Metrostav z sukcesem przeprowadził próby obciążeniowe mostów kolejowych w Pilźnie

Ocena: 0
3660
W ramach kolejnego etapu modernizacji linii kolejowej Rokycany - Pilzno firma Metrostav - czeska spółka budowlana specjalizująca się w realizacji projektów budowlanych i infrastrukturalnych - pomyślnie wykonała statyczne i dynamiczne próby obciążeniowe trzech mostów kolejowych w Pilźnie. Najdłuższy badany obiekt ma 63 metry i wytrzymuje obciążenie prawie 360 ton, które testowane było za pomocą dwóch zabytkowych lokomotyw parowych - wraz z pełnym ładunkiem węgla i wody. Budowa mostów kolejowych w Pilźnie jest jednym z głównych zadań wchodzących w skład modernizacji 20-kilometrowego odcinka trasy kolejowej Rokycany - Pilzno. Łączna wartość prac - których ukończenie zaplanowane jest na połowę 2018 roku - wynosi ok. 4 mld koron (148 mln euro ), a w zakres projektu weszła m.in. przebudowa 15 obiektów mostowych.

Próby obciążeniowe miały za zadanie kontrolę parametrów trzech kolejowych obiektów mostowych w Pilźnie, w tym ugięcie oraz wytrzymałość statyczną. Dopuszczalne ugięcie mostu według projektu wynosi 35 mm, natomiast w czasie testów odnotowano wartości na poziomie jedynie 28 milimetrów. Podczas prób obciążeniowych na wiaduktach wykorzystano lokomotywy parowe o masie 185 i 174 ton - wyprodukowane w 1947 roku w czeskiej fabryce Škoda - z uwagi na dużą ilość osi, dzięki którym w trakcie 40 minut trwania badania nacisk równomiernie rozłożył się na całej długości mostu.

"Jednym z zasadniczych momentów w trakcie budowy mostu są próby obciążeniowe - dopiero wtedy można finalnie potwierdzić zgodność wszystkich parametrów z założeniami projektu. Czeski oddział firmy Metrostav w ostatnim czasie z sukcesem przeprowadził aż trzy testy mostów kolejowych w Pilźnie, dzięki czemu już wkrótce pociągi będą mogły jeździć z większą prędkością, a pasażerowie będą mieli gwarancję bezpieczeństwa. Mosty kolejowe zostały zbudowane w ramach modernizacji linii kolejowej Rokycany - Pilzno. W skład tego kontraktu wchodzi również realizacja najdłuższych w Czechach tuneli kolejowych - pierwszy z nich o długości ponad 4 km jest już ukończony, natomiast obecnie firma Metrostav jest w trakcie przygotowań do drążenia drugiego obiektu" - mówi Radim Cap, dyrektor Metrostav Polska.


Most kolejowy w Pilźnie powstał w pierwotnej formie w 1884 roku, a następnie został poszerzony do dwóch torów. W roku 1924 został on przebudowany oraz wzmocniony. W celu dostosowania trasy Rokycany - Pilzno do wymogów bezpieczeństwa europejskich sieci kolejowych musiał on ulec modernizacji oraz przejść testy mające za zadanie kontrolę parametrów w sytuacjach znacznie przekraczających standardowe obciążenia.

Prace budowlane nad wiaduktami w Pilźnie to jeden z etapów rozbudowanego projektu, którego celem jest dostosowanie infrastruktury czeskiej sieci kolejowej do najwyższych parametrów obowiązujących w Unii Europejskiej. Odcinek Rokycany - Pilzno trasy stanowi bowiem o efektywnym funkcjonowaniu całej trasy łączącej Pragę z granicą niemiecką - jest on strategicznym elementem czeskiego systemu transportowego, jak i tranzytowego, oraz należy do transeuropejskiej sieci kolejowej.


Główne założenia przebudowy to m.in.:
  • osiągnięcie wyższych parametrów technicznych trasy kolejowej
  • dostosowanie linii do ruchu pociągów z maksymalną prędkością 160 km/h
  • skrócenie czasu przejazdu pociągów i zwiększenie bezpieczeństwa operacji ruchu kolejowego
  • stworzenie infrastruktury dla kolei dużej prędkości

W Polsce Metrostav realizuje zaawansowane technicznie projekty tj.:
  • Most na Wyspie Sobieszewskiej:
    • Umowa - o wartości 57,1 mln zł - na budowę mostu, który połączy Wyspę Sobieszewską z Gdańskiem, pomiędzy konsorcjum firm Metrostav oraz Vistal a Miastem Gdańsk została podpisana 2 września 2016.
    • Budowa obiektu jest jednym z priorytetów inwestycyjnych Gdańska na lata 2014-2020.
    • Most będzie miał 173 m długości (ze skrzydłami - 181,5 m), przewidywany czas otwierania przęseł to 2 minuty.
  • Trasa ekspresowa S7: Koszwały - Nowy Dwór Gdański:
    • 20-kilometrowy odcinek trasy ekspresowej S7: Koszwały - Nowy Dwór Gdański na Pomorzu o wartości ponad 1, 642 mld zł.
    • Inwestycja ma być gotowa w październiku 2018 r.
  • Modernizacja węzła ulic Marsa i Żołnierskiej:
    • Przebudowa 5-kilometrowego odcinka ulic Marsa i Żołnierskiej w Warszawie.
    • Wartość kontraktu to ok. 155 mln zł, inwestycja ma być gotowa w 2018 roku.
Do tej pory polski oddział firmy Metrostav odpowiedzialny był również za realizację:
  • Drogi S8: węzeł Powązkowska - węzeł Modlińska wraz z Mostem Gen. S. Grota-Roweckiego w Warszawie:
    • Przebudowa 4,8 kilometrowego odcinka trasy Armii Krajowej.
    • W skład projektu o wartości 796,30 mln zł wchodziły działania modernizacyjne, takie jak: poszerzenie jezdni głównych, połączenie istniejących i zaprojektowanych węzłów na Trasie AK w zespoły węzłów.
    • W rezultacie remontu cały fragment trasy zyskał status drogi szybkiego ruchu.
    • Metrostav przekazał inwestycję do użytkowania we wrześniu 2015 - miesiąc przed zakładanym terminem.
  • Budowy nowej przeprawy mostowej na Przemszy na trasie Kraków - Chełmek (woj. Małopolskie, droga wojewódzka nr 780) - inwestycja została zakończona w listopadzie 2013 roku
  • Projektu modernizacji budowli i urządzeń zbiornikowych wraz z budową innych obiektów w ramach projektu: "Modernizacja zbiornika wodnego Nysa w zakresie bezpieczeństwa przeciwpowodziowego - etap I".
Metrostav z powodzeniem realizuje skomplikowane inwestycje na terenie całej Europy - spółka odpowiada m.in. za wykonanie dwóch tuneli technologicznych obwodnicy autostradowej w szwedzkim Sztokholmie, które powstają we współpracy joint venture pomiędzy Subterra - spółką zależną Metrostav SA - i słowacką firmą STI. Ponadto Metrostav jest wykonawcą tunelu drogowego w Norwegii oraz dwóch tuneli drogowych na Islandii. W ramach trzeciej inwestycji w Finlandii, Metrostav - w konsorcjum z lokalną firmą Destia Oy - wybuduje dwa tunele metra w Helsinkach - każdy o długości 1,4 km. Wartość tego kontraktu wynosi ok. 18 milionów euro. Zakończenie robót planowane jest na pierwszy kwartał 2018 roku.

Skuteczne działania na rynkach międzynarodowych mają solidne fundamenty wypracowane na czeskim rynku budowlanym. Metrostav odpowiada m.in. za przebudowę portu lotniczego im. Vaclava Havla, przedłużenie linii A praskiego metra (wartość kontraktu 873 mln euro) i realizację największej inwestycji mieszkaniowej w historii Czech - Residence Garden Towers (wartość kontraktu 72 mln euro). Ponadto w grudniu 2014 roku spółka oddała do użytku pierwszą część projektu Blanka w czeskiej Pradze. Inwestycja Blanka jest obecnie największym tunelowym miejskim projektem w Europie.

Źródło i zdjęcia: Metrostav
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: