Stadion Śląski w Chorzowie

Ocena: 0
8443

Stadion Śląski, usytuowany w Wojewódzkim Parku Kultury i Wypoczynku w Chorzowie, miał być jednym ze stadionów przygotowywanych na Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej Euro 2012. Otwarty 22 lipca 1956 roku jest obecnie gruntownie modernizowany.

Główny zakres robót rozpoczętych na Stadionie Śląskim obejmuje wykonanie zadaszenia trybun, budowę nowej górnej trybuny zachodniej oraz realizację na trybunie wschodniej osobnych dojść do strefy VIP, gastronomii i parkingów.

Dla zapewnienia optymalnego dostępu światła dziennego do murawy boiska przy jednoczesnym osiągnięciu odpowiedniego zacienienia widowni zaprojektowano lekką konstrukcję dachu, która zostanie pokryta jasnym, przejrzystym tworzywem z poliwęglanu. W efekcie planowanych prac stadion jeszcze lepiej wkomponuje się w krajobraz Parku Kultury i Wypoczynku oraz zostanie dostosowany do standardów UEFA i FIFA.


Modernizacja Stadionu Śląskiego to jedno z priorytetowych działań marszałka Województwa Śląskiego Bogusława Śmigielskiego: „Musimy iść z duchem czasu i zmieniać, modernizować Stadion Śląski. Okres przygotowań do Euro 2012 to był świetny impuls. Dzięki niemu obiekt zostanie zmodernizowany, bo mieszkańcy naszego województwa powinni mieć nowoczesny stadion, który będzie spełniał funkcje piłkarskie, lekkoatletyczne i stanie się miejscem wielkich wydarzeń artystycznych. Zgodnie z przyjętym harmonogramem już w połowie 2011 roku podziwiać będziemy jeden z najlepszych wielofunkcyjnych stadionów w Europie”.

Przebudowa stadionu rozpoczęła się 28 października 2009 roku symbolicznym demontażem krzesełek na trybunach i wykopaniem pierwszej łopaty. Dzięki modernizacji stadion zyska 8 tys. dodatkowych miejsc, co oznacza, że będzie mógł pomieścić 55 tys. kibiców. Generalnym wykonawcą projektu jest konsorcjum firm Hochtief Polska, Mostostal Zabrze i Th ermoserr. Dodatkowo zatrudnionych jest 31 firm podwykonawczych w różnych dziedzinach. Prace rozpoczęto od robót demontażowych na koronie stadionu. Zdemontowano tam siedziska i wieże oświetleniowe. Następnie wyburzono trybunę zachodnią i przygotowano makroniwelację pod nowoprojektowaną trybunę. Równolegle ruszyły prace przygotowawcze do robót konstrukcyjnych w budynku administracyjnym w części wschodniej oraz roboty na sieciach zewnętrznych.


Koszt modernizacji to ok. 360 mln zł, w tym ponad 338 mln zł wynosi koszt robót budowlano-montażowych wykonywanych przez Hochtief Polska wraz z konsorcjami. Pozostałe koszty to dokumentacja projektowa, nadzór inwestorski oraz prace przygotowawcze. Modernizacja Stadionu w liczbach (stan na 19 marca 2010 r.):
  • roboty ziemne – ponad 100 tys. m3 (1 samochód to ok. 10 m3 ziemi czyli ponad 10 tys. kursów – zasypanie pełnowymiarowego boiska piłkarskiego o wymiarach 68×105 m na wysokość 17 m);
  • pale CFA o średnicy 80 cm – 2,9 m (1,46 tys. m3 betonu);
  • pale prefabrykowane 40×40 cm – 12 tys. m (1,92 tys. m3 betonu);
  • kotwy Titan – 750 m;
  • pale Jet-grouting o średnicy 80 cm – 1,3 tys. m (750 m3 betonu); 
  • pale Jet-grouting o średnicy 40 cm – 700 m (90 m3 betonu);
  • łączna długość pali i kotew 17,65 tys. m (ok. 18 km);
  • stopy fundamentowe – 2,3 tys. m3 betonu;
  • oczepy fundamentowe – 500 m3 betonu;
  • rozbiórki – 5 tys. m3 betonu;
  • elementy prefabrykowane – 6,5 tys. m3 betonu;
  • łączna ilość użytego betonu 13,52 tys. m3 (wykonanie muru betonowego grubości 2 m na wysokość ok. 20 m wokół boiska).

Trwająca modernizacja stadionu zakłada, że będzie on areną zmagań nie tylko piłkarskich, ale i lekkoatletycznych na najwyższym poziomie. Dlatego też myślimy o przygotowaniu boisk treningowych dla lekkoatletów. Ten stadion ma żyć, ma funkcjonować jako obiekt, na którym będą się odbywały nie tylko wydarzenia sportowe, także wielkie koncerty” – mówi Marszałek Bogusław Śmigielski.

Stadion Śląski po modernizacji:
  • całkowita liczba miejsc – 55211,
  • miejsca parkingowe – 571 dla samochodów i 18 dla autobusów,
  • zadaszenie trybun – 43 tys. m2.

Rozpoczęta 28 października 2009 roku modernizacja Stadionu Śląskiego przebiega zgodnie z planem. Termin zakończenia budowy oraz przekazanie do użytkowania planowane są na 29 kwietnia 2011 r.



Źródło: Budownictwo Monolityczne 2/2010
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: