Spółka Strabag zakończyła przebudowę strategicznego układu drogowego oraz prace związane z przeprowadzeniem ruchu pod linią kolejową w warszawskiej dzielnicy Wawer. Obiekty zrealizowane w ramach inwestycji zostały oddane użytkownikom 28 października.
W niespełna dwa lata Strabag wybudował w Międzylesiu 80-metrowy tunel pod torami PKP, dwa podziemne przejścia dla pieszych i przebudował drogi o łącznej długości 830 m. Nowa infrastruktura połączyła obie strony Wawra bez konieczności pokonywania przejazdu kolejowego, rozwiązując w ten sposób problem korków drogowych. Inwestycja kosztowała ok. 75 mln zł netto (92 mln zł brutto). Strabag podpisał umowę z Inwestorem w listopadzie 2014 r.
Komfort i bezpieczeństwo
Zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawstwa, zadbano o dwie kluczowe dla tej inwestycji potrzeby mieszkańców dzielnicy: bezpieczeństwo i komfort poruszania się po niej.
"Inwestycja ta była bez wątpienia - zaraz po II linii Metra - największym i najtrudniejszym placem budowy w stolicy. Od początku wiedzieliśmy, że będzie wymagała dużej precyzji, perfekcyjnej organizacji pracy, ścisłego przestrzegania harmonogramu, ale też uważności i reagowania na sygnały biegnące od mieszkańców Wawra. Świadomi potrzeb, zorganizowaliśmy prace budowlane w taki sposób, aby podróżni codziennie mogli korzystać z dworca kolejowego. Zadanie wykonaliśmy dzięki zaangażowaniu ponad 150 osób. Z efektu naszej pracy będzie korzystało 70 tys. mieszkańców Wawra i tysiące podróżnych. Będzie bezpieczniej i bardziej komfortowo. To dla nas duża satysfakcja" - mówi Alfred Watzl, członek zarządu Strabag Sp. z o.o.
Nowy tunel pod torami
Skrzyżowanie ul. Patriotów, Zwoleńskiej i Żegańskiej samo w sobie, dla wielu kierowców było miejscem newralgicznym. Gdy opadał szlaban przejazdu kolejowego, czasem nawet, co kilkanaście minut, przejazd przez tory był blokowany, co prowadziło do ogromnych zatorów drogowych. W efekcie realizacji przedsięwzięcia, przejazd został zastąpiony tunelem, który przebiega pod linią kolejową relacji Warszawa - Lublin oraz ulicami Patriotów i Szpotańskiego Pod względem konstrukcyjnym tunel jest wygięty w łuk, wewnątrz którego wybudowano po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Całkowita długość obiektu wraz ze zjazdami do tunelu wynosi ponad 336 m, natomiast tunelu wraz z płytą stropową ma długość 80 m. Jego realizacja skoordynowana została z pozostałymi pracami związanymi z przebudową dróg i uzbrojeniem terenu tak, aby utrzymać ruch kolejowy jednego z torów.
Strabag prace wykonywał kompleksowo, od robót budowlanych poprzez branżowe, aż po zagospodarowanie terenu zieleni. Przebudował kanalizację deszczową i sanitarną, a także sieć energetyczną (ponad 21 km kabli), teletechniczną i ciepłowniczą.
Strabag wykonał inwestycję według projektu ILF Consulting Engineers Polska Sp. z o.o., pod Nadzorem ZBM Inwestor Zastępczy S.A. na zlecenie Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych oraz MPWiK w m. st. Warszawie S.A.
Źródło i zdjęcie: Strabag