Tunel drogowy pod Martwą Wisłą to jedna z najważniejszych inwestycji miasta Gdańsk w ostatnich latach. Obiekt ten ma ogromne znaczenie nie tylko dla regionu Pomorza, ale odegra również istotną rolę w ekonomii całego kraju. W czasie realizacji tej inwestycji użyto m.in. produktów do betonu firmy Sika.
Tunel w Gdańsku wykonywany jest metodą drążoną przy pomocy maszyny wiercącej TBM (Tunel Boring Machine) Damroka o średnicy 12,56 m - jest to największa tego typu maszyna użyta w Polsce. Metodę drążenia przy pomocy maszyny TBM zastosowano wcześniej jedynie w dwóch przypadkach - podczas realizacji tunelu w Czajce oraz metra w Warszawie.
Prefabrykacja oparta na domieszkach do betonu firmy Sika
Tunel składa się z dwóch nitek w rozstawie osiowym 25 m, z której każda pomieści 2 pasy ruchu. Na jedną nitkę tunelu składa się 537 pierścieni o łącznej długości 1072,5 m, z kolei każdy pierścień tunelu składa się z 7 segmentów (6 elementów i 1 tzw. klucza) oraz waży ok. 110 ton.
Łącznie do realizacji tunelu wyprodukowano 7 700 tubingów - produkcja na tak dużą skalę wymagała zastosowania sprawdzonych domieszek do betonu, które gwarantowały stałość parametrów mieszanki betonowej.
Więcej informacji na temat inwestycji znajduje się na stronie internetowej firmy Sika.
Źródło: Sika
Zdjęcia: Leszek Legat, Pekabex Bet S.A.
Zdjęcia: Leszek Legat, Pekabex Bet S.A.