Budowa tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku to jedna z najważniejszych inwestycji na Pomorzu. Tunel ma być dostępny dla kierowców w I kwartale 2015 r.
"To historyczny moment dla Gdańska i dla całej Polski. To jedna z największych maszyn na świecie i dwa razy większa od tej, która drąży drugą linię metra w Warszawie. Będzie to pierwszy drogowy tunel w Polsce wykonany tą metodą" - powiedział Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Sławomir Nowak 29 maja 2013 r. podczas uroczystości rozpoczęcia prac drążenia Tunelu pod Martwą Wisłą.
Tunel będzie wierciła maszyna TBM, której podczas uroczystości nadano imię Damroka. Uruchomili ją uroczyście Minister Sławomir Nowak oraz Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz. Inwestycja współfinansowana jest z realizowanego przez Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Dzięki rozpoczynanej inwestycji powstanie zupełnie nowy, ponad dwukilometrowy odcinek Trasy Słowackiego łączący rozdzielone do tej pory tereny po obu stronach rzeki. W uroczystości uczestniczyli także: Minister Rozwoju Regionalnego Elżbieta Bieńkowska, Prezydent Miasta Gdańska Paweł Adamowicz i Prezes Gdańskich Inwestycji Komunalnych Ryszard Trykosko.
***
Tunel pod Martwą Wisłą w najniżej położonym punkcie będzie się znajdował się ponad 35 metrów pod lustrem wody. Wyloty tunelu zlokalizowane będą na wysokości nabrzeży: "Dworzec Drzewny" od strony Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły. Każdy z dwu tuneli będzie miał po dwa pasy ruchu.
Budowa Trasy Słowackiego - połączenie Portu Lotniczego z Portem Morskim Gdańsk (odcinek od w. Marynarki Polskiej do w. Ku Ujściu) jest współfinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko). Całkowity koszt projektu to 1 420 mln zł, w tym dofinansowanie z UE - 1 154 mln zł.
Źródło i zdjęcia: www.transport.gov.pl