Strabag zaangażowany jest w budowę i remont infrastruktury lotniskowej w Bydgoszczy, Łodzi i Poznaniu. Umowy zostały podpisane w pierwszym kwartale br. na łączną kwotę około 83,5 mln zł netto. Realizowane inwestycje zakończą się najpóźniej styczniu 2016 r.
W marcu br. STRABAG rozpoczął prace remontowe systemu odwodnienia pasa startowego i dróg kołowania oraz remont dróg technicznych bydgoskiego lotniska. Koszt projektu to 22,7 mln zł netto. Spółka na wykonanie inwestycji będzie miała 5 miesięcy. W ramach kontraktu STRABAG wykona wymianę odwodnienia liniowego na długości 7,5 km, wymianę kanalizacji deszczowej na długości 1 km oraz dwóch sztuk separatorów. Ponadto wykonawca przeprowadzi frezowanie i wymianę 3 warstw nawierzchni asfaltowej oraz odprężenie płyty betonowej drogi technicznej o powierzchni ok. 72 tys. mkw., a także wykona warstwę ścieralną nawierzchni na drugiej drodze technicznej.
Do połowy listopada 2015 r. STRABAG odda Inwestorowi także nową płytę postojową na lotnisku w Łodzi. Koszt inwestycji wyniesie 10,2 mln zł netto. W ramach kontraktu zostanie zaprojektowana i wybudowana płyta postojowa, stanowiąca połączenie dwóch istniejących płyt ze stanowiskiem odladzania samolotów. Na wykonanie projektu Spółka ma 17 tygodni od dnia podpisania umowy, natomiast na realizację płyty postojowej - 17 tygodni od dnia przejęcia placu budowy. Celem inwestycji jest m.in. stworzenie dodatkowych miejsc postojowych dla statków powietrznych typu B-737-900 oraz jedno stanowisko do odladzania samolotów większych niż B - 737/A320.
Do portfela lotniskowych zamówień, realizowanych przez STRABAG należy dołączyć także modernizację pasa startowego w Porcie Lotniczym Poznań-Ławica. Umowa została podpisana w marcu 2015 r. przez konsorcjum firm STRABAG Sp. z o. o. oraz Qumak S.A. Wartość kontraktu wynosi 50,5 mln zł netto. Prace budowlane rozpoczną się na początku maja br., po zakończeniu prac projektowych w zakresie projektu wykonawczego. Wykonawca na realizację zadania od tego czasu będzie miał 8 miesięcy. W ramach kontraktu przebuduje system odwodnienia drogi startowej oraz zmodernizuje nawierzchnię, wykorzystując do tego 87 tys. ton masy bitumicznej. Qumak S.A. natomiast wykona oświetlenie nawigacyjne i zainstaluje system "Ice-Alert", ostrzegający o ryzyku wystąpienia śliskości na drodze startowej. Celem modernizacji jest podniesienie standardów bezpieczeństwa tj. dostosowanie go do drugiej kategorii (CAT II) podejścia do operacji lądowania. Umożliwi to przyjmowanie większych samolotów, także w trudnych warunkach atmosferycznych przy ograniczonej widoczności na drodze startowej. W efekcie zwiększy się nie tylko poziom bezpieczeństwa, ale również przepustowość obiektu.
Budowa infrastruktury lotniskowej na trzech obiektach to nie jedyne zlecenia realizowane przez STRABAG. Aktualnie trwa także m.in. przebudowa DW 869 jako trasy lotniskowej ciągnącej się od węzła Rzeszów - Zachód do S19 w Jasionce. Koszt inwestycji wynosi ok. 27 mln zł netto. Roboty rozpoczęły się w październiku zeszłego roku i potrwają do listopada 2015 r. W kwietniu ofertę firmy STRABAG uznano za najkorzystniejszą również w przetargu na budowę drogi dojazdowej do lotniska w Szymanach. Nowa trasa będzie głównie drogą dojazdową do lotniska, ale dzięki niej także kilka gospodarstw domowych, położonych w pobliżu, zyska połączenie z drogą krajową nr 57.
STRABAG już od kilku lat współpracuje z Portami Lotniczymi przy remoncie pasów startowych. W swoim portfolio ma m.in. lotniska w Lublinie oraz w Dęblinie.
Źródło i zdjęcie: Strabag