Przebudowa drogi na odcinku Jeżewo-Mężenin jest jednym z etapów dostosowania trasy S8 Białystok-Warszawa do parametrów drogi ekspresowej.
Fot. Palisander
Powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa z kilkunastoma obiektami inżynieryjnymi, drogami serwisowymi, mostami, przepustami, przejściami dla zwierząt oraz staw pełniący funkcję siedliska dla płazów. Wybudowane zostaną dwa bezkolizyjne skrzyżowania w okolicach miejscowości Sikory i Kobylin. Zakończenie prac na odcinku Jeżewo – Mężenin, podobnie jak na odcinku Zambrów – granica województwa podlaskiego, przewiduje się latem 2017 roku. Będzie to jednocześnie zakończenie całego podlaskiego odcinka drogi ekspresowej S8.
Dziewięć obiektów inżynieryjnych tego odcinka budowanych jest z użyciem systemów szalunkowych Palisander, m.in.: systemu ściennego Logo, systemu PAL-BS, PAL 20, wież ID-15, PAL-MAX, szalunku słupów okrągłych PAL-SO.
Fot. Palisander
Najciekawszym obiektem jest według nas WD-31 – wiadukt umożliwiający bezkolizyjne przeprowadzenie lokalnego ruchu kołowego nad drogą ekspresową S8. Jest to dwubelkowy obiekt sprężany o całkowitej długości 59 m i szerokości 12,6 m. Podpory skrajne i pośrednie wykonane w formie słupów owalnych o wymiarach 120x140 i wysokości 6,0 m zostały spięte oczepem żelbetowym. Podpory owalne wykonano z form PAL-SO o średnicy 120 cm, połączonych z szalunkiem ściennym Logo (szer. 20 cm) za pomocą łączników Logo-Słup oraz klamer Logo. Podparcie oczepu podpór skrajnych i pośrednich wykonano w systemie MEP oraz PAL 20.
Obstawka oczepu wykonana została z użyciem szalunku Logo. Podparcie ustroju nośnego wykonano z wież ID-15, natomiast ruszt został wykonany w systemach PAL-BS i PAL 20. Średnia wysokość podparcia ustroju nośnego wynosi 7,0 m. Ponadto, w celu wykonania prac nad istniejącą drogą krajową nr 8 zastosowano bramownicę w systemie PAL-MAX. Szerokość bramki z PAL-MAX wynosi 10 m, wysokość 4,7 m.
Fot. Palisander
Natomiast najdłuższym obiektem na tym odcinku S8 jest PZ-32 - obiekt inżynieryjny, budowany ponad drogą ekspresową S8, drogą zbiorczą DZ-8 oraz drogą dojazdową DD-14, służący do przeprowadzenia szlaku migracyjnego dzikich zwierząt. Jest to wiadukt o ustroju nośnym gruntowo-powłokowym z blach falistych, oparty na ścianach żelbetowych. Jego długość wynosi 253 m. Ściany o wysokości do 5,5 m i długości 253 m wykonano w systemie Logo. Pozostałą część obiektu wykonano z blach falistych, przykrytych warstwami ziemi.
Świat Betonu 5-6/2015