Kompleks tunelowy Blanka - najważniejsza część obwodnicy Pragi - to trasa o długości ponad 6 km, która przechodzi pod historycznym centrum miasta z zachodu na wschód, łącząc Piątą i Ósmą dzielnice Pragi. Z tunelu korzysta codziennie około 80 tysięcy kierowców - dzięki jego otwarciu, natężenie ruchu pojazdów w centrum Pragi znacząco się zmniejszyło, co poprawiło komfort i bezpieczeństwo podróżowania zarówno mieszkańców stolicy Czech, jak i turystów. Tunel Blanka jest dumą Prażan i pokazem technicznych możliwości spółki Metrostav - głównego wykonawcy inwestycji.
Wraz z istniejącymi elementami obwodnicy kompleks Blanka tworzy najdłuższy tunel miejski w Europie. Obok trzech głównych odcinków tunelowych - Brusnice, Dejvice i Kralovska obora - na obiekt składają się rozbudowane łącznice wielopoziomowych skrzyżowań integrujących tunel z istniejącą siatką ulic.
Korzyści z korzystania z tunelu Blanka:
- Kierowcy oszczędzają średnio 8 minut w porównaniu do przejazdu na powierzchni
- Samochody spalają codziennie 6000 litrów paliwa mniej
- Zanieczyszczenie powietrza w Pradze spadło o 15%
Do budowy tuneli użyto trzech różnych metod konstrukcyjnych stosowanych w zależności do ukształtowania terenu oraz warunków przestrzennych w tętniącym życiem mieście. Częścią kompleksu Blanka jest długi na ponad 2 km tunel wykonany metodą górniczą, najdłuższa tego typu konstrukcja w Czechach. Niewątpliwy sukces inwestycji sprawił, że władze Pragi planują dalszą rozbudowę infrastruktury drogowej z wykorzystaniem tuneli. Priorytetem jest dokończenie budowy obwodnicy miasta, której obiekt Blanka jest najważniejszym elementem.
Źródło i zdjęcia: Metrostav