Nowa, prawie 20 km linia kolejowa połączy Gdańsk Wrzeszcz z lotniskiem, a dalej, z istniejącą linią Gdynia - Kościerzyna. Dzięki inwestycji mieszkańcy Trójmiasta i turyści będą mogli szybko przemieścić się do centrów Gdańska i Gdyni oraz na lotnisko. W uroczystości wmurowania kamienia węgielnego pod inwestycję dofinansowaną z Programu Infrastruktura i Środowisko, wziął udział wiceminister Paweł Orłowski.
Kamień węgielny wmurowano w miejscu budowy stacji Port Lotniczy. Jest to jeden z ośmiu przystanków, które powstaną wzdłuż Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Pozostałe to: Strzyża, Niedźwiednik, Brętowo, Jasień, Kiełpinek, Matarnia i Banino. Sześć z nich będzie pełnić rolę tzw. węzłów integracyjnych, co oznacza budowę parkingów P+R, dla rowerów oraz przystanków autobusowych i tramwajowych. Oprócz stacji, powstaną również mosty, wiadukty, przejścia dla ludzi i zwierząt. Pomorska Kolej Metropolitalna ma być dwutorowa i umożliwiać pociągom osiąganie prędkości do 120 km/h. Tory we Wrzeszczu będą łączyć się z linią dalekobieżną E65 (prowadzącą m.in. do Gdańska Głównego, a dalej do Warszawy). Kompleksowo zmodernizowana zostanie także linia kolejowa nr 201 Gdynia - Kościerzyna, z którą nowa inwestycja połączy się w miejscowości Rębiechowo. Pomorską Koleją Metropolitalną (PKM) będzie można pojechać już w 2015 r.
Pomorska Kolej Metropolitalna to największa inwestycja infrastrukturalna realizowana przez samorząd województwa pomorskiego. Inwestorem w imieniu samorządu jest spółka Pomorska Kolej Metropolitalna S.A. Przedsięwzięcie zostało podzielone na dwie fazy - przygotowawczą i realizacyjną. Łącznie, unijne dofinansowanie budowy PKM z Programu Infrastruktura i Środowisko wynosi ok. 555 mln zł, a całkowity koszt realizacji projektu - 1,12 mld zł. Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego podaje, że około 3 tys. zł może zaoszczędzić rocznie statystyczny kierowca, jeśli zamiast stać w korkach, przesiądzie się do pociągu PKM.
Umowę o dofinansowanie części przygotowawczej projektu podpisano w październiku 2011 r., a części realizacyjnej - w maju 2012 r. Rok później zawarto umowę z wykonawcą - konsorcjum firm Budimex i Ferrovial Agroman. Uroczystość wmurowania kamienia węgielnego odbyła się 1 lipca 2013 r. Miała charakter symboliczny, bo prace ruszyły już w czerwcu br.
Źródło: MRR
Zdjęcia: PKM
Zdjęcia: PKM