Na zlecenie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Skanska wybudowała w Jasionce nową wieżę kontroli ruchu lotniczego wraz z zapleczem administracyjno-technicznym. Inwestycja o wartości 14,7 mln zł brutto pozwoli na poprawę bezpieczeństwa pasażerów i komfortu pracy kontrolerów.
Po 11 miesiącach prac budowlanych nowa wieża kontroli ruchu lotniczego w Jasionce przeszła pomyślnie serię odbiorów technicznych.
„Właśnie przekazaliśmy klucze do obiektu naszemu inwestorowi” – informuje Antoni Chmura, Menadżer Projektu ze Skanska.
Umowa na budowę nowej wieży kontroli ruchu lotniczego pomiędzy firmą Skanska a PAŻP obejmowała wszelkie roboty budowlane i wykończeniowe, bez umeblowania i wyposażenia operacyjnego. Kontrolerzy rozpoczną pracę w nowej wieży za kilka miesięcy, kiedy zostanie ona umeblowana i wyposażona w aparaturę radiową i nawigacyjną.
Obecnie kontrolerzy ruchu podrzeszowskiego lotniska pracują w wybudowanej jeszcze w latach 70. wieży o wysokości 11 metrów. Przestarzały, niewyposażony w windę obiekt nie zapewnia odpowiednich warunków do pracy i wypoczynku dla osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo samolotów startujących i lądujących w Jasionce oraz za pracę wszystkich służb naziemnych lotniska.
Nowy budynek Ośrodka Kontroli Ruchu Lotniczego (OKRL), o powierzchni użytkowej ponad 1,7 tys. m kw. i kubaturze 9,8 tys. m sześc., składa się z dwóch części: wysokiej – sześciokondygnacyjnej wieży kontroli lotów oraz niższej, dwukondygnacyjnej przeznaczonej pod zaplecze administracyjno-techniczne.
„Nowoczesny wygląd obiektu zapewnia ciekawa elewacja z blachy tytanowo-cynkowej powlekanej, w formie małej łuski spiczastej” – mówi Antoni Chmura ze Skanska.
W pracy kontrolerów ogromne znaczenie ma zarówno wysokość, na której znajduje się ich stanowisko pracy, jak i położenie samej wieży. Nowa wieża kontroli ruchu lotniczego w Jasionce jest trzykrotnie wyższa od starej. Cały obiekt mierzy 33 m, a poziom operacyjny zaprojektowano na wysokości 28,6 m nad poziomem terenu.
„Wieżę wybudowaliśmy na działce pomiędzy starą halą odlotów i nowym terminalem, czyli na wprost drogi kołowania i jednocześnie w pobliżu płyty postojowej” – wyjaśnia Bartłomiej Gancarczyk, Kierownik Budowy w firmie Skanska i dodaje, że „zarówno wysokość, jak i wybór lokalizacji dla nowej wieży wpłyną na poprawę komfortu pracy kontrolerów.”
Najwyższa kondygnacja wieży kontroli ruchu lotniczego w Jasionce przeznaczona została na poziom operacyjny. Przeszklone ściany zapewniają widoczność 360 stopni. W sali operacyjnej zastosowane zostały materiały niepowodujące odbicia światła czy zjawiska olśnienia.
Na pozostałych kondygnacjach wieży zlokalizowano pomieszczenia biurowe, techniczne i socjalne, wypoczynkowe, rekreacyjne, szatnie, sanitariaty, archiwum oraz salę dydaktyczno-szkoleniową. Budynek wieży jest podpiwniczony, a pomieszczenia tej kondygnacji przeznaczono na funkcje techniczne i pomocnicze, m.in. na hydrofornię i wentylatornię.
W niższej części obiektu, czyli budynku administracyjno-technicznym, znajdują się m.in.: pomieszczenia biurowe i socjalne, sale konferencyjne i warsztat elektroniczny, garaże dla samochodów osobowych, kotłownia, warsztat, archiwum i szatnie.
Nowa wieża kontroli ruchu to kolejna strategiczna dla rozwoju podrzeszowskiego lotniska i regionu Podkarpacia inwestycja, jaką zrealizowała Skanska. Firma ta wybudowała nowy terminal pasażerski oraz płytę postojową i płaszczyznę do odladzania samolotów. Na ukończeniu są prace związane z rozbudową oświetlenia nawigacyjnego.
Od wielu lat Skanska realizuje inwestycje na terenie polskich portów lotniczych. W 2008 roku wykonała ona nawierzchnię płyty postojowej na lotnisku Poznań - Ławica. Firma zrealizowała także roboty nawierzchniowe w portach we Wrocławiu, Warszawie i Gdańsku oraz wybudowała wieżę kontroli ruchu lotniczego na lotnisku w Łodzi. Na swoim koncie Skanska ma również modernizację terminalu A w Pyrzowicach.
Źródło i zdjęcie: Skanska