Metrostav - czeska spółka budowlana specjalizująca się w realizacji projektów budowlanych i infrastrukturalnych - zrealizowała najdłuższy tunel kolejowy w Czechach. Ponad 4-kilometrowy odcinek - wydrążony we wzgórzach Chlum i Homolka - jest kluczowym elementem modernizacji linii kolejowej Rokycany - Pilzno. Ten fragment trasy stanowi o efektywnym funkcjonowaniu całej linii kolejowej, która łączy Pragę z granicą niemiecką. Należy on także do transeuropejskiej sieci kolejowej, jak również jest jedną z najistotniejszych części czeskiego systemu transportowego i tranzytowego. Łączna wartość modernizacji odcinka Pilzno - Rokycany wynosi ok. 4 mld koron (147,6 mln euro ). Rozpoczęcie drążenia drugiego - północnego - tunelu w Kysicach planowane jest na sierpień 2016 r., natomiast ukończenie przebudowy całej trasy kolejowej przewidywane jest w 2018 roku.
Przebicie południowego tunelu łączącego Pilzno z Rokycanami, oddalonymi od stolicy Czech o ok. 90 km, trwało 1,5 roku. Prace techniczne prowadzone przez firmę Metrostav były niezwykle skomplikowane ze względu na długość tunelu - ponad 4 km - oraz niestabilność geotechniczną gruntu, m.in. niespodziewaną twardość skały wzgórz Chlum i Homolka. Metrostav planuje rozpoczęcie robót związanych z drążeniem kolejnej, północnej, nitki tunelu w sierpniu 2016 r. Prace modernizacyjne tego odcinka mają na celu osiągnięcie wyższych parametrów technicznych trasy kolejowej, w tym skrócenie czasu przejazdu pociągów i zwiększenie bezpieczeństwa operacji ruchu kolejowego, a w przyszłości także umożliwienie ruchu pociągów dużej prędkości. Tunele w Ejpovicach zostały zaprojektowane zgodnie z inter-operacyjnymi wymaganiami UE dla europejskich sieci kolejowych. Finalnie - dzięki przebudowie - długość odcinka zmniejszy się z 20 do 14 kilometrów, natomiast czas podróży z Pragi do Pilzna ulegnie skróceniu do poniżej godziny.
"Metrostav posiada bogate międzynarodowe doświadczenie w zakresie drążenia tuneli - spółka odpowiada m.in. za rozbudowę metra w czeskiej Pradze i w stolicy Finlandii, jak również za budowę tuneli drogowych i technologicznych w Szwecji czy Norwegii. Tunel kolejowy w Ejpovicach na trasie Pilzno - Rokycany jest najdłuższym tego typu obiektem w Czechach, dlatego przywiązywaliśmy dużą wagę do sprawnej i profesjonalnej realizacji inwestycji. W tym celu skorzystaliśmy z tarczy drążącej w nowoczesnej technologii TBM (Tunnel Boring Machines), którą będziemy również posługiwać się podczas prac nad północnym tunelem. Gwarantuje ona bezpieczeństwo, a także w znaczący sposób przyspiesza prowadzenie robót. Linia, której fragment modernizuje firma Metrostav, jest istotną częścią składową całego systemu kolejowego w Czechach i przyniesie pozytywne zmiany zarówno dla pasażerów, jak i dla całego transportu europejskiego" - mówi Radim Cap, dyrektor Metrostav Polska.
Firma Metrostav prowadziła prace z pomocą najnowocześniejszej technologii TBM (Tunnel Boring Machines), w wyniku której powstaje gotowy tunel zbudowany z betonowych pierścieni. Zmechanizowana tarcza drążąca Victoria umożliwia realizację odwiertów w różnych typach gleb oraz litej skale, a jej główne zalety to szybkość i bezpieczeństwo. Zostanie ona ponownie wykorzystana do drążenia drugiego tunelu na trasie Pilzno - Rokycany w Kyšicach.
- Maksymalny dzienny postęp w trakcie wiercenia w tunelu w Ejpovicach wynosił 32 metry
- Na realizację jednej nitki tunelu potrzebne jest ponad 2 tysiące betonowych pierścieni
- Waga tarczy Victoria to ok. 1800 ton
- Tarcza ma 115 metrów długości
- Głowica tnąca posiada średnicę prawie 10 metrów
W Polsce Metrostav obecnie prowadzi prace budowlane:
- na ponad 20-kilometrowym odcinku trasy ekspresowej S7: Koszwały - Nowy Dwór Gdański na Pomorzu o wartości ponad 1, 642 mld zł. Inwestycja ma być gotowa w październiku 2018 r.
- związane z modernizacją - na prawie 5-kilometrowym odcinku - ulic Marsa i Żołnierskiej w Warszawie. Wartość kontraktu to ok. 155 mln zł. Harmonogram zakłada realizację inwestycji w ciągu 26 miesięcy - ma być ona gotowa na początku 2018 roku
- przebudowy drogi S8 na odcinku Powązkowska - Marki (ul. Piłsudskiego). Etap II: odcinek węzeł Powązkowska - węzeł Modlińska w Warszawie wraz z przebudową mostu Grota-Roweckiego
- budowy nowej przeprawy mostowej na Przemszy na trasie Kraków - Chełmek (woj. Małopolskie, droga wojewódzka nr 780) - inwestycja została zakończona w listopadzie 2013 roku
- projektu modernizacji budowli i urządzeń zbiornikowych wraz z budową innych obiektów w ramach projektu: "Modernizacja zbiornika wodnego Nysa w zakresie bezpieczeństwa przeciwpowodziowego - etap I"
Skuteczne działania na rynkach międzynarodowych mają solidne fundamenty wypracowane na czeskim rynku budowlanym. Metrostav odpowiada m.in. za przebudowę portu lotniczego im. Vaclava Havla, przedłużenie linii A praskiego metra (wartość kontraktu 873 mln euro) i realizację największej inwestycji mieszkaniowej w historii Czech - Residence Garden Towers (wartość kontraktu 72 mln euro). Ponadto w grudniu 2014 roku spółka oddała do użytku pierwszą część projektu Blanka w czeskiej Pradze. Inwestycja Blanka jest obecnie największym tunelowym miejskim projektem w Europie.
Źródło i zdjęcia: Metrostav