Skanska wybuduje nową wieżę kontroli lotów na poznańskim lotnisku Ławica

Ocena: 0
5555
Już za rok nad portem lotniczym Poznań-Ławica górować będzie niemal 34-metrowa nowoczesna wieża kontroli ruchu lotniczego wraz z ośrodkiem radiokomunikacyjnym. Inwestycję o wartości ponad 22 mln zł netto na zlecenie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej realizuje firma Skanska. 2 grudnia 2013 r. wmurowano kamień węgielny pod tę realizację.

"Budowa nowej wieży ma na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu lotniczego poprzez zapewnienie odpowiednich warunków pracy służb kontroli ruchu lotniczego" - mówi Krzysztof Kapis, Prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Ponadto, inwestycja wpłynie na poprawę bezpieczeństwa ruchu lotniczego. Za sprawą ośrodka radiokomunikacyjnego utrzymanie kontaktu pomiędzy kontrolą naziemną i samolotami będzie przebiegało bezawaryjne. Po oddaniu do użytku wieży kontroli ruchu lotniczego - symbolu portu, poznańska Ławica stanie się w pełni nowoczesnym europejskim lotniskiem.

W ramach inwestycji realizowane są dwa obiekty: budynek główny, którego najwyższą częścią będzie wieża oraz budynek techniczny. Do tej pory wykonane zostały roboty ziemne - wykopy, fundamenty, a także żelbetowo - murowana konstrukcja ścian budynku technicznego, żelbetowe ściany piwnic i stropy nad piwnicami oraz znaczna część żelbetowych ścian parteru w budynku głównym. Dobiega końca wykonanie rezerwowego przyłącza energetycznego, które prowadzone jest z terenu portu lotniczego. Jednocześnie kontynuowana jest realizacja instalacji podposadzkowych wod.-kan. i elektrycznych w zakresie instalacji odgromowyc.

"Do końca roku planujemy wykonać konstrukcję żelbetową do poziomu pierwszego piętra w budynku głównym, a w budynku technicznym zakończyć konstrukcję obiektu" - mówi Jerzy Tykociński, Menadżer Projektu, Skanska. "Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem. Przed nami okres zimowy, który może przysporzyć trudności, jednakże jesteśmy przygotowani na różne okoliczności i dołożymy wszelkich starań, by planowany tok prac nie został naruszony. Realizację inwestycji zakończymy za rok" - w grudniu 2014 r.

Nowa wieża kontroli lotów na poznańskim lotnisku Ławica została zaprojektowana w konstrukcji żelbetowej, monolitycznej. "Dużym wyzwaniem, które jeszcze przed nami, będzie wykonanie 34-metrowej wieży" - mówi Zbyszko Kapłon, Dyrektor Zespołu Projektów, Skanska. "Jej konstrukcja zawiera wiele elementów łukowych, okrągłych, eliptycznych i pochyłych, co przy technologii monolitycznego wykonywania konstrukcji żelbetowych będzie wymagało zastosowania specjalistycznego deskowania, tzn. o przekroju łukowym. Z pewnością będzie to wyzwanie dla brygad ciesielskich i zbrojarskich. Żelbetowy trzon posłuży do montażu elementów elewacyjnych. Powstanie obudowa z płyt Alucobond, o powierzchni ok. 2,5 tys. m kw. Do budowy wieży zostanie wykorzystany żuraw o wysokość 51 m i udźwigu od 3 do 8 ton". W ramach zadania Skanska wykona ok. 2,5 tys. m sześc. konstrukcji żelbetowej, zużytych zostanie ok. 270 ton stali zbrojeniowej.

Z uwagi na charakter i lokalizację inwestycji realizacja podlega szeregowi wymagań obowiązujących na terenie Portu Lotniczego. Roboty są prowadzone w taki sposób, by nie zakłócać funkcjonowania lotniska.

W ramach inwestycji na poznańskim lotnisku Ławica wybudowana zostanie niemal 34-metrowa, siedmiokondygnacyjna wieża kontroli ruchu lotniczego o specyficznym kształcie. Podstawę wieży stanowić będzie żelbetowy, trzykondygnacyjny budynek techniczno-administracyjny z częścią podziemną. Wyróżniającym się elementem konstrukcji wieży będzie żelbetowy trzon. Znajdzie się w nim winda oraz szachty instalacyjne, a także sala operacyjna - centralne miejsce sprawowania kontroli nad ruchem powietrznym. Ta część będzie również spełniać funkcję socjalno-wypoczynkową. Na szczycie wieży powstanie taras. Całość została zaprojektowana w formie nachodzących na siebie stożków. Obiekt zostanie wyposażony w nowoczesny system zapewniający sprawne i bezawaryjne funkcjonowanie nadzoru lotów.

Inwestycja przewiduje również realizację budynku technicznego, ogrodzenia terenu, masztów flagowych, oświetlenia, instalacji telekomunikacyjnych oraz dróg wewnętrznych i parkingów o powierzchni 2,8 tys. m kw. Łączna powierzchnia użytkowa wszystkich obiektów wyniesie niemal 2,5 tys. m kw., a kubatura: części naziemnej ponad 12,5 tys. m sześc., części podziemnej - 1,2 tys. m sześc.

Inwestycja zostanie zrealizowana w ramach programu "Rozwój infrastruktury państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym". Autorem projektu jest warszawska firma inżynierska PROCHEM.

Źródła i grafika: Skanska, PROCHEM
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: