40-kilometrowy odcinek autostrady A1 od Strykowa do Tuszyna jest otwarty. To kontynuacja budowy tej strategicznej drogi łączącej południe Polski (i Europy) z polskim wybrzeżem przez: Katowice, Łódź i Gdańsk.
Nowa trasa ma klasę techniczną "A", zatem może przenosić ruch pojazdów o nacisku na oś do 11,5 tony. Każda z dwóch jezdni ma po dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 metra każdy i pas awaryjny o szerokości 3 metrów, natomiast pas rozdzielający jezdnie ma 12,5 metra szerokości, co oznacza, że w przyszłości można dobudować trzeci wewnętrzny pas ruchu, do czego przystosowane są także wszystkie obiekty. Maksymalna prędkość na nowo wybudowanej drodze będzie wynosiła 140 km/h.
Na wybudowanym znajduje się blisko 90 obiektów inżynierskich. Relatywnie dużo jak na 40 kilometrowy fragment trasy jest także węzłów autostradowych; Łódź - Północ, (A1/A2, który powstał wcześniej jako osobna inwestycja), Brzeziny (A1/DK72), Łódź Wschód (A1/DW713), Łódź Górna (A1/DW714) i Tuszyn (A1/DK1). W ramach innego kontraktu (S8) wybudowany został węzeł Łódź Południe. Który łączy autostradę A1 z drogą ekspresową S8. Wymienione węzły pozwolą doskonale skomunikować autostradę z całą aglomeracją łódzką.
Dla zmotoryzowanych wybudowano dwa miejsca obsługi podróżnych pierwszej kategorii (możliwość odpoczynku, skorzystania z toalety, ewentualnie mała gastronomia); Skoszewy Wschód, Skoszewy Zachód, i dwa II i III kategorii: Wiśniowa Góra Wschód, Wiśniowa Góra Zachód.
Nowa trasa ma nawierzchnię betonową, której trwałość (bez gruntownego remontu ) ocenia się na 30-40 lat.
40 kilometrowy odcinek autostrady A1 pozwoli na wyprowadzenie całego ruchu tranzytowego i częściowo lokalnego ruchu ciężkiego z centrum Łodzi i znakomicie odciąży całą aglomerację łódzką. Należy przyjąć, że oszczędności czasu przejazdu będą wynosiły, w zależności od pory dnia od 1,5 – 2,5 godziny. Najbardziej odczują je przewoźnicy. Oznacza to także radykalną poprawę życia mieszkańców Łodzi, Konstantynowa Łódzkiego, Aleksandrowa i Zgierza (zanieczyszczenie powietrza, hałas, zatory). Nie tylko zmieni się więc komfort codziennego egzystowania ale także wzrośnie poziom bezpieczeństwa na ulicach każdego z miast. Dzięki nowemu fragmentowi trasy będziemy mogli dojechać autostradą bezpośrednio z Piotrkowa Trybunalskiego do Trójmiasta.
Przetarg na dokończenie budowy 40 kilometrowego odcinka Stryków - Tuszyn został ogłoszony 6 lutego 2014 r. Wykonawcy mieli 22 miesiące, wraz z okresami zimowymi na sfinalizowanie prac. Zadanie podzielono na trzy części zgodnie z udzielonymi pozwoleniami na budowę.
- Zadanie I - Odcinek od węzła Łódź - Północ (A1/A2) do węzła Brzeziny (A1/DK72) długość 14,1 km (295+850 - 310+000km), wykonawca konsorcjum firm Strabag (Lider) i Budimex (partner), z którym umowę podpisano 2 października 2014 r. Wartość kontraktu, to 339.623.175,69 zł.
- Zadanie II - Odcinek od węzła Brzeziny (A1/DK72) do węzła Romanów (A1/DW714), długość 11 kilometrów (310+000 - 321+010 km) wykonawca firma Mota-Engil. W tym przypadku umowa została podpisana 6 października 2014 r. Wartość kontraktu wynosi 360.747.073,93 zł.
- Zadanie III - Odcinek od węzła Romanów (A1/DW714) do węzła Tuszyn (A1/DK91) długości ok. 16 km (320+010 - 335+937,65 bez odcinka 322+150 - 324+950, który wybudowany został w ramach kontraktu na budowę węzła Łódź południe). W tym przypadku umowa z wykonawcą, którym jest konsorcjum firm Budimex (Lider) i Strabag (partner) została podpisana 30 września 2014 roku za kwotę 327.041.625,00 zł.
Źródło i zdjęcia: GDDKiA