Nowy tunel powstaje w ramach budowy drogi ekspresowej S3, na odcinku Legnica – Lubawka. Obiekt TS-32 realizowany jest metodą odkrywkową i docelowo będzie składał się z dwóch naw, o długości 320 m każda.
ULMA przygotowała kompleksowy projekt deskowań oraz dostarczyła sprzęt zarówno do realizacji fundamentów, jak i kaloty oraz ścian tunelu. Fundamenty tunelu zostały wykonane w systemie ściennym ORMA. Do realizacji ścian zostały wykorzystane przestrzenne konstrukcje ramowe na bazie systemu MK. Ramy tworzą spójną całość wraz z deskowaniem z rygli MK, dźwigarków drewnianych VM oraz wybitki dostosowanej do geometrii ścian. Takie przygotowanie umożliwiło wykonanie segmentu ściany o długości 12,5 m w segmentach deskowania o długości 4,3 m.
Wózek do kaloty tunelu wykonano w uniwersalnym systemie MK o dużej nośności, z elementami systemu TMK. Został on specjalnie dostosowany do geometrii tunelu, a projekt zakładał jego przejazd po fundamencie, co pozwoliło na zminimalizowanie kosztów po stronie wykonawcy, ponieważ nie było potrzeby wykonania dodatkowych fundamentów pod szyny jezdne. Dla zapewnienia bezpieczeństwa wykonywanych prac wózek wyposażony został m.in. w pomosty robocze z obarierowaniem oraz schodnie. Sprawną obsługę wózka zapewnił układ hydrauliczny. Cały układ zasilany jest pompą FPT i umożliwia hydrauliczne poziomowanie wózka oraz jego przesuw, co gwarantuje sprawną obsługę deskowania bez angażowania ciężkiego sprzętu.
Montaż wózka odbywał się pod nadzorem specjalisty ULMA, posiadającego doświadczenie w montażu podobnych konstrukcji oraz szeroką wiedzę w zakresie systemów hydraulicznych. Etapowanie montażu dostosowano w taki sposób, aby przebiegał on jak najbardziej sprawnie i z wykorzystaniem jak najmniejszej liczby maszyn. Ponadto elementy główne konstrukcji wózka były wcześniej przygotowane na placu montażowym.
https://www.youtube.com/watch?v=d0aMB9-vRSY
Źródło: ULMA Construccion Polska S.A.