię i Liberecky Kraj. W Brzegu Dolnym Skanska buduje, wyczekiwany od 20 lat, most przez Odrę, który połączy powiaty wołowski i średzki.
Źródło i zdjęcie: Skanska