W czerwcu 2015 r. gotowy będzie nowy terminal przylotowy Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach. Inwestycję, obejmującą również rozbudowę lotniskowego parkingu, zrealizuje firma Skanska. Wartość prac wyniesie ponad 53 mln zł brutto.
Inwestycja oznacza wzrost znaczenia katowickiego lotniska, które dzięki nowemu terminalowi będzie mogło obsłużyć nawet 6 mln pasażerów rocznie (obecnie 3,6 mln).Nowa hala przylotów katowickiego lotniska
Hala przylotów z bagażownią, którą wybuduje Skanska, będzie już trzecim terminalem w Pyrzowicach. Nowy terminal przejmie z obu istniejących terminali wszystkie przyloty.
"Nowy terminal powstanie w odległości 10 m od obecnego terminalu B" - mówi Tomasz Bosowski, Menadżer Projektu, Skanska. "Wizualnie od strony parkingu terminal będzie nawiązywał do istniejącego terminalu A, ze szklaną elewacją".
Nowa hala wraz z bagażownią będą oddzielnym 1-kondygnacyjnym budynkiem o długości 156 m, szerokości 45,5 m, wysokości ok. 8 m i powierzchni użytkowej prawie 7 tys. m². Większość powierzchni nowego terminalu zajmie hol odbioru bagażu z karuzelami oraz miejsca do odprawy paszportowej. Pozostałą powierzchnię wypełnią pomieszczenia techniczne oraz dla celników i pograniczników. Przeniosą się też tutaj stanowiska wypożyczalni samochodów.
Zmiana układu drogowego
Wraz z budową nowego terminalu przylotowego konieczna będzie budowa nowych dróg, placów, chodników, podjazdów i parkingów, a także przebudowa istniejącego układu drogowego, placów i parkingów. "Celem tych prac będzie powiązanie całego układu komunikacyjnego wokół lotniska w jeden kompleks" - wymienia Tomasz Bosowski.
Rozbudowa parkingu
Wraz z budową nowego terminalu Skanska powiększy parkingu P1 w kierunku zachodnim. "Powstanie dodatkowych 400 miejsc parkingowych" - mówi Tomasz Bosowski.
W nowej części lotniskowego parkingu zostanie wydzielone specjalne miejsce dla komunikacji miejskiej i wypożyczalni samochodów. Dzięki rozbudowie parking lotniska w Pyrzowicach będzie mógł pomieścić w sumie prawie 1,3 tys. pojazdów.
Efekty inwestycji
Rozbudowa portu w Pyrzowicach nie tylko zwiększy jego przepustowość z 3,6 do 6 mln pasażerów rocznie, ale także poprawi komfort i sprawność ich obsługi. Do nowego terminalu przylotowego, który wybuduje Skanska, przeniosą się w całości przyloty, a w istniejących obecnie halach pozostaną odloty (terminal A - poza strefę Schengen, terminal B - do strefy Schengen). Budowa nowego terminalu z bagażownią i rozbudową parkingu to kolejna duża inwestycja Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach. Trwają prace budowlane nowej, ponad 3200 metrowej drogi startowej.
Zleceniodawcą inwestycji jest Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze, spółki zarządzającej MPL Katowice w Pyrzowicach. Głównymi udziałowcami spółki są: Węglokoks SA, Województwo Śląskie, PP Porty Lotnicze i Gmina Katowice.
Skanska buduje lotniska
Budowa nowego terminalu w Pyrzowicach to kolejna prowadzona przez Skanska w ostatnich latach inwestycja na lotniskach. W 2012 r. Skanska rozbudowała terminal A w Pyrzowicach i wybudowała wieżę kontroli ruchu lotniczego w Porcie Lotniczym Rzeszów - Jasionka, gdzie rok wcześniej zakończyła budowę terminalu pasażerskiego, płyty postojowej i płaszczyzny do odladzania samolotów.
Na poznańskiej Ławicy Skanska rozbudowała płytę postojową samolotów i wybudowała płaszczyzny lotniskowe. W Porcie Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Gdańsku Skanska była wykonawcą drogi kołowania, w Bydgoszczy płyty postoju samolotów, a na lotnisku Lublinek w Łodzi firma wybudowała w 2012 roku nową wieżę kontroli ruchu lotniczego.
Skanska była też wykonawcą kilku inwestycji na warszawskim Okęciu. Na Lotnisku Chopina w Warszawie firma wykonała budynek biurowo - magazynowy, wyremontowała nawierzchnię płyty postojowej i dróg kołowania.
Źródło: Skanska
Wizualizacja: Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze
Wizualizacja: Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze