Drążenie tunelu pod górą Mały Luboń, w ciągu budowanej drogi ekspresowej S7 na odcinku Naprawa - Skomielna Biała postępuje zgodnie z harmonogramem. Oprócz samego drążenia i zabezpieczenia tymczasowego wykonywane są zbrojenia i betonowanie obudowy stałej w dwóch nitkach portalu północnego. Od strony portalu południowego trwa budowa muru oporowego. Skarpa drogowa nitki lewej wzmocniona specjalnymi kotwami wzmacniającymi została tu wykonana w 100%. Drążenie pierwszej nitki tunelu od strony południowej, zgodnie z planami ma się rozpocząć na przełomie lipca i sierpnia 2017 r.
![](imgs_upload/aktualnosci/2017/czerwiec2017/gddkia/07062017_gddkia1.jpg)
W przypadku nitki prawej portalu północnego wydrążono i wykonano obudowę tymczasową o dł. 110 m. Wykonano także izolację na ścianach tunelu, trwają roboty zbrojeniowe i betoniarskie obudowy stałej, przygotowano zbrojenie pod szalunek stropowy na długości 24 m.
W przypadku nitki lewej portalu północnego wydrążono 55 m i wykonano na tym odcinku obudowę tymczasową. Trwają prace przy zbrojeniach obudowy stałej dolnej części tunelu (spągu).
![](/imgs_upload/aktualnosci/2017/czerwiec2017/gddkia/07062017_gddkia2.jpg)
Rozpoczęcie drążenia jednej nitki tunelu portalu południowego przewidywane jest na przełom lipca i sierpnia 2017 r., a drugiej nitki portalu południowego planowane jest na listopad 2017 r.
Ze względu na warunki geologiczne i hydrologiczne panujące na tym terenie projektanci tunelu zalecili, aby pomiędzy jedną nitką drążonego tunelu i drugą było od 50 do 100 metrów różnicy stąd otwory nie są drążone jednocześnie. Dlatego też drążenie lewej nitki portalu północnego rozpoczęto dopiero po wydrążeniu 50 metrów prawej nitki.
![](/imgs_upload/aktualnosci/2017/czerwiec2017/gddkia/07062017_gddkia3.jpg)
Pod względem geologicznym występuje tu flisz karpacki czyli niejednorodne skały przemieszane ze sobą. Na obszarze przebiegu budowanej S7 Lubień - Rabka Zdrój występują łupki, iłołupki i piaskowce. Występują tu uskoki tektoniczne i duża zmienność nachylenia warstw geologicznych w stosunku do nachylenia stoków. Raz są one zgodne z nachyleniem innym razem przeciwne nachyleniu. Grunty wrażliwe są na dostęp tlenu i po odkryciu szybko wietrzeją. Grubość warstw różnych utworów wykazuje dużą różnorodność, na łupkach na skutek dopływu wody powstają płaszczyzny poślizgowe, co sprzyja ruchom osuwiskowym. Warunki hydrologiczne w obszarze budowy tunelu są trudne: bardzo wysoki stan zwierciadła wód podziemnych w górotworze charakteryzujący się dużymi wahaniami.
![](/imgs_upload/aktualnosci/2017/czerwiec2017/gddkia/07062017_gddkia4.jpg)
Skomplikowana budowa geologiczna Karpat Zewnętrznych spowodowała wybór drążenia tunelu metodą tradycyjną, górniczą. Wykonawca, firma Astaldi z Włoch stosuje metodę A.DE.CO.RS (analiza deformacji kontrolowanych z skałach i gruntach) czyli metodę kontrolowanej deformacji. Jest ona stosowana po raz pierwszy w Polsce, a została opracowana w latach 80 we Włoszech. Metoda ta była wykorzystana przez Astaldi w bardzo podobnych jak na "Zakopiance" warunkach gruntowych, przy budowie tunelu Marta Giulia, na linii kolejowej pomiędzy Parmą a prowincją La Spezia we Włoszech.
![](/imgs_upload/aktualnosci/2017/czerwiec2017/gddkia/07062017_gddkia5.jpg)
Źródło i zdjęcia: GDDKiA