Firma Metrostav sfinalizowała prace budowlane na zbiorniku wodnym w Nysie - jednej z najważniejszych inwestycji w zakresie bezpieczeństwa przeciwpowodziowego w południowo-zachodniej Polsce. Modernizacja obiektu - wykonywana na zlecenie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej (RZGW) we Wrocławiu - trwała blisko 3 lata, a finalny koszt całego procesu to ponad 220 mln zł. Czeski Metrostav odpowiedzialny był za częściową rozbiórkę budowli zrzutowej, budowę mostu i kładki technologicznej, budowę kanalizacji i dróg dojazdowych do budowli zrzutowej, przelewu bocznego kontrolowanego wraz z drogami dojazdowymi i mostem, a wartość tych prac wyniosła ponad 50 milionów złotych.
Celem modernizacji jest zwiększenie bezpieczeństwa przeciwpowodziowego na Opolszczyźnie. Udział dofinansowania Unii Europejskiej w inwestycji - realizowanej na terenie gmin Nysa oraz Otmuchów - wynosi ponad 80%[1]. Główne założenia projektu to ochrona przeciwpowodziowa doliny Nysy Kłodzkiej, w tym miast: Nysa, Lewin Brzeski, Brzeg, Oława oraz Wrocław. Bezpośrednio ochroną objętych zostanie ok. 52 tys. mieszkańców Nysy i jej okolic, zamieszkujących obszar o powierzchni ok. 21,7 tys. ha, a dodatkowo obiekt będzie wspomagać ochronę przeciwpowodziową doliny Odry, a w szczególności Wrocławia.
"Budownictwo związane z gospodarką wodną jest w Polsce perspektywicznym sektorem - planowane są m.in. kolejne inwestycje obejmujące zwiększanie ochrony przeciwpowodziowej. Modernizacja zbiornika wodnego w Nysie to jedna z wielu realizacji w zakresie hydro-budownictwa, za które odpowiedzialny jest Metrostav w Europie. W portfolio firmy są m.in. elektrownie wodne w miastach Štětí i Beroun, konstrukcja przeciwpowodziowa w okolicy miasta Lovosice czy budowa jazów w celu unowocześnienia infrastruktury drogi wodnej na Wełtawie. Nasza spółka prowadzi obecnie również prace nad elektrownią wodną na rzece Inn na granicy Szwajcarii i Austrii. Szeroki zakres kompetencji Metrostav przyczynia się do sukcesu i wieloletniej aktywnej obecności na europejskich rynkach, w tym w Polsce" - mówi Radim Cap, dyrektor Metrostav Polska.
Metrostav w Polsce jako konsorcjum firm z Vistal Gdynia S.A. oraz Vistal Infrastructure sp. z o.o. 2 września 2016 r. podpisało z Miastem Gdańsk umowę o wartości 57,1 mln zł na budowę mostu, który połączy Wyspę Sobieszewską z Gdańskiem. Czesko-polskie konsorcjum złożyło najkorzystniejszą ofertę na realizację mostu zwodzonego, jak również zapewniło najdłuższy okres gwarancji - 60 miesięcy. Obiekt, którego budowa jest jednym z priorytetów inwestycyjnych Gdańska na lata 2014-2020 będzie miał 173 m długości (ze skrzydłami - 181,5 m), przewidywany czas otwierania przęseł to 2 minuty. Ponadto konsorcjum firm Metrostav oraz Vistal umocni brzegi Martwej Wisły.
We wrześniu 2015 roku - miesiąc przed zaplanowanym terminem - firma Metrostav oddała do użytkowania przebudowany 4,8 kilometrowy odcinek drogi S8: węzeł Powązkowska - węzeł Modlińska wraz z Mostem Gen. S. Grota-Roweckiego w Warszawie. Prace trwały od 2013 roku i obejmowały remont 63 obiektów. W skład projektu o wartości 796,30 mln zł wchodziły działania modernizacyjne, takie jak: poszerzenie jezdni głównych, połączenie istniejących i zaprojektowanych węzłów na Trasie AK w zespoły węzłów: Powązkowska - Broniewskiego - Marymoncka oraz Wisłostrada - Modlińska. W rezultacie remontu cały fragment trasy zyskał status drogi szybkiego ruchu.
Źródło: Metrostav