Rusztowania nośne największej sali koncertowej we Francji

Ocena: 0
5903

Wyjątkowy kształt pozwala przypuszczać, że nowa Paryska Filharmonia jest projektem budowlanym spełniającym najwyższe wymagania akustyczne. W celu stworzenia idealnej przestrzeni dźwiękowej, światowej sławy architekt Jean Nouvel przy tworzeniu projektu wykorzystał najnowsze osiągnięcia wiedzy o akustyce pomieszczeń.

Wyjątkowy projekt: nowa paryska filharmonia, której budowla powstaje w Park de la Villette, we wschodniej części miasta (Copyright: Jean Nouvel – arte factory)
Fot. Harsco Infrastructure


Priorytetem przy projektowaniu i budowie tego zespołu obiektów o wysokości 52 m było wytłumienie drgań oraz odizolowanie akustyczne sali koncertowych. Jest to doskonale widoczne w trakcie realizacji stanu surowego obiektu, przy budowie którego francuski oddział Harsco Infrastructure zajmuje się wykonywaniem projektów technologicznych, planowaniem, dostarczeniem oraz pracochłonnym montażem rusztowań nośnych.

We wschodnim Paryżu, w Parc de la Villette, na terenie dawnego parkingu, powstaje nowa filharmonia, której powierzchnia użytkowa wynosi 20 000 m2. Sercem szacowanego na 218 milionów euro projektu, jest okryta podwójną powłoką z betonu sala koncertowa. Ma ona 2400 miejsc siedzących, otaczających miejsce dla orkiestry. Dodatkowo w budynku znajdują się: duża sala powitalna, sześć sal prób, dziesięć studiów prób, przestronne pomieszczenia dla projektów dydaktyki muzycznej, pomieszczenia administracyjno-biurowe dla orkiestr oraz obszary przeznaczone na halę wystawową, restaurację i pomieszczenia pomocnicze. Wyróżnikiem architektonicznym obiektu jest wielokątna ściana, roztaczająca się nad budynkiem. Będzie ona służyć za powierzchnię projekcyjną, na której będzie wyświetlany przykładowo program dnia.

Wszystkie rusztowania nośne i dostępowe, zostały zaprojektowane, dostarczone i zamontowane przez Harsco Infrastructure
Harsco Infrastructure


Jednak by ukończyć ten ambitny projekt, którego otwarcie zaplanowano na koniec 2014 roku, wykonawca budowy – Arge, będący pod kierownictwem Bouygues Bâtiment Ile-de-France, musi sprostać wielu wyzwaniom. Konsekwentne rozdzielenie konstrukcji poszczególnych części budynku, jak i zastosowanie przerw dylatacyjnych pomiędzy ścianami, podłogą i sufitem w ramach jednego elementu budowlanego uniemożliwi powstawanie mostków akustycznych. Dzięki tym rozwiązaniom można uniknąć lub zredukować przenoszenie drgań oraz hałasu. Wymaga to zastosowania szczególnych metod realizacji. Od maja zeszłego roku prowadzone są prace konstrukcyjne, które osiągnęły właśnie swój punkt kulminacyjny. W wielu miejscach muszą zostać zmontowane ciężkie elementy, co czyni realizację tego projektu bardzo trudną. Na przykład dach tłumiący drgania, który wsparty jest na filarach.

Wszystkie rusztowania nośne i dostępowe, niezbędne do realizacji  konstrukcji, zostały zaprojektowane, dostarczone i zamontowane przez Harsco Infrastructure. Na obszarze budowy znajduje się obecnie 500 ton materiałów firmy Harsco – między innymi aluminiowe wieże wsporcze, podpory dla elementów o dużych gabarytach, jak i wprowadzony w roku 2010 innowacyjny system Infra-Kit. System Infra-Kit przeznaczony jest głównie dla podparcia konstrukcji o dużych gabarytach i znacznej rozpiętości. A bazą tego wszechstronnego systemu są nośne podpory konstrukcyjne zdolne do przenoszenia obciążeń o wartości do 210 kN na podporę.

Duże wysokości i konieczność przeniesienia znacznych obciążeń, czynią rusztowanie filharmonii ambitnym przedsięwzięciem
Harsco Infrastructure


Współpraca w opracowaniu technologii i realizacji
Każde rusztowanie powstaje w partnerskiej współpracy realizatorów konstrukcji z technologami Harsco Infrastructure. Głównym wyzwaniem dla kompetencji i kreatywności projektantów, obok wyzwań logistycznych, jak i konieczności restrykcyjnego trzymania się planu, jest przede wszystkim złożoność tej konstrukcji. Mając na uwadze rachunek ekonomiczny, eksperci firmy Harsco wraz z realizatorami konstrukcji tworzą wspólnie kreatywne i innowacyjne rozwiązania. Blisko 500 projektów rusztowania jest dowodem intensywnej pracy technologów i projektantów. Rusztowania i konstrukcje wsporcze będą montowane przez 25-osobową załogę Harsco Infrastructure pod okiem doświadczonych kierowników projektu, którzy koordynują przebieg prac oraz zajmują się optymalizowaniem zarządzania materiałami.

Źródło: Świat Betonu, nr 3 (3) 2014

 

 

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: