Zakończono program naprawczy na moście w Mszanie, który jest jednym z kluczowych obiektów na autostradzie A1 - poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Realizacja zadania obejmowała trzy założenia:- Weryfikacja rozwiązań projektowych i programu naprawczego
- Ciężarówki o masie 2490 ton na moście w Mszanie
- Naprawy z winy poprzedniego wykonawcy
Przeprowadzane próby obciążeniowe są rutynowymi działaniami Wykonawcy, weryfikującymi wykonane już prace. Polegają one na pomiarze przemieszczeń pionowych i poziomych elementów konstrukcyjnych mostów autostradowego (MA 532) i drogowego (MA 532.1). Pomiary są prowadzone podczas wprowadzenia na obiekt obciążenia w kilku różnych kombinacjach.
Ciężarówki o masie 2490 ton na moście w Mszanie
W zależności od kombinacji obciążenia, na most wjeżdża określona liczba pojazdów ciężarowych, a każdy o masie 41,5 tony. Przy maksymalnym obciążeniu na most autostradowy wjechało aż 60 pojazdów ciężarowych, a więc o łącznej masie własnej wynoszącej aż 2490 t .
Końcowe, próbne obciążenie obiektu, zgodnie z wymaganiami Prawa Budowlanego, zostanie przeprowadzone pod koniec realizacji kontraktu, po ułożeniu nawierzchni bitumicznej oraz pełnym wyposażeniu obiektu we wszystkie elementy infrastruktury drogowej.
Niezwłocznie po zakończeniu robót na trasie zasadniczej autostrady wraz z węzłem Mszana, Zamawiający złoży wniosek do ŚWINB o wydanie decyzji o pozwolenie na użytkowanie odcinka autostrady A1 od Świerklan do węzła Mszana. Przewidywany termin dopuszczenia do ruchu całego odcinka autostrady A-1 Świerklany - Gorzyczki to I połowa 2014 r.
Naprawy z winy poprzedniego wykonawcy
Wdrożenie programu naprawczego było konsekwencją awarii na obiekcie mostowym MA 532, spowodowanych błędami wykonawczymi i nie dotrzymywaniem rygorów technologicznych przez poprzedniego Wykonawcę obiektu firmę Alpine Bau - poinformowała GDDKiA.
W ramach naprawy mostu w Mszanie zostały wykonane m.in.: montaż systemu kabli sprężających, wspartych na dewiatorach - stalowych elementach kierunkujących ich trasę, betonowanie brakujących części mostu, wykonanie żeber usztywniających wewnątrz skrzynki mostu, korekta lin podtrzymujących most, montaż dylatacji, a także robocze obciążenie próbne obiektu.
Źródło i zdjęcia: GDDKiA