Autostrada A-1, czyli europejska droga E75 będzie szybkim i nowoczesnym połączeniem komunikacyjnym przebiegającym między innymi przez Toruń, Łódź, Częstochowę i Katowice.

Fot. Palisander
Na ponad 30 kilometrowym odcinku Toruń – Stryków, od węzła Kowal do węzła Sójki, kończona jest już budowa niemal trzydziestu obiektów inżynieryjnych, przy realizacji których zastosowano systemy szalunkowe Palisander.
Generalnym Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm: SRB Civil Engineering, John Sisk&Son, Roadbridge, BUDBAUM.

Fot. Palisander
Estakady, mosty oraz wiadukty na omawianym odcinku wykonano przy zastosowaniu systemów ściennych MAMMUT I LOGO, a także systemów podparć ustrojów nośnych MEP oraz ID-15. Inżynieryjny system PAL-BS sprawdził się bardzo dobrze przy szalowaniu wsporników, kap i innych skomplikowanych technicznie elementów ustrojów nośnych.

Fot. Palisander
Doskonale zdał egzamin także nowy na polskim rynku, wyjątkowo wytrzymały system podparć Rapidshor, który przenosi ponad dwukrotnie większy nacisk dopuszczalny na jedną podporę w stosunku do innych porównywalnych systemów, dostępnych na polskim rynku. Przy budowie bramek przejazdowych zastosowano słupy wielogałęziowe i wysokowytrzymałe (o nośności powyżej 250 kN), a także elementy nośne systemu inżynieryjnego PAL-MAX, które są nowością w ofercie Palisander.
Źródło: Budownictwo monolityczne, nr 4 (7) 2011