Strabag, generalny wykonawca inwestycji budowy Trasy Świętokrzyskiej w Warszawie, rozpoczął najbardziej spektakularną część prac przewidzianych kontraktem. W ciągu kilku dni przetransportuje tunel pod linię kolejową relacji Warszawa-Gdańsk. Cała operacja będzie trwała do 12 czerwca i będzie się wiązała z czasowymi utrudnieniami w kursowaniu pociągów na tej trasie.
Prace budowlane prowadzone są na ok 1,3 km odcinku. Ich wartość wynosi 76 mln zł brutto. Umowę na zaprojektowanie i budowę tego odcinka Trasy Świętokrzyskiej podpisano w maju ubiegłego roku. Prace w terenie rozpoczęły się w październiku. Inwestycja ma zostać zakończona we wrześniu przyszłego roku.
Widowiskowe prace budowlane
Trasa Świętokrzyska budowana jest na terenie dzielnic: Praga Północ i Targówek. Dzięki niej mieszkańcy Warszawy zyskają dodatkowe połączenie pomiędzy centrum miasta a Targówkiem. Po obu stronach jezdni od ul. Kijowskiej do ul. Zabranieckiej powstaną chodniki oraz ścieżki rowerowe. W obrębie przecięcia Trasy Świętokrzyskiej z czynnymi liniami kolejowymi powstaną tunele. Budowa jednego z nich wchodzi właśnie w najbardziej widowiskowy etap. Posadowiony przy ul. Kawęczyńskiej i Boruty, ważący około 4300 ton tunel, w najbliższych dniach zostanie przewieziony w miejsce docelowe, tj. pod magistralę kolejową, łączącą Warszawę z Gdańskiem. W ciągu 16 dni zostanie zdemontowana i odbudowana cała infrastruktura kolejowa. Operacja będzie wymagała zaangażowania bardzo dużej ilości sprzętu, w tym m.in. specjalistycznych platform niskopodwoziowych o wysokiej nośności. Samo przewożenie konstrukcji zajmie STRABAG około pół doby.
"Będziemy musieli zdemontować torowisko i fragment nasypu, a następnie je odbudować. To spowoduje znaczne utrudnienia w komunikacji pociągów i SKM. Wybrano jednak najbardziej optymalną metodę właśnie w trosce o szybkość prowadzonych prac i maksymalne ograniczenie utrudnień. Cała operacja powinna zostać przeprowadzona w ekspresowym tempie. To już kolejna taka inwestycja w Warszawie wykonywana przez nas z wykorzystaniem technologii „nasuwania" konstrukcji tunelu. Podobne zadanie stało przed nami przy okazji budowy ul. Nowolazurowej. Dzięki takim nowatorskim technologiom, utrudnienia w ruchu pociągów trwają znacznie krócej, a same prace odbywają się sprawnie" - wyjaśnia Marcin Czuba, kierownik kontraktu.
Prace rozpoczęły się w nocy z 26/27 maja od rozbiórki całej infrastruktury kolejowej wraz z nasypem. Następnie wybudowana zostanie droga technologiczna, po której przejedzie ważąca ok. 4,3 tys. ton konstrukcja tunelu. Będzie to możliwe dzięki specjalnym wózkom niskopodwoziowym - SPMT. Kolejne dni to: demontaż wózków, odbudowa nasypu kolejowego przed i za obiektem, odbudowa nawierzchni kolejowej, sieci trakcyjnej oraz urządzeń SRK i próbne obciążenie. Pociągi, po odbiorze eksploatacyjnym przeprowadzonym przez służby PKP PLK wrócą na tory w nocy 12 czerwca. W tym czasie, pociągi (w tym Pendolino) będą kursowały wg zmienionego rozkładu jazdy przez Warszawę Wschodnią Towarową.
"Podobna operacja zostanie przeprowadzona przez STRABAG na początku września br. Zamkniemy wówczas kolejne 2 tory. Trzeci z tuneli, zlokalizowany bliżej ul. Zabranieckiej - został już wybudowany metodą tradycyjną w rozkopanym nasypie tzw. na mokro, ponieważ przebiega on pod linią o mniejszym znaczeniu dla ruchu kolejowego" - dodaje Marcin Czuba.
Źródło i zdjęcie: Strabag