NOEtec dla projektów inżynieryjnych

Ocena: 0
3473

Podczas tworzenia obwodnicy miasta Schriesheim miała miejsce budowa tunelu Branich o długości 1796 m. Do tej budowy NOE-Schaltechnik wykorzystało swój elastyczny system szalunkowy dla projektów inżynieryjnych NOEtec z dwoma wózkami szalunkowymi, które miały dwa zupełnie różne zadania i których wielkość musiała ulegać częściowej zmianie.

Do betonowania dachu tunelu firma Ed. Züblin AG wykorzystała wózek szalunkowy NOEtec
Fot. NOE-Schaltechnik, Süssen


Tunel Branich o długości 1796 m jest obecnie budowany jako część obwodnicy położonej na górskiej trasie Schriesheim – na północ od Heidelbergu. Około 1600 m jego długości powstaje w terenie górskim i ok. 200 m na budowie metodą odkrywkową. Na budowie metodą odkrywkową budowniczy zaufali systemom szalunkowym NOEtec i NOEtop firmy NOE-Schaltechnik, Süssen.

NOEtec i NOEtop
NOEtec to system szalunku dźwigarowego i system rusztowań, składający się z przewidywalnej liczby pojedynczych elementów, które mogą być łączone według indywidualnych potrzeb. Dzięki temu jest na tyle elastyczny, że umożliwia stosowanie rozwiązań specyficznych dla danej budowy. Szczególnie dobrym przykładem jest budowa tunelu Branich. Na tej budowie budowniczy ustawili ten system w czterech różnych miejscach, by spełniał dwa odmienne zadania: na obu końcach tunelu – za pomocą samojezdnego wózka szalunkowego – zostały wybetonowane dachy obu portali tunelu. W zatokach awaryjnych we wnętrzu tunelu wykorzystano wózki zbrojeniowe NOEtec.

NOEtop to szalunek ścienny, który wyróżnia się wyjątkowo dużymi płytami szalunkowymi. Największa płyta szalunkowa ma ponad 14 m² powierzchni szalunkowej i tym samym jest jedną z największych płyt na rynku. Stalowy szalunek ramowy wytrzymuje nacisk 88 kN/m² i jest tym samym wyjątkowo wytrzymały. Dzięki zintegrowanym pasom można go stosować jako szalunek dźwigarowy, przy czym można dowolnie wybierać punkty spinania szalunków w ramach pasa.

Dzięki dużej przestrzeni do przejazdu pod wózkami szalunkowymi NOEtec zaopatrzenie budowy tunelu nie zostało ograniczone
Fot. NOE-Schaltechnik, Süssen


Wózek szalunkowy NOEtec
Oba portale tunelu powstały metodą odkrywkową. Ściany tunelu zostały wybetonowane przy zastosowaniu przez Ed. Züblin AG, Stuttgart systemu szalunkowego NOEtop. Aby dosięgnąć do dachu, budowniczy wykorzystali wózek szalunkowy, który technicy NOE złożyli z elementów systemu NOEtec i dopasowali do tego zadania. Ma on ok. 10 m długości, 9,6 m szerokości i 6 m wysokości. Na dźwigarach NOEtec drewniane wsporniki NOE H 20 były użyte jako wzmocnienie dla płyt NOEform. Tym samym można było na raz wybetonować ok. 100 m² powierzchni dachu. Po tym, jak beton stwardniał, wózek szalunkowy został obniżony o ok. 20 cm i puszczony na następny odcinek. Dla wzmocnienia zastosowano wsporniki NOE LS 200.

Chociaż wózek szalunkowy NOEtec wygląda niepozornie, jest on w stanie dźwigać ogromne ciężary. Na przykład przy betonowaniu jednego odcinka dachu musi przejąć ciężar ok. 360 ton.

Wózek zbrojeniowy NOEtec
Zupełnie inne wymagania zostały postawione wózkowi zbrojeniowemu. Został on użyty w obu zatokach awaryjnych i był stosowany jako ruchome rusztowanie. Na wózku szerokości 14 m, długości 10 m i wysokości 9 m znajdowały się łącznie trzy poziomy, z których montowano zbrojenie betonu.

Wózki zbrojeniowe NOEtec stosowane do prac zbrojeniowych. Do transportu miedzy kolejnymi zatokami awaryjnymi został wykorzystany najwyższy poziom, który obniżono a średni poziom zwijano
Fot. NOE-Schaltechnik, Süssen


W każdej z awaryjnych zatok był stosowany pięć razy. To oznacza, że po wykonaniu pierwszej zatoki musiał być przetoczony do następnej. Nie było to jednak tak proste, jak się wydawało na pierwszy rzut oka, bowiem aby mogły istnieć zatoki awaryjne po obu stronach toru, przekrój tunelu wynosił w tych miejscach 2,5 m więcej niż w pozostałych.

Ponieważ na każdym placu budowy czas jest najważniejszym zasobem, technicy NOE zadbali o to, aby wózek zbrojeniowy nie musiał być całkowicie rozkładany, by można było go przetoczyć przez węższy odcinek do następnej zatoki. Z tego powodu wózki zbrojeniowe zostały wymyślone w taki sposób, aby można było opuszczać górną platformę i zwijać boki środkowej.

Tym samym mogły być szybko przetaczane do następnej zatoki i tam z powrotem przywracane do normalnego rozmiaru.

Zalety systemów NOEtec – szybki montaż
Użycie wózków szalunkowych NOEtec przy budowie tunelu Branich jest przykładem tego, jak elastyczny jest system NOEtec. Ponadto zachwyca on szybkim montażem i dziecinnie prostym sposobem składania. Monterzy tunelu Branich podkreślali np. że złożenie wózków szalunkowych i wózków zbrojeniowych zajęło im jedynie siedem dni. Oprócz tego oba rodzaje wózków NOEtec są wymyślone w taki sposób, że pojazdy niezbędne na placu budowy mogą bez problemu pod nimi przejeżdżać i dlatego nie doszło do zakłóceń ruchu w tunelu.

Tym samym firma NOE-Schaltechnik i jej elastyczny system NOEtec przyczyniły się do tego, że tunel Branich zostanie ukończony do 2016 r. i sytuacja drogowa w mieście Schriesheim zostanie znacząco odciążona.

Ściany tunelu zostały wybetonowane za pomocą wielkoformatowych płyt szalunkowych NOEtop. W obrębie pasów można dowolnie wybierać położenie punktów spinania szalunków
Fot. NOE-Schaltechnik, Süssen

Do asekuracji użyto wsporników NOE LS 200
Fot. NOE-Schaltechnik, Süssen

Również w budynkach Wschód i Zachód zastosowano szalunek ścienny NOEtop
Fot. NOE-Schaltechnik, Süssen

Świat Betonu 3-4/2015

 

 

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: