Autostradowa Obwodnica Wrocławia (AOW) jest ważnym elementem planowanego układu komunikacyjnego aglomeracji, gdyż wraz z budowaną obecnie Drogą Wojewódzką (Bielany-Łany-Długołęka) stanowić będzie zewnętrzną trasę tranzytową dla ruchu samochodowego.

Największym obiektem na odcinku projektowanej AOW jest most usytuowany nad stopniem wodnym Rędzin rzeki Odry. Most zaprojektowano z trzech sekcji:
- estakady południowej E1 długości 610 m; jest to 11-przęsłowa belka z betonu sprężonego o przekroju skrzynkowym,
- mostu głównego M2 długości 612 m o konstrukcji podwieszonej do jednego pylonu; most zaprojektowano z betonu sprężonego, pylon wysokości 122 m jest wspólny dla obu konstrukcji pomostu, konstrukcję nośną przęseł podwieszono dwustronnie co 12,0 m;
- estakady północnej E3 długości 520 m w postaci 9-przęsłowej belki ciągłej z betonu sprężonego.
Ustrój nośny mostu stanowią dwie oddzielne konstrukcje skrzynkowe z betonu sprężonego (każda pod jedną jezdnię autostrady) podwieszone do żelbetowego pylonu typu H, wspólnego dla obu konstrukcji nośnych. Wysokość pylonu wynosi 122,00 m.

Fundament pylonu stanowi stopa żelbetowa o wymiarach w planie 67,4×28,0 m i zmiennej grubości od 2,5 do 6,5 m, w której zamocowano 160 pali żelbetowych o długości 18,0 m i średnicy 1,50 m. Założono wykonanie pali technologią wiertniczą w wyciąganych rurach stalowych. Po związaniu betonu klasy B25 przewidziano iniekcję cementową podstawy pali w celu ograniczenia ich osiadań.

Przenoszenie obciążeń przez fundament odbywa się zarówno przez pale jak i grunt pod płytą stopy fundamentowej. Projektowane maksymalne obciążenie na jeden pal wynosi Q r=7370 kN, natomiast projektowana nośność pala została oszacowana na 7500 kN.
Stopę wieńczącą pale zaprojektowano jako płytę żelbetową z betonu klasy C30/37 (B35). Zastosowano cement CIII/A32,5N-LH/HSR/NA o niskim cieple hydratacji. Płyta ma zmienną grubość od 2,5 m przy krawędziach zewnętrznych do 6,5 m w strefi e mocowania w niej nóg pylonu.
Pylon zaprojektowano jako żelbetowy z betonu C50/60 (B60). Obecnie trwa budowa AOW i mostu. Wznoszony obiekt będzie punktem charakterystycznym tego odcinka autostrady.
Źródło: Budownictwo Monolityczne 1/2010