W ramach kolejnego etapu modernizacji linii kolejowej Rokycany - Pilzno firma Metrostav - czeska spółka budowlana specjalizująca się w realizacji projektów budowlanych i infrastrukturalnych - pomyślnie wykonała statyczne i dynamiczne próby obciążeniowe trzech mostów kolejowych w Pilźnie. Najdłuższy badany obiekt ma 63 metry i wytrzymuje obciążenie prawie 360 ton, które testowane było za pomocą dwóch zabytkowych lokomotyw parowych - wraz z pełnym ładunkiem węgla i wody. Budowa mostów kolejowych w Pilźnie jest jednym z głównych zadań wchodzących w skład modernizacji 20-kilometrowego odcinka trasy kolejowej Rokycany - Pilzno. Łączna wartość prac - których ukończenie zaplanowane jest na połowę 2018 roku - wynosi ok. 4 mld koron (148 mln euro ), a w zakres projektu weszła m.in. przebudowa 15 obiektów mostowych.
Próby obciążeniowe miały za zadanie kontrolę parametrów trzech kolejowych obiektów mostowych w Pilźnie, w tym ugięcie oraz wytrzymałość statyczną. Dopuszczalne ugięcie mostu według projektu wynosi 35 mm, natomiast w czasie testów odnotowano wartości na poziomie jedynie 28 milimetrów. Podczas prób obciążeniowych na wiaduktach wykorzystano lokomotywy parowe o masie 185 i 174 ton - wyprodukowane w 1947 roku w czeskiej fabryce Škoda - z uwagi na dużą ilość osi, dzięki którym w trakcie 40 minut trwania badania nacisk równomiernie rozłożył się na całej długości mostu.
"Jednym z zasadniczych momentów w trakcie budowy mostu są próby obciążeniowe - dopiero wtedy można finalnie potwierdzić zgodność wszystkich parametrów z założeniami projektu. Czeski oddział firmy Metrostav w ostatnim czasie z sukcesem przeprowadził aż trzy testy mostów kolejowych w Pilźnie, dzięki czemu już wkrótce pociągi będą mogły jeździć z większą prędkością, a pasażerowie będą mieli gwarancję bezpieczeństwa. Mosty kolejowe zostały zbudowane w ramach modernizacji linii kolejowej Rokycany - Pilzno. W skład tego kontraktu wchodzi również realizacja najdłuższych w Czechach tuneli kolejowych - pierwszy z nich o długości ponad 4 km jest już ukończony, natomiast obecnie firma Metrostav jest w trakcie przygotowań do drążenia drugiego obiektu" - mówi Radim Cap, dyrektor Metrostav Polska.
Most kolejowy w Pilźnie powstał w pierwotnej formie w 1884 roku, a następnie został poszerzony do dwóch torów. W roku 1924 został on przebudowany oraz wzmocniony. W celu dostosowania trasy Rokycany - Pilzno do wymogów bezpieczeństwa europejskich sieci kolejowych musiał on ulec modernizacji oraz przejść testy mające za zadanie kontrolę parametrów w sytuacjach znacznie przekraczających standardowe obciążenia.
Prace budowlane nad wiaduktami w Pilźnie to jeden z etapów rozbudowanego projektu, którego celem jest dostosowanie infrastruktury czeskiej sieci kolejowej do najwyższych parametrów obowiązujących w Unii Europejskiej. Odcinek Rokycany - Pilzno trasy stanowi bowiem o efektywnym funkcjonowaniu całej trasy łączącej Pragę z granicą niemiecką - jest on strategicznym elementem czeskiego systemu transportowego, jak i tranzytowego, oraz należy do transeuropejskiej sieci kolejowej.
Główne założenia przebudowy to m.in.:
- osiągnięcie wyższych parametrów technicznych trasy kolejowej
- dostosowanie linii do ruchu pociągów z maksymalną prędkością 160 km/h
- skrócenie czasu przejazdu pociągów i zwiększenie bezpieczeństwa operacji ruchu kolejowego
- stworzenie infrastruktury dla kolei dużej prędkości
W Polsce Metrostav realizuje zaawansowane technicznie projekty tj.:
- Most na Wyspie Sobieszewskiej:
- Umowa - o wartości 57,1 mln zł - na budowę mostu, który połączy Wyspę Sobieszewską z Gdańskiem, pomiędzy konsorcjum firm Metrostav oraz Vistal a Miastem Gdańsk została podpisana 2 września 2016.
- Budowa obiektu jest jednym z priorytetów inwestycyjnych Gdańska na lata 2014-2020.
- Most będzie miał 173 m długości (ze skrzydłami - 181,5 m), przewidywany czas otwierania przęseł to 2 minuty.
- Trasa ekspresowa S7: Koszwały - Nowy Dwór Gdański:
- 20-kilometrowy odcinek trasy ekspresowej S7: Koszwały - Nowy Dwór Gdański na Pomorzu o wartości ponad 1, 642 mld zł.
- Inwestycja ma być gotowa w październiku 2018 r.
- Modernizacja węzła ulic Marsa i Żołnierskiej:
- Przebudowa 5-kilometrowego odcinka ulic Marsa i Żołnierskiej w Warszawie.
- Wartość kontraktu to ok. 155 mln zł, inwestycja ma być gotowa w 2018 roku.
- Drogi S8: węzeł Powązkowska - węzeł Modlińska wraz z Mostem Gen. S. Grota-Roweckiego w Warszawie:
- Przebudowa 4,8 kilometrowego odcinka trasy Armii Krajowej.
- W skład projektu o wartości 796,30 mln zł wchodziły działania modernizacyjne, takie jak: poszerzenie jezdni głównych, połączenie istniejących i zaprojektowanych węzłów na Trasie AK w zespoły węzłów.
- W rezultacie remontu cały fragment trasy zyskał status drogi szybkiego ruchu.
- Metrostav przekazał inwestycję do użytkowania we wrześniu 2015 - miesiąc przed zakładanym terminem.
- Budowy nowej przeprawy mostowej na Przemszy na trasie Kraków - Chełmek (woj. Małopolskie, droga wojewódzka nr 780) - inwestycja została zakończona w listopadzie 2013 roku
- Projektu modernizacji budowli i urządzeń zbiornikowych wraz z budową innych obiektów w ramach projektu: "Modernizacja zbiornika wodnego Nysa w zakresie bezpieczeństwa przeciwpowodziowego - etap I".
Skuteczne działania na rynkach międzynarodowych mają solidne fundamenty wypracowane na czeskim rynku budowlanym. Metrostav odpowiada m.in. za przebudowę portu lotniczego im. Vaclava Havla, przedłużenie linii A praskiego metra (wartość kontraktu 873 mln euro) i realizację największej inwestycji mieszkaniowej w historii Czech - Residence Garden Towers (wartość kontraktu 72 mln euro). Ponadto w grudniu 2014 roku spółka oddała do użytku pierwszą część projektu Blanka w czeskiej Pradze. Inwestycja Blanka jest obecnie największym tunelowym miejskim projektem w Europie.
Źródło i zdjęcia: Metrostav